20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת דברים -" שבת חזון"

….. "יְדֵיכֶם, דָּמִים מָלֵאוּ.  רַחֲצוּ, הִזַּכּוּ–הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם, מִנֶּגֶד עֵינָי:  חִדְלוּ, הָרֵעַ. לִמְדו הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ; שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה. כַּסְפֵּךְ, הָיָה לְסִיגִים; סָבְאֵךְ, מָהוּל בַּמָּיִם.  שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים, וְחַבְרֵי גַּנָּבִים–כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד, וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים; יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ, וְרִיב אַלְמָנָה לֹא-יָבוֹא אֲלֵיהֶם. דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט, אַשְּׁרוּ חָמוֹץ; שִׁפְטוּ יָתוֹם, רִיבוּ אַלְמָנָה".( ישעיהו א, טו-יז, כג)

השבת אנו מתחילים את ספר דברים וזוהי השבת הראשונה של חודש אב ושמה של שבת זו היא 'שבת חזון'- והיא השבת שלפני ט' באב, השנה ט' באב יוצא בשבת לכן הצום נדחה ליום ראשון , הימים ימי צער האבל על נפילת ירושלים וחורבן בית המקדש הראשון והשני. השבת הזאת, שתמיד מקדימה את תשעה באב עצמו, נקראת על שם ההפטרה מהנביא ישעיהו. הנביא מגנה את תחלואי החברה של תקופתו החברה שבה הוא חי. שחיתות פשתה בחברה חוסר הגינות בכלכלה, היעדר צדק משפטי צדק חברתי, אך אלה בעיות שקיימות בחברות אנושיות מקדמת דנא, והן נמצאות היום בכל מקום בעולם וגם בחברה שלנו.

במבט ראשון אפשר להסיק שהנביא מציב דרישות בלתי אפשריות, הואיל וההתנהגות האנושית שיתוף פעולה החברתי, לעולם לא יכול להיות נקי לחלוטין מהתחלואים. מה הנביא מנסה לומר בדברי התוכחה הקשים שלו? מה באמת הוא תובע מאתנו, מבני התמותה שהטעות היא חלק בלתי נפרד מחיינו?

 הנביא תובע מאתנו שלפחות נבין ונזהה את החסרונות הקיימים בחברה שלנו, אולי לא נוכל לתקן אותם לגמרי, אבל אנחנו צריכים לפחות לדעת שהם קיימים. אסור לנו להניח לאדישות להשתלט על החושים הטובים שלנו, אלא מאבק מתמיד למען בניית חברה מתוקנת צודקת וטובה יותר .

הנביא דורש שלא נוותר ונמשיך לנסות לשפר את המצב החברתי, אסור כשאינטרס אישי ותאוות בצע הופכים למשהו לגיטימי, זה מוביל לאסון לאומי, זאת האזהרה של הנביא ישעיהו.  כיום פוליטיקאים שנתפסו בקלקלתם שבים וחלק מנסים לשוב בגלוי להיבחר למשרה ציבורית, כאילו המאסר שריצו, או שהיו עדי מדינה, העובדה שנאלצו להתפטר מכהונה ציבורית, כאילו מנקים אותם מהאשמה.

הנביא דורש מאתנו, גם אם אנחנו לא מסוגלים לתקן את כל העוולות, לפחות להתבייש במגרעות שקיימות בחברה שלנו. הנביא מסיים את נבואתו באופטימיות "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה". 

שבת שלום  

אלי כהן ירושלים

מירושלים עיר הנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

07 במרץ במצודה : בוקר וחזן באירוע העצמה נשית

אריק זיו

דרך המלך להתנהגות חברי ליכוד

אלי חזן

אכן דיפלומט

עומר אריכא

תאצ'ר ובריטניה בפרספקטיבה אותנטית

אלי ורד חזן

נביא נושא נשק: לזכרו של אירווינג קריסטול

אלי חזן

בגין לא היה יכול להיות אשכנזי בשום אופן

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן