34.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

געגועים למנחם בגין

בשיח הציבורי בישראל ישנה הסכמה, כי בגין היה אדם ישר. הוא גם היה ג’נטלמן ובמלאת 19 שנה למותו, ראוי שנעמוד על תכונה זאת

בכנסת התנהל השבוע ויכוח שעסק בנסיעת מספר ח”כים מסיעת קדימה לכנס שדולת ג’יי סטריט, אותה שדולה יהודית אמריקאית קונטרוברסאלית אשר לפחות חלק קטן מחבריה מביעים ספק באשר ללגיטימיות של ישראל להגנה עצמית במאבק מול הטרור הפלסטיני.

אחת השאלות שעלתה במסדרונות המשכן הייתה: האם עבור נסיעה לארצות הברית יהיו מוכנים ח”כים לחבור לשדולה שהיא אמנם יהודית אך מאוד בעייתית באשר ליחס כלפי ישראל? בהקשר זה, בדיוק בימים אלו מציינים בארץ, אך גם בכנסת, 19 שנים למותו של ראש הממשלה ומפקד האצ”ל מנחם בגין. לי, כך נדמה יש קשר ישיר בין שני הדברים.

בגין משאיר אחריו מורשת אדירה. לעיתים היא מורשת שנויה במחלוקת. ואולם, בשיח הציבורי בישראל ישנה הסכמה, גם בקרב יריביו, כי בגין היה אדם ישר. הוא גם היה ג’נטלמן ובמלאת כמעט שני עשורים למותו ראוי שנעמוד על תכונה זאת.

ראשית, צריך לזכור כי בגין גדל בבית שבו חונך על בסיס נימוסים אירופאיים אשר ג’נטלמניות מהווה בהם ערך מאוד דומיננטי. בו בזמן, הוא הושפע מרעיון ההדר שהגה מורהו זאב ז’בוטינסקי. ז’בוטינסקי הגדיר בין השאר את ההדר כאצילות תוך שהוא יוצר קשר בלתי נפרד בין שני המונחים. ההיסטוריה מוכיחה אם כן, לפחות על פי מעשיו, שבגין אכן התנהג בצורה שכזאת, בייחוד על פי סממניו החיצוניים.

 
ג’נטליקאי

 

ותיקי הארץ זוכרים למשל את צניעותו וכיצד נהג לנשק את ידיהן של גברות, מילתו הייתה מילת כבוד והוא היה לבוש היטב. יתר על כן, בימים בהם הציבור בישראל מביע יותר ויותר חוסר אהדה לנבחריו בכנסת ומתגעגעים לתכונות של המנהיגים מהעבר אני טוען כי גם בשדה הפוליטי היה בגין פוליטיקאי מסוג אחר ואבקש להביא שתי דוגמאות:

בימי הישיבה הארוכה באופוזיציה, בימי היריבות המרה, השנאה אף יאמרו, בינו לבין דוד בן גוריון אמר בגין כך:   “אני מתנגד לבן-גוריון בעיקשות, כשאני בישראל, אך כשאני בחו”ל – אני התומך הגדול ביותר של ראש הממשלה”. צריך לזכור כי בן גוריון סלד מבגין הרבה יותר מאשר הסלידה של נתניהו מסיעת קדימה אך בגין דגל באחדות לאומית כלפי חוץ גם במחיר השאיפה לכבוש את השלטון.

הדוגמה השנייה עולה בבירור לאחר מבצע אנטבה. בעת הודעת הממשלה בכנסת על שחרור המטוס החטוף אמר בגין,

אז ראש האופוזיציה, לאחר 28 שנות ניסיון לכבוש את השלטון שעמד מעבר לפינה: “מבקש אני לומר שלכולם הזכות על שחרור המטוס. אבל ראש הממשלה הוא ראש צוות ואולי גם הניסיון שהיה לי בחיי אני יודע שראש צוות, בעוד כולם אחראים, שם על שכמו עוד טיפה של אחריות – ומי יודע איזה כובד לטיפה הזאת? לכן אני אומר היום לראש הממשלה בשם כל חברי האופוזיציה: השקפותינו שונות, אנו נמנים על מחנות שונים, בבית הזה החופשי יהיו בוודאי עוד בינינו ויכוחים יסודיים ורציניים ואולי אף חריפים. אבל היום הזה בכל ליבנו נאמר: ראש הממשלה – כל הכבוד”.

שני מקרים אלו מוכיחים מעל לכל ספק כי בגין יצר טרנספורמציה מג’נטלמניות אישית לג’נטלמניות פוליטית. ג’נטלמן שהוא גם פוליטיקאי ובקיצור “ג’נטליקאי”. את זה הח”כים של קדימה צריכים לזכור כאשר הם מתפתים לנסוע לכל נסיעה, איזוטרית ככל שתהיה, בחו”ל.

הכותב הוא מסטרנט בחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית

פורסם לראשונה באתר NRG



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מהמרתון ועד סיני: אחריות אישית

אלי חזן

יוסף עברון שלנו איננו

אלי חזן

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן

וילדרס : היטלר או צ’רצ’יל ?

אריק זיו ויזר

לא משאירים פצועים בשטח

אלי חזן

לקראת נאום נתניהו: האזהרות, המציאות והמעשים

אלי חזן
דילוג לתוכן