16.2 C
תל אביב
22 בנובמבר 2024
ליכודניק
פרשת השבוע: “בהר”. עין רואה ואוזן שומעת
באנר ראשי דעות

פרשת השבוע: “בהר”. עין רואה ואוזן שומעת

“וְכִי-תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ, אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ–אַל-תּוֹנוּ, אִישׁ אֶת-אָחִיו”.

וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת-עֲמִיתוֹ, וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ, כי אֲנִי יְהוָה, אֱלֹהֵיכֶם”. ( ויקרא כ”ה ,יד’, יז’)

מטבענו אנו נוטים לומר ולעשות את הדברים הנוחים לנו, למרות שהם לא תמיד הדברים הנכונים. יצר האדם מנווט אותו פעמים רבות לדרכים לא ישרות כדי להשיג את מה שהוא רוצה.

כמה שטויות עוברות לנו בראש, כמה הצגות אנו עושים ליד אחרים, כמה דברים שאנו לא מאמינים בהם אנו מוכרים לאחרים, כמה עצות לא טובות אנו נותנים לאחרים.

הנחמה של האדם היא העובדה שאף אחד לא רואה אותו ולא יודע על מעשיו ומחשבותיו.

התורה מצווה אותנו “לא תונו איש את עמיתו”, אך זה לא מספיק משום שאנחנו יכולים לספר  סיפורים על כמה אנחנו מנסים לעזור לאדם מסוים, בזמן שכל המעשים הטובים שלנו מגיעים מתוך אינטרסים אישיים ומניעים אגואיסטיים של אונאה. אנו יכולים אפילו להאמין בטוב הלב שלנו מרוב שאנו חיים בשקר הזה. התורה לא מסתפקת בציווי הזה, אלא מוסיפה את הפרט החשוב “ויראת מאלוקיך”. אדם יימנע מאונאה, כי הוא חושב שהוא אדם טוב, כי אכפת לו מהזולת או מכל סיבה אחרת, הסיבה היחידה שבגללה יהודי צריך להימנע מאונאה היא “ויראת מאלוקיך”, כי אדם שירא מאלוקים ונמנע מאונאה עושה זאת מכל הלב, בכל מקום ובכל הנסיבות האפשריות. הוא יודע ה” אתו בכל מקום והוא ציווה אותו על האיסור הזה. גם אם יהיה על אי בודד וגם בתוך המחשבות האפלות שאף אחד לא יודע עליהן ,הוא יציית לציווי האלוקי משום שהוא מבין והוא יודע שיש, עין רואה ואוזן שומעת.

שבת שלום ומבורך

אלי כהן מירושלים העיר הנצח

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הזירה הארכיאולוגית: מאבק על הזהות

אלי חזן

ההתיישבות ביו”ש – קווים ליתרונותיה

אריק זיו ויזר

מסמכי -“ויקיליקס” – “פיגוע ה-11 בספטמבר” של הדיפלומטיהאמריקאית

אריק זיו ויזר

ישוחרר אריה שיף

עזריאל צפר

הנתיב של ורצברגר להונגריה

עינר אביב

מרחב ציבורי? באמת?

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן