דוד לוי: סמל “ישראל השנייה” הלך לעולמו בגיל 86

דוד לוי, דמות בולטת בפוליטיקה הישראלית, הלך לעולמו בגיל 86. סיפור חייו של לוי, שנודע במסעו מהשיכונים של בית שאן של שנות ה-60 להשפעה פוליטית משמעותית, הוא סיפור הצלחה ועדות להישגיות ומסירות. דוד לוי נולד ברבאט, מרוקו, בשנת 1937. בשנת 1957, בגיל 20, עלו לוי ומשפחתו לישראל, כחלק מגל העלייה הגדול של יהודי צפון אפריקה שסימל שינויים דמוגרפיים משמעותיים בישראל באותה תקופה. 

עם הגיעם, התיישבה משפחת לוי בעיירה בית שאן, עיירת פיתוח שנועדה לקלוט עולים חדשים. חוויותיו בתחילת דרכו בבית שאן וכעובד בניין השפיעו עמוקות על השקפתו הפוליטית ועל מחויבותו לשוויון חברתי וכלכלי לתושבי הפריפריה. דרכו הפוליטית של דוד לוי החלה בסוף שנות ה-60, אז נכנס לכנסת לראשונה בשנת 1969 כחבר מפלגת הליכוד.

על אף הרקע הצנוע לוי הפך במהרה לדמות בולטת בציבוריות הישראלית, והשפיע בסוגיות רבות שנגעו לחיי היום יום של החברה הישראלית. הקריירה שלו נפרשה על פני מספר עשורים, שבמהלכם מילא תפקידים מיניסטריאליים רבים. פעילותו הנחושה של דוד לוי למען הפריפריה הניחו את היסודות לתפקידו כסמל של “ישראל השנייה” ולדמות בולטת ומשפיעה בפוליטיקה הישראלית.

בשנת 1977 מונה לשר הקליטה, שם מילא תפקיד מכריע בקליטת עולים חדשים ובמאמץ לשלבם בחברה הישראלית. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1979, נכנס לוי לתפקיד שר הבינוי והשיכון ולקח חלק מרכזי בשיפור תנאי המחייה באזורים מוחלשים. תפקידים אלו משקפים את מחויבותו של דוד לוי לאותן אוכלוסיות מוחלשות שבאותן שנים סבלו מקיפוח וזכו ליחס מנוכר מהממסד. 

כהונתו המשמעותית ביותר של לוי הייתה כסגן ראש הממשלה, תפקיד שמילא למעלה מעשור החל משנת 1981. במהלך תקופה זו כיהן גם כשר החוץ בשתי ממשלות שונות. כשר חוץ, לוי היה מעורב במספר מאמצים דיפלומטיים מרכזיים, כולל שיחות השלום לאחר הסכמי אוסלו ובניהול המו”מ עם הפלסטינים והאמריקאים.

בשנת 1995 פרש מהליכוד עם הקמת תנועת גשר ולאחר מכן שב והתאחד עם הליכוד. אולם מורשתו של דוד לוי שזורה עמוקות בערכי הליכוד והמאבק שהיא מייצגת, בתפקידו כלוחם צדק חברתי וכנציג של “ישראל השנייה”. כהוקרה על תרומתו המשמעותית, לוי קיבל מספר פרסים חשובים במהלך חייו.

בשנת 2016, הוא זכה בפרס בגין על פועלו רבת השנים לחיזוק החברה הישראלית. שנתיים לאחר מכן, בשנת 2018, לוי זכה בפרס ישראל על מפעל חיים שהדגיש את חשיבותו בעיצוב הנוף החברתי והפוליטי של ישראל. מותו של דוד לוי מציין את סופה של תקופה בפוליטיקה ובחברה הישראלית. סיפור חייו והישגיו הפוליטיים משקפים את המאבקים וההצלחות של מהגרים רבים שהיגרו לארץ. 

באמצעות ילדיו, הממשיכים את דרכו בשירות הציבורי, ובאמצעות היוזמות הרבות שקידם, מורשתו של דוד לוי על ישראל נותרה עמוקה ומתמשכת. עם הדיון האקטואלי בסוגיית השד העדתי והפערים החברתיים שבאים לידי ביטוי בספרו של ד״ר אבישי בן חיים ״ישראל השנייה״, הציפו מחדש את המאבק שמסמל יותר מכל את מורשתו של דוד לוי שימשיך לשמש השראה בהווה ובעתיד. 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

כיצד תשפיע רפורמת “לא עוצרים בנמל” על היבוא לישראל?

צרפת לא רוצה להיות עוטף עזה

גלנט חזר ככבשה מארה”ב !