30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת ויחי – יוסף למד לכבוש כמה תכונות אופי רעות

"…..וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף, בְּדַבְּרָם אֵלָיו. וַיֵּלְכוּ, גַּם-אֶחָיו, וַיִּפְּלוּ, לְפָנָיו; וַיֹּאמְרוּ, הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף, אַל-תִּירָאוּ: כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים, אָנִי וְאַתֶּם, חֲשַׁבְתֶּם ףעָלַי רָעָה; אֱלֹהִים, חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה, לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה, לְהַחֲיֹת עַם-רָב.וְעַתָּה, אַל-תִּירָאוּ–אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; וַיְנַחֵם אוֹתָם, וַיְדַבֵּר עַל-לִבָּם"( בראשית נ', י"ז- כ"א ).

 

כל דרכו של יוסף מבית אביו ועד ארמון פרעה מתוארת במגמת ירידה. ואילו בפרשה שלנו אנו מגלים כי יוסף הצליח להפוך את הטראומה הגדולה ההיא לברכת אלוהים. אמנם לקח לו הרבה מאוד שנים להתגבר על הכעס, על ההלם ועל השנאה, שנים ארוכות לנקות את המערכת שלו מהשרידים השליליים הללו – אך משמצא את אמונתו החיובית הוא חוזר הביתה, או ליתר דיוק מחזיר את הבית אליו.

יוסף למד לכבוש את הכעס עוד כמה תכונות אופי רעות וילדותיות. בנעוריו היה רכלן מלשין ומוציא דיבה רעה ("ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם", בראשית ל"ז, ב), וכשגדל הבין את חלקו שלו בגורל המר והעצוב שנפל בחלקו ועשה הכול כדי לשנות לטובה את מידותיו הרעות. הוא נלחם בתכונה ההיא, וכשניצח את עצמו במלחמה האישית הוא התגלה ,על אף כל שיאי הרגש הוא לא גילה לאביו עד יום מותו מה היו גלגולי מכירתו ואת מה שעוללו לו אחיו את מה שבאמת קרה שם סביב הבור.

הוא הפך מבוגר חף מפגיעה בזולת, לא משמיץ ולא מוציא דיבה בניגוד גמור למעשיו בימי בחרותו שינוי מקצה אל הקצה,יוסף הוא סלחן מקרב מחבק ואוהב.

 

בור שממנו טיפס יוסף נמצא בקרבנו דרך קבע. הכעס, השליליות, היכולת לנטור טינה על פני מחילה והשלמה – כולן דרכים העומדות בפנינו בכל יום, ושלנו ההחלטה על הדרך שעלינו לעבור כדי לטפס ממנו.

 

הפרשה שלפנינו מדגישה באופן בולט ונחרץ כי מלאכת הטיפוס היא עניין של בחירה החופשית ומציגה בפנינו את התוצאות של כל אחת מהבחירות להידמות ליוסף.

 

נוכל ללמוד לנו לחיי יום יום בפרשה יש לקח מוסרי עצום ומסר שניקח לחיים שלנו ובאמצעותו נוכל לשפר את חיינו, אומנת הסליחה של יוסף ותיקון המידות ולדעת לסלוח להתאפק דבר שהוא קשה כקריעת ים סוף, מי שמצליח הרי הוא מושל ברוחו הוא גיבור יותר מלוכד עיר.

 

שבת שלום ומבורך

מעיר הנצח ירושלים אלי כהן



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פרדוקס נתניהו: מתחזק בסקרים אחרי פתיחת משפטו ואת הנזק סופג גנץ

מזל מועלם - אתר אל מוניטור

מבט פוליטי מבית לחם הגלילית

אריק זיו ויזר

לא מאי גולן, פה זה לא יש עתיד

עומר אריכא

רשימת הקלפיות בפריימריז לראשות התנועה

ליכודניק

להמשיך בדרך הליכוד

אלי חזן

מי צריך קוד אתי ?

ניסים עוג'ר
דילוג לתוכן