20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

הגז : סוף מעשה בפיצוץ תחילה

“לדיון על תמלוגי הגז יש השלכות אסטרטגיות וביטחוניות”, מי שלגלג על אמרה זו חייב היום להביא אותה בחשבון

בניגוד לסוגיות קונטרוברסאליות אחרות קשה הפעם לומר כי בנושא תמלוגי הגז לא התקיים דיון ציבורי מקיף. דומה כי השיח הגיע אל מרבית שכבות העם שהשפיעו על קביעת אופן חלוקת התמלוגים. שכן הויכוחים בנושא נערכו לא רק בכנסת אלא גם באקדמיה, בתקשורת ובפורומים שונים ולא רק בשיחות סלון כאלה ואחרות. צדדים לא מעטים התדיינו, התווכחו ואף התקוטטו כיצד יש לחלק את תמלוגי הגז. עד לקבלת ההחלטה של ועדת שישינסקי נלעסו לעייפה הטיעונים של כל הצדדים. בתוך כך, בלטו במיוחד טיעוניהם של אלו שגרסו כי תמלוגי הגז שייכים לציבור. רובם של אלו הגיעו מהצד השמאלי של המפה הפוליטית בישראל תוך שהם סוחפים אחריהם תומכים מכל גווני הקשת הפוליטית, כולל את ראש הממשלה ואת שר האוצר, עת הציגו טיעונים מטיעונים שונים, לעיתים גם בצורה דמגוגית ובהצבת אולטימטום להתנער מהבטחות העבר שניתנו לאלו שהיו מוכנים לסכן את הונם עבור מציאת מוצר נדיר באזורנו. בסופו של דבר, כך נראה, הפסידו אלו הקרויים “בעלי ההון”. ואולם, הדיון על תמלוגי הגז, מוכיח עד כמה אותו צד שניצח רואה את העולם ואת ישראל בצורה חד מימדית ועד כמה אנו עלולים לשלם מחיר גבוה על התנהלות אותו צד.

 

אינני בא לקבוע כיצד יחולקו התמלוגים. במציאות שנוצרה כל חלוקה שלא תיקבע תשאיר את מי מהצדדים בתחושה של קיפוח. אך האירועים המתרחשים בימים אלו במצרים – איבוד השלטון של מובראק וההשלכות שיבואו בעקבות כך על ישראל ובתוך כך פיצוץ צינור הגז המצרי – החזירו אותי לחודש אוקטובר בשנה שעברה, לדיון שנערך בועדת הכלכלה בנושא. יו”ר הועדה דאז, ח”כ אופיר אקוניס, אמר ש”לדיון על תמלוגי הגז יש השלכות אסטרטגיות וביטחוניות”. בחדר אולם “גליל” של הכנסת פרצו שאגות צחוק של נציגי אותו צד, שאגות שתובלו במילות זלזול. חברי כנסת מהשמאל, כמו דב חנין מחד”ש ונחמן שי מקדימה, לגלגו על אקוניס וביקשו להעביר את הדיון לועדת חוץ ובטחון.  אקוניס השיב : “אתם יכולים לגחך ולצחוק, אבל אנחנו צריכים לדאוג שהגז הטבעי הישראלי יחליש את ציר הרשע ולא חלילה יחזק אותו”.

 

ואולם האירועים במצרים עוררו מחשבות מחודשות על נושא הגז. צחוק הגורל הוא כי ח”כ רונית תירוש, ממפלגתו של אותו ח”כ נחמן שי, ביקשה לקיים באותה ועדת חוץ ובטחון דיון  על הקשר שבין המהומות במצרים לבין מסקנות וועדת ששינסקי. אין תימה שזה מה ביקשה ח”כ תירוש לעשות. שכן האירועים מחייבים אותנו לחשוב מחדש על כל נושא הגז בישראל. זאת מפני שכינוון משטר איסלמי רדיקאלי במצרים, ואין הדבר מופרך כרגע, ישנה את כללי המשחק בצורה קיצונית.

 

אם צדק ואינטרס לאומי הם אכן ערכים עליונים בעיניהם של תומכי הצד שניצח הרי שחזקה עליהם שיובילו את הדיון המחודש בנושא. לטובתם, לטובתנו ולטובת מדינת ישראל.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לא משאירים פצועים בשטח

אלי חזן

לזכור את רצח העם הארמני

אלי חזן

ליכוד אחד גדול מול כל השמאל

אלי חזן

הצדק המאוחר של מרד גטו ורשה

אלי חזן

חג העצמאות: קסם של מסורת

אלי חזן

פולישוק, פולישוק, פולישוק, ישראל יעקב

דילוג לתוכן