18.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי בליכוד

יחסי האיחוד האירופי – ישראל : שנה חדשה, עידן חדש ?

בחודש דצמבר הקרוב תגיע לארץ משלחת של חברי פרלמנט מסיעת האירופים השמרנים והרפורמיסטים. היא תקיים, בין השאר, מפגש של סיעה עם סיעה אל מול חברי כנסת של הליכוד. לקראת בואם פרסמו חבר הפרלמנט בס בלדר והיועצת לענייני המזרח התיכון אליס קולגם, מאמר שראוי לקרוא בעיון

 

השבוע, משלחת של חמישה חברי כנסת, בראשות ח”כ יעקב פרי, תבקר בפרלמנט האיחוד האירופי בבריסל. תמיד כיף לקבל חברים ישראלים, בייחוד עכשיו, בתחילתן של השנים היהודיות והנוצריות החדשות. הדבר מעניק לנו רגע לתהות על מצב היחסים ביו האיחוד האירופי לישראל ולהדגיש כמה מגמות חיוביות ומדאיגות.

שיתוף הפעולה שנעשה לאחרונה בין האיחוד האירופי לבין ישראל על “אירופה היצירתית”, להגדלת משרות וצמיחה על ידי תמיכה בענפי הקולנוע, התרבות והיצירה באירופה ובישראל, הוא דבר מבורך. בזמן שעוד מיזמים של שיתופי פעולה אירופים ישראליים הטובים לשני הצדדים זוכים ימשיכו לזכות לתמיכה במאמצים דומים, הם עלולים לעמוד בצילם של שתי מגמות ביטחוניות מדאיגות באירופה.

המגמה המדאיגה הראשונה היא לא לקרוא לילד בשמו או אם להיות ממוקדים יותר לא לקרוא גם לאגפים צבאיים או פוליטיים חברתיים של ארגוני טרור בשם ארגוני טרור. זוהי חלק מהתמימות האוריינטאלית אשר דרכה מביט האיחוד האירופי על המזרח התיכון. במקרה של חיזבאללה, האיחוד האירופי הכליל רק את הזרוע הצבאית שלו ברשימת הטרור שלו ב – 22 ביולי 2013. ההנחה התיאורטית הגיעה לאחר שראיות משמעותיות הוכיחו טביעות אצבעות של החיזבאללה בפיגוע בבורגס ב – 2012.

 

לא צריך לחפש רחוק על מנת לקשר בין חיזבאללה לצרות. לחיזבאללה תפקיד משמעותי בסוריה (כמו רוסיה ואיראן), והוא גורם משמעותי במשבר הפליטים הסורי. כמה מהפליטים הללו הגיעו לחופי אירופה. לפיכך, זהו לא רק אינטרס אזורי או סורי, אלא גם אינטרס אירופי, לעמוד איתנים כנגד חיזבאללה. אלו, למרבה הצער, העובדות (או המגפיים?) של חיזבאללה על הקרקע.

כדי להדגיש את האבסורד של היגיון האיחוד האירופי הפגום, אפשר היה לצפות שלאל קעידה יש אגף תכנון עירוני בשל רצונו להגיע לבניינים גבוהים, כמו שנאמר בעבר על ידי שגרירה לשעבר של ישראל באו”ם – רון פרושאור – בפוריין אפיירס ב – 2013. העמדה של האיחוד האירופי על האגפים הצבאיים והפוליטיים/חברתיים של החיזבאללה היא לא פחות ממדהימה וחסרת תועלת. כאשר חיזבאללה מערבב בין הפעילות הפוליטית, החברתית ופעילות הרווחה שלו עם הפעילות הטרוריסטית והפושעת שלו, אי אפשר לבצע הבחנה מבדילה ביניהם. סגן מזכ”ל החיזבאללה, נעים קאסם, אמר בעצמו כי למפלגה של אלוהים (חיזבאללה) אין אגף פןליטי/חברתי מצד אחד ואגף התנגדות (הכוונה לצבאית) מצד שני. לפיכך, ללא דיחוי, על האיחוד האירופי לכלול את כל החיזבאללה ברשימת הטרור של האיחוד האירופי.

המגמה המדאיגה השנייה היא העצה האחרונה שניתנה על ידי היועצת המשפטית הכללית אלינור שרפסטון, בעמדה של בית המשפט האירופי לצדק, לא לכלול את תנועת חמאס האסלאמית הפלשתינית ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי. העניין הוא חלק מעימות חוקי מתמשך בין בית המשפט האירופי לבין מועצת אירופה, כשהאחרון מעדיף הכללה שכזאת. בזמן שהחלטה של בית המשפט האירופי איננה מחייבת, יודעי דבר פנימיים ציינו שברוב המקרים – בציינם מספרים גבוהים בשיעור של 80% – שהדבר יצוין בפסק הדין הסופי הצפוי לפני 2017.

יש לקוות שמקרי חיזבאללה וחמאס לא יהוו את ההתחלה של עידן חדש שבו תפיסות האיחוד האירופי-ישראל/ערבים על סוגיות בטחוניות נוספות ימשיכו להיות מעוותים. הדבר זועק במיוחד בחיפושים של האיחוד האירופי למציאת דרכים למיגור הטרור, יהיה זה לא יצירתי ולא אינטואיטיבי לכלול את חיזבאללה או חמאס ברשימת ארגוני הטרור.

שיתוף פעולה אירופי – ישראלי חזק יותר בכל התחומים הכוללים אינטרס משותף חייב להיות מטופח על מנת לאפשר לאזורים שלנו להיות בטוחים יותר, משגשגים יותר וחדשניים יותר. המשלחת שתגיע אל הכנסת לא יכולה הייתה להגיע בזמן חשוב יותר. אנו מצפים לארח את חברינו הישראלים במפגש הבין פרלמנטארי ה – 42 ושיבואו יותר שנים של שיתוף פעולה חם ופורה.

 

בס בלדר הוא חבר פרלמנט אירופי הולנדי מטעם ECR. הוא חבר ועדת חוץ ובטחון, משרת כסגן המשלחת של הקשר עם ישראל וחבר הוועדה המייעצת לענייני צביור ומדינה אירופה – ישראל.

אליס קולגם היא יועצת לענייני מדיניות מזרח תיכון של ECR, היא התגוררה במזרח התיכון מספר שנים ובעלת תואר שני בפתרון סכסוכים וגישור מאוניברסיטת תל אביב.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

המימונה של המדינה

בדנמרק עומדים לצד ישראל

אריק זיו ויזר

07 במרץ במצודה : בוקר וחזן באירוע העצמה נשית

אריק זיו

מכתב למערכת – תגובה לטור הדיעה של אלי חזן

אלי חזן

הפריימריז בליכוד : הפסדו של הסרקזם

אריק זיו

ליכודניק מאחל מזל טוב למשפחת מיכאלי לרגל בר המצווה של הבן

ליכודניק
דילוג לתוכן