22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

עסקת שליט – המחיר הכבד של החופש

אלא שדווקא בעסקאות מן הסוג הזה מצוי גם הפתרון לבעיה

עסקת שליט היא עסקה קורעת לב. העין האחת כבר מצפה להתרגש נוכח מראהו של החייל החטוף שב הביתה אחרי שהות כה ממושכת בשבי. מאידך העין השנייה לא תוכל לבול את מראה  פניהם המחויכות ואצבעותיהן המסמנות את אות הניצחון, של כל אותם רוצחים נקלים העושים את דרכם החוצה מבתי הכלא בישראל אל החופש.

 

איך שלא מסתכלים על עסקת שליט, המחיר נותר בסופו של דבר על כנו. אלף מחבלים ועשרים ושבע מחבלות, חלקם "כבדים" יותר וחלקם פחות תמורת החייל הישראלי החטוף. ואיך שלא נפרש זאת, מעבר לסיכון הביטחוני, זוהי ההשפלה איומה לממשלה ולעם בישראל. ובשכונה המזרח תיכונית שלנו, השפלה אינה רק תוצאה עגומה במשחק של כבוד גרידא, אלא היא מלווה גם במחיר דמים כבד. במקרה הטוב ניסיונות נמרצים יותר לחטיפת חיילים לצורכי מיקוח, במקרה הרע, חזרה לימים מוכי טרור שכבר נדמו ונשכחו.

 

למי שמשלה את עצמו בהנחה כי זו הפעם האחרונה בה משולם מחיר כה גבוה בעבור חטוף, כדאי להיזכר בדברים שנשאו ראשי ממשלות ישראל בעבר לאחר שחתמו על הסכמים דומים. גם הם תרצו זאת בנימוק "הפעם האחרונה". אבל האופי כנראה חזק יותר מהקביעות הערטילאיות הללו, ושום דבר, גם לא מסקנות ועדת שמגר, יוכלו לשנות את "תג המחיר" שנקבע כל פעם מחדש על רף גבוה יותר.

 

אלא שדווקא בעסקאות מן הסוג הזה מצוי גם הפתרון לבעיה. שהרי כשם שאנשי החמאס צוהלים על התמורה הגבוהה אותה הצליחו לגבות מישראל, יכולה ישראל לקבע את הרף כמחיר הדמים שייגבה מן החמאס בסיבוב העימות הבא. כלומר, יש לישראל הזכות להציג לפני החמאס והעולם כולו את סולם הערכים המידתי כפי שהוא נקבע על ידי החמאס בעצמו שמצהיר בחתימת ידי ראשיו כי אכן, חייו של אזרח ישראלי שווים את חייהם של 1027 תומכי חמאס.

 

ממשלת ישראל נגררה לאחר לחץ ציבורי ותקשורתי לא מבוטל, לעסקה עגומה. אמנם חייו של גלעד שליט ניצלו, ואין זה דבר של מה בכך. אך לצד ההצלחה הזו, נחלנו גם כישלון צורב ביכולת ההרתעה והעמידה אל מול ארגון טרור רצחני, שהדבר רק מגביר את להטוטו להכות בנו שוב ושוב בבטן הציבורית הרכה שהחברה הישראלית מציגה לפניו בדמות עצרות תמיכה ומטות מאבקים למען שחרור.

אך עם זאת אפשר להקהות את העוקץ. חתימת ההסכם יוצרת גם הזדמנות ליצירת הרתעה. אם תשכיל ממשלת ישראל לעשות זאת, היא תקבע את חוסר המידתיות שקבע החמאס בצורה קטלנית ונחרצת על מנת שזה יבין כי אירועים מסוג חטיפת שליט, פשוט לא ישתלמו לו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ניצחון פידס : אינטרס מוסרי

אלי חזן

היכן הכרת התודה של ישראל לעם הכורדי?

אריק זיו ויזר

הסירוב הפלסטיני לא יפריע לשלום

מנדי ספדי

מצדיעים לאשת הברזל

אלי חזן

צ'מברליין 2013

אלי חזן

חוק הלאום גאווה יהודית

חיים פוזן חבר ליכוד סניף צפת
דילוג לתוכן