20.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

אין סיבה להתלהב /מאת:יצחק קליין

רבים מתלהבים בגלל שצה"ל מכה בחמאס. אני מתלהב פחות. איני מצטער, כמובן, שחיל האוויר ביצע מתקפה מתוחכמת ומחק יותר ממאתיים מחבלים. אך ההצדקה לכל פעולה צבאית, במיוחד כזאת העשויה לגבות קרבנות בנפש, חס ושלום, אינה סתם להרוג מחבלים, על אף שזה טוב, אלא להפסיק אחת ולתמיד את האיום שהחמאס מציב למדינת ישראל, כולל אך לא מוגבל להפסקת הירי על העורף הישראלי.
לפי כל הסימנים, מטרה זאת לא תושג במבצע זה ואין כוונה להשיג אותו. לכל היותר נמשיך כמה ימים בהתקפות ראווה אוויריות, צה"ל יעשה כמה גיחות קרקעיות לתוך הרצועה כדי לחסל כמה חוליות מחבלים, אהוד ברק יסמן "וי" ובתוך ששה חודשים הכל יחזור לקדמותו. הרי לאירן לא חסר כסף, מאמנים צבאיים, וטילי גראד, מבחינתה אנו יכולים לעשות מבצע כזה כל חודשיים, אין לה בעיה.

הליכוד צריך לומר את זה. כמובן אנו עומדים מאחורי החיילים כל עוד הם פועלים, אך עלינו להדגיש כי כל פעולה המקריבה חיי חיילים למטרות "אקמול"—כלומר—לומר שעשינו משהו, ולא לפתור באמת בעיה כלשהי—הוא בזבוז. כבר עכשיו אפשר להביע בפומבי תקוות כי מתקפת צה"ל צריכה להביא לפתרון יסודי של בעית החמאס, וכל מבצע שיסתיים ללא פתרון כזה הוא מבחינתנו פיספוס.

"ומה האלטרנטיבה?" מה יש לליכוד להציע במקום מבצע הנפל של ברק, לבני ואולמרט? המבצע הזה יוכיח כי אי אפשר לפתור את בעיית החמאס ללא שליטה בשטח עזה.

מצד שני, אין אנו רוצים, אם אין צורך, להכניס את חיילי צה"ל ללחימה עקובה מדם בשטח בנוי ולא לחזור לשלוט באוכלוסיה אזרחית עוינת.

לפיכך נראה לי כי המטרה האמיתית של מבצע בזה—המטרה שהמבצע הנוכחי היה צריך לחתור אליה ולא ישיג, ושל המבצע שממשלת ליכוד תיאלץ לנקוט, כמה חודשים לאחר כינונה, היא כזאת:

1. לחלוש על כל השטחים הפתוחים ברצועת עזה וכך לבודד את האיזורים בשליטת החמאס מצירי האספקה שלהם במצרים.
2. אין לכבוש שטחים בנויים, למעט בשני איזורים, שהם מבחינתנו חיוניים: העיר רפיח שליד ציר פילדלפי והעיירה בית חנון. את אוכלוסיית הערים הללו היה עדיף להשכין מחדש במחנות פליטים תחת שליטתנו, כפי שאמנת ג'נבה הרביעית מתירה.
3. לאיזורים שנותרו בשליטת החמאס יש להעביר אך ורק צרכים המזון והדלק הבסיסיים של האוכלוסיה האזרחית, ללא (לדוגמא) שק אחד של מלט או מטר מרובע של ברזל מגלוון.

ללא ציר אספקה ממצרים, החמאס לא יוכל לחדש את מלאי התחמושת שלו. כל רקטה שתירה—אבודה מבינתה. לאט לאט התקיפה על העורף הישראלי תדעך.

חיי האוכלוסיה האזרחית בעזה, כמובן, תהפוך לקשה יותר מעכשיו. המצור הישראלי על האיזורים בשליטת החמאס תשבית את החיים הכלכליים ברצועה ותהפוך אותה למחנה פליטים גדול. על ממשלת הליכוד להבהיר כי היא תסייע לכל אזרח פלסטיני המוכן לעזוב את הרצועה ולבנות חיים חדשים במקום אחר, עדיף מחוץ למזרח התיכון.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לא תחמוד ציווי וברכה לחג השבועות

אריק זיו ויזר

טור מהכנסת

אריק זיו ויזר

בואו לבקר בכנסת. הציונים של עובד קראוס

אלי חזן

שוליים בהרחבה

אלי חזן

חופש העיתונות, חופש הביטוי או חופש הבימוי? /מאת: איילת גלילי

אריק זיו ויזר

קרב הירושה בליכוד החל ? !

אריק זיו
דילוג לתוכן