20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הונגריה כשער של ישראל לאירופה

ישראל עם הפנים לעולם כולו אך אסור להפקיר את אירופה והונגריה תחילה. תמיר ורצברגר במיוחד לליכודניק 

 

 

מסעו המוצלח של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאפריקה, בתחילת החודש, סימל את שינוי הכיוון במדיניות החוץ של ישראל, ואת המגמה הישראלית לנצל את העצמה הכלכלית והטכנולוגית של ישראל לטובת קינון יחסים ובריתות איתנים עם מדינות המשוועות לקידמה שלישראל יש להציע. מדובר לאו דווקא במדינות נחשלות, שכן קרנה של ישראל מורם בימים אלו גם במדינות המזרח הרחוק, בניהן מעצמות כלכליות כמו סין, יפן וסינגפור.

דווקא לאור כל זאת אסור לישראל “להפקיר” את אירופה, ומעמדה, ההולך ומתחזק, של ישראל בעולם, כמעצמת סטארט-אפ והיי-טק, ולכשיעבור מתווה הגז גם לבעלת משאבי טבע משמעותיים, חייבת ישראל גם למקד מאמצים בייבשת השכנה ולרקום בריתות ויחסים אסטרטגים עם מדינות ש”הוזנחו” מעט על ידי ישראל לאורך השנים, בראש ובראשונה מתוך אינטרס מדיני, ולאור השינויים הגיאו-פוליטיים הדרמטיים שחווה אירופה בכלל, והאיחוד האירופי בפרט.

החשובות מבין אותן מדינות, ש”הוזנחו” על ידי ישראל, ושהמכנה המשותף בין שני העמים הוא רחב וייחודי כל כך, היא הונגריה, בהנהגת ויקטור אורבן ומפלגות הימין המתון, פידס והנוצרים דמוקרטים.

הונגריה, החברה באיחוד האירופי משנת 2004, מהווה למעשה את שער הכניסה לאירופה עבור ישראל, לא רק מפני שגבולותיה של הונגריה הינם הגבול הדרום-מזרחי של אמנת שנגן והאיחוד האירופי, הקרוב והנוח ביותר למזרח התיכון, ולא בכדי נחשולי המהגרים שהציפו את אירופה לפני שנה, מהמזרח התיכון, צרו על גבולותיה של הונגריה, אלא גם מתוקף מיקומה של הונגריה במרכז אירופה, מה שמאפשר הגעה קלה ונוחה לכל יעד מרכזי ביבשת.

אין מדובר רק במינוחים גיאוגרפים. עבור ישראל מדובר גם במשמעות פוליטית ומדינית.

בשיא משבר ההגירה, לפני כשנה, ניגלע פער ערכי מהותי באיחוד האירופי, אולי המשבר החמור ביותר מאז היווסדו, בין המדינות החזקות והמדושנות, שדרשו “לפתוח את השערים” עבור מאות אלפיי המהגרים המוסלמים ולאפשר להם להיכנס לגבולות האיחוד ללא ביקורת או בידוק, לבין מדינות הספר, החלשות כלכלית בין כה וכה, שהן הן אלו שנאלצו להתמודד עם המשבר הלכה למעשה.

בראש אותן מדינות עמדה, תחילה כמעט לבדה, הונגריה של ויקטור אורבן, אל מול המעצמות, בהובלת גרמניה וצרפת, כשויכוח נקודתי על המשבר הנכחי הפך מהר מאוד לויכוח מהותי על אופיה של אירופה והסכנה מפני הטרור המוסלמי, כשמול הנאיביות של המעצמות, ועל אף לחצים כבדים, שמר אורבן על גישה ריאליסטית ועל עמידה איתנה על ערכיו ודרכו, מה שהפך אותו למנהיג הבולט ביותר במאבק על צביונה וגבולותיה של אירופה, וככל שהזמן חלף כוחו גדל ויותר ויותר מדינות באירופה הביעו תמיכה בעמידתו ודרכו.

“אנחנו לא צריכים לייבא להונגריה פשע, טרור, הומופוביה ואנטישמיות ששורפת בתי כנסת” אמר ראש הממשלה, ויקטור אורבן, באותם ימים, ובנה גדר סביב הונגריה.

שנה לאחר מכן לאף אחד באירופה כבר אין ספק שהוא צדק, בדיוק כמו שצדק בנימין נתניהו, כשעשה בדיוק את אותם צעדים, מספר שנים קודם לכן, ובנה גדר על גבול ישראל-מצרים, מה שעצר כמעט לחלוטין את גל ההגירה לישראל מאפריקה.

אבל זה לא הדבר המשותף היחידי בין ממשלת ישראל לממשלת הונגריה. גם מבחינה פוליטית וגם מבחינה אידיאולוגית לליכוד ולמפלגות השלטון, פידס והנוצרים דמוקרטים, יש המון במשותף.

אנחנו, בליכוד, חונכנו על חזון “שתיי גדות לירדן” של זאב ז’בוטינסקי מתוך אמונה שלמה שזו היא ארצנו, אולם כרציונאלים אנחנו מבינים שהמציאות שונה בתכלית.

גם בימין-מרכז ההונגרי ישנו “חלום רטוב” אחד על שניי שליש מאדמותיה ההיסטוריות של המדינה, שנלקחו מהם לאחר מלחמת העולם הראשונה, אבל כמונו גם הם מבינים שישנו פער בין הרצוי למצוי, ועם זה צריך לחיות ולתמרן.

גם לליכוד וגם לימין-מרכז בהונגריה יש מנהיג חזק ודומיננטי, שנבחר פעם אחר פעם בבחירות, ו”זוכה” להשמצות והתקפות מכל עבר.

אבל דמיון, גדול ככל שיהיה, איננו מספיק. זה בהחלט יכול לסייע בהזדהות ובתחושת שותפות הגורל אבל צריך בראש ובראשונה רצון.

ולפחות בצד ההונגרי נראה שרצון בהחלט יש. ממשלת הונגריה הייתה מהראשונות לדחות את החלטת הפרלמנט האירופאי לסמן מוצרים מיהודה ושומרון.

רק לאחרונה נפתח מרכז מורשת יהודי בצפון הונגריה, במימון הממשלה, ושר במשרד ראש ממשלת הונגריה אמר לאחרונה כי הממשלה מאוד מעוניינת להקים דיאלוג ושיתופי פעולה עם ארגונים יהודים.

בשנים האחרונות הממשלה ההונגרית מרכזת מאמצים רבים בשימור התרבות והמסורת היהודית בהונגריה, כולל שיפוץ מבנים ושיקום בתי עלמין יהודים בכל רחבי המדינה.

נראה שיש לישראל ידידה גדולה באירופה שרק מחכה לפתוח לנו את השער, נשאר רק שמישהו אצלנו ירים את הכפפה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כיפת ברזל – ישראל היפה

אריק זיו ויזר

פרשת קצב – נקודה למחשבה

אריק זיו ויזר

ממהפך 77 ועד היום

אמיתי שיף

פרשת וישלח, יעקב מנהיג הנלחם את מלחמת החיים

אלי כהן

זה ממש לא כולנו בעד כחלון

אביגדור הדר

הרשות המבצעת האמיתית

אלי חזן
דילוג לתוכן