25.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
ליכוד ירוק

משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה מקדמים את מיחזור פסולת הבניין בישראל

בהתאם להוראת החשב הכללי שפורסמה היום יחויבו משרדי הממשלה להשתמש בחומרי בנייה ממוחזרים בהתקשרויות ומכרזים

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, פרסם היום הוראה המחייבת שימוש בחומרי בניה ממוחזרים בהתקשרויות משרדי הממשלה ובמכרזי תשתית גדולים שעורכת המדינה.

 

הוראת החשב הכללי גובשה על בסיס המלצות צוות בראשותו, המשותף לאגף החשב הכללי ולמשרד להגנת הסביבה, אשר קבע כללים לשימוש בחומרי בניה ממוחזרים בהתקשרויות ממשלתיות. בהתאם להמלצות הנחה היום החשב הכללי את משרדי הממשלה לתת העדפה לשימוש בחומרי בניה ממוחזרים במכרזים ובהתקשרויות שעורכים המשרדים.

 

הוראת החשב הכללי כוללת, בין היתר, את ההנחיות הבאות:

  1. בהתקשרויות של משרדי ממשלה לצורך הקמת תשתיות, הכוללות שימוש בחומרי מחצבה כחומר מילוי ואשר ניתן להשתמש בהן בחומר בניה ממוחזר, תחול חובת שימוש בחומר בניה ממוחזר ב-20% לפחות מחומר המילוי.
  2. במכרזי תשתית בעלי היקף נרחב, כגון פרויקטי PPP, בתחומי הבינוי, ההתפלה, התחבורה וכו’, או במכרזים רלוונטיים נוספים, שסכומם עולה על 100,000,000 ₪, ייכללו הדרישות הבאות בקריטריונים לבחירת ההצעה הזוכה וכן יקבע לכל אחת מהן משקל יחסי:
  • שימוש נוסף בחומרים ממוחזרים מעבר ל-20%.
  • מחזור פסולת הבניין באתר הבניה או פינוייה לאתר מחזור מוסדר.

  

החשב הכללי, שוקי אורן, ציין כי יישום ההוראה בהתקשרויות משרדי הממשלה, תביא לפיתוחו של שוק מחזור פסולת בניין בישראל ותעודד גם את המגזר הפרטי לפעול באופן דומה. “אני רואה חשיבות רבה בקידום מדיניות ידידותית לסביבה ולשימוש בכלים העומדים לרשותנו בהתקשרויות הממשלה ליישום מדיניות זאת. צעד זה משתלב עם צעדים נוספים שמקדם אגף החשב הכללי בתחום זה, ובכלל זה הקמת תחנות כח סולריות ופרסום מכרז להתייעלות אנרגטית של משרדי הממשלה”, אמר אורן.

 

כמות פסולת הבניין הנוצרת בישראל כיום מוערכת ב-3-4 מליון טון בשנה. לאתרי סילוק פסולת מוסדרים מגיעים רק כ-2 מיליון טון פסולת בנייה בשנה (כ-50%), עקב מספרם המצומצם של האתרים המוסדרים, ריחוקם של האתרים ממרכזי ייצור הפסולת וחוסר פיקוח מספק ברשויות המקומיות על כמויות פסולת הבנייה הנוצרות בתחומן. כתוצאה מכך, מגיעה הפסולת לאתרים פיראטיים או מושלכת בשטחים פתוחים, בשדות ובצידי דרכים, מה שמביא לזיהום הקרקע ומי התהום, לפגיעה במאזן האקולוגי ובבעלי חיים ועוד.

 

למחזור פסולת הבניין ערך כלכלי גבוה ברמה הלאומית. ערך כלכלי זה בא לידי ביטוי, בין היתר, בצמצום ההשפעות החיצוניות והישירות הנובע מהפחתת פסולת הבניין המושלכת בשטחים הפתוחים, הפחתת נפחי הפסולת המובאת להטמנה ומהפחתת ניצול משאבי הטבע המוגבלים (מחצבות ומכרות).

 

 

הוראת החשב הכללי מופיעה באתר האינטרנט של אגף החשב הכללי תחת הכותרת “התכ”ם החדש”  בכתובת: http://takam.mof.gov.il/doc/hashkal/horaot.nsf

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השר ארדן יפעל לביטול פרויקט הבניה בחוף פלמחים

אריק זיו ויזר

והגדת לבנך: חסכמים טובים ממתקני התפלה

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן דורש לדחות את ההחלטה על הקמת תחנה כח פחמית נוספת באשקלון

אריק זיו ויזר

המשרד להגנת הסביבה הגיש חוות דעתו לתסקיר ההשפעה על הסביבה מרמת חובב

אריק זיו ויזר

שלב נוסף בדרך לפינוי האסבסט בצפון

אריק זיו ויזר

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן פנה לחשב הכללי שוקי אורן בבקשה לקדם רכישת רכבים היברידיים לעובדי מדינה הנוהגים ברכב ממשלתי

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן