השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן דורש לדחות את ההחלטה על הקמת תחנה כח פחמית נוספת באשקלון

השר ארדן: “העולם כולו עובר לאנרגיות מתחדשות ונקיות ואסור בשום אופן להמשיך ולאשר פרויקטים בזבזניים ומזהמים כמו תחנת כח פחמית” ארדן הוסיף כי על מדינת ישראל לפעול להפחתת זיהום האוויר ופליטות גזי חממה ולא להיתפס לפתרונות קלים היוצרים מפגעים סביבתיים ופגיעה במעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל.

בכינוס חירום שנערך היום באשקלון כנגד הכוונה לקדם את תוכניות בניית התחנה הפחמית בהשתתפות השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, ראש עיריית אשקלון, בני וקנין, ראשי ארגוני הסביבה בישראל ותושבי האזור, מסר השר ארדן כי יש לדחות את התכנית להקמת התחנה המהווה מפגע סביבתי בריאותי לתושבים בשל פליטת המזהמים הגבוהה והניצולת האנרגטית הנמוכה ביחס לתחנות הפועלות על גז טבעי.

ארדן ציין כי גם משרד הבריאות מתנגד להקמתה של התחנה הפחמית אשר מאופיינת בפליטה מוגברת של מזהמי האוויר, ביניהם חומרים מסוכנים ורעילים דוגמת דיאוקסינים ופורנים, חומרים פוליארומטיים ומתכות כבדות, כגון: כספית, סלניום, ארסן, בורון, קדמיום, קובלט, כרום, מנגן, ניקל ועופרת. חומרים אלו גורמים לנחשפים אליהם למגוון השפעות בריאותיות שליליות כגון: מחלות של מערכת הנשימה, התפתחות עוברית בלתי תקינה, סרטן ומחלות לב.

השר ארדן הדגיש כי הנזק הכלכלי שעלול להיגרם למשק הישראלי בעקבות הפעלת התחנה הפחמית מוערך בשיעור של 148,527,300 יורו (מעל 816 מליון ₪) בשנה. עלות זו מוערכת על פי כמות הזיהום הצפויה להיפלט מהתחנה והכפלתה בעלות המוערכת של כל אחד מסוגי המזהמים למשק. העלות הצפויה במשך 50 שנה (אורך חייהן של תחנות פחמיות) – הינה מעל לשבעה וחצי מיליארד יורו. העלות כתוצאה מהפעלת תחנת כח בגז טבעי (באמצעות יחידות במחזור משולב) נמוכה למעלה מפי 10 להספק חשמלי זהה.

יש לציין כי מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל עלול להיפגע כתוצאה מהפעלתה של תחנה פחמית נוספת שבמקום להפחית את פליטת גזי החממה, תוסיף להן בשיעור ניכר ואף תקשה על הצטרפותנו לארגון ה – OECD.

השר ארדן מנה בדבריו שבע סיבות מרכזיות לבחינה מחודשת לנחיצות הקמת התחנה הפחמית:

1.הגילויים החדשים של שדות הגז תמר ודלית – שדה הגז תמר שהתגלה לאחרונה מכיל פוטנציאל גז בר הפקה בשיעור של 178 bcm (הערכה שמרנית). שדה הגז דלית שבדיקתו החלה בחודשים האחרונים צפוי להכיל כ 15-20 bcm. מימוש שדות אלה צפוי לספק את כל צרכי האנרגיה של מדינת ישראל לשנים רבות (על פי ההערכות ל 20 שנה ומעלה) ולהקטין את תלותה ביבוא דלקים ממקורות חיצוניים. בודאי שבמהלך השנים הבאות ניתן יהיה להעריך ביתר דיוק את היכולת של הגילויים האחרונים לענות על צרכי האנרגיה של ישראל.
2.פוטנציאל יצור חשמל – בדיקת התוכניות לתחנות הכח שהנמצאות בהליכי אישור שונים או שכבר אושרו על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה או על ידי הות”ל מעלה כי ישנו פוטנציאל יצור של יותר מ 7,000 MW בתוכניות מאושרות או שבהליכי אישור. על המדינה למצות את העתודות התכנוניות ולקדם אותן עם כל ההשקעה שכבר הושקעה בהן בטרם מקדמים תוכנית לתחנת כח פחמית, מה עוד שמושקעים בקידומם סכומי כסף גדולים.
3.מימוש תוכנית החירום למשק החשמל – תכנית החירום אשר הוכרזה ע”י משרד התשתיות הלאומיות בשנה שעברה קודמה בצורה מהירה ביותר במוסדות התכנון והביאה להרחבה נוספת של כ 1,400 MW במלאי התכנוני המאושר. מלאי זה המבוסס על גז טבעי יכול לספק כושר יצור נוסף בעתיד הקרוב אם ימומשו התכניות ויוקמו תחנות הכח שעליהן הוחלט.
4.הגדלת הנצילות של תחנות כח קיימות, קרי תוספת ייצור חשמל ללא הוספת כמות משמעותית של שריפת דלק, כגון: סיום שלב ב’ בהקמת יחידות במחזור משולב (מחז”מ) והסבת טורבינות גז קיימות למחז”מ יישום תכניות אלה יוכל להוסיף למערכת הארצית כ- 700 – 720 MW. והגברת הנצילות של יחידות קיטוריות מזוטיות קיימות – באמצעות שדרוג של תחנות כח מזוטיות קיימות (תחנות הכח חיפה, רידינג, אשכול) ניתן להפיק מאתרים אלה תוספת של עד 3,000 MW.
5.התייעלות אנרגטית וחיסכון בחשמל – ניתן להגיע להפחתה של כ-20% מצריכת החשמל באמצעות התייעלות אנרגטית. בכל העולם קיימת הכוונה ועידוד ממשלתי מאסיבי ליעילות אנרגטית וחסכון באנרגיה ומדינת ישראל אינה עושה די לקידום הנושא. יש לשלב של כלים שונים וביניהם תמריץ כספי לשימוש חסכוני בחשמל, בדומה להטבות כספיות במקרה של ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, וכן קביעת תקנים לשימוש במוצרי חשמל חסכוניים: נורות PL מכונות כביסה,מקררים ועוד.
6.התפתחויות טכנולוגיות בתחנות פחמיות – טכנולוגיות ההפעלה של תחנות הכח הפחמיות עצמן ויכולת הטיפול במזהמים הנפלטים מהן משתפרים תדיר ומשפרים מאד הן את ניצול האנרגיה מחומר הגלם כך שיותר חשמל מופק מכל כמות של פחם והן את צמצום פליטת המזהמים. טכנולוגיות ‘פחם נקי’ מתקדמות, כדוגמת סופר אולטרא קריטית ו-IGCC (גזיפיקציה של פחם) נמצאות בשלבי בחינה והטמעה מתקדמים, וכן מיושמות בתחנות כח בעולם. לפיכך למועד קביעת הטכנולוגיה שתיושם בתחנת הכח יש השפעה קריטית על נושאים אלו, שמשמעותם הקמת תחנת כח בטכנולוגיה יעילה ונקייה בהרבה בעתיד הקרוב והיא מצדיקה את דחיית ההחלטה למועד מאוחר יותר.
7.תמחור העלויות החיצוניות למשק של תוספת פליטות מגזי חממה- התחנה הפחמית תוסיף באופן דרמטי לכמות פליטת גזי החממה של מדינת ישראל. רק בועידת קופנהגן נוכל להעריך איזה מחיר עלול לשלם המשק הישראלי על פליטת גזי החממה ולכן אין כיום אפשרות אמיתית לדעת מה יהיה מחירה של התחנה הפחמית לכלכלת ישראל.

לאור הסיבות שנסקרו לעיל, עמדת המשרד להגנת הסביבה היא כי אין לאשר הקמת תחנת כח פחמית נוספת וכחלופה יש לבצע את הפעולות הבאות:

1.התייעלות מערכת החשמל הארצית. לשם כך נדרשת בחינה מעמיקה ליישום טכנולוגיות ושיטות המיושמות בעולם המפותח.
2.נקיטת צעדים ברורים ואפקטיביים על ידי הממשלה להשגת יעד של צמצום 20% מצריכת החשמל על ידי קידום מדיניות אגרסיבית לשינוי דפוסי צריכת החשמל והובלה להתייעלות אנרגטית (בנייה חסכונית באנרגיה, מכשירי חשמל חסכוניים, ועוד).
3.קידום הפקת חשמל מאנרגיה מתחדשת וטכנולוגיות אחרות וחדשניות שפגיעתן בסביבה פחותה (כגון תחנות סולריות,שימוש באגירה שאובה,רוח ועוד).
4.קידום חיבור קידוחי דלית ותמר למערך ההולכה והחלוקה הארצי והתאמת הקיבולת שלו לנדרש.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

הגם גלילאו בירוקים?

השר להגנת הסביבה מינה ועדת מומחים ציבורית לגיבוש תכנית לאומית לצמצום זיהום האוויר בישראל

השר ארדן עשוי להפסיק פעילותן של אנטנות סלולאריות