רפורמות והפיקציות שלהן

ד”ר אביגדור הדר פות צוהר לחלק מהרפורמות שנעשו בישראל בשנים האחרונות ואיך הן לא ממש משקפות את המציאות

בחודש אוגוסט 2012 אושרה בקריאה שניה ושלישית על ידי וועדת הכלכלה בכנסת לתקן את פקודת התעבורה ולהעלות את הסכום שגובה משרד התחבורה עבור רשות השידור באגרת הרישוי לרכב עד 2018 שבו התשלום לכל בעל רכב יגיע 168 ₪ והסיבה, העלאת האגרה נועדה לאפשר את מימון הרפורמה ברשות השידור. אנו האזרחים משלמים גם עבור הרדיו שאין רבים המאזינים בביתם וגם בעבור הטלוויזיה למרות כי אגרת הטלוויזיה בוטלה בשנת 2015 לאור החלטת שר התקשורת בחודש מאי 2014 .

השיטה פשוטה למדי, עבור אגרת הטלוויזיה שלמו רק כ-1.5 מיליון תושבים מסך 2 מיליון תושבים והיה קושי רב לגביה בעוד אשר בעלי רכבים נעמדים בכ- 2.5 מיליון ואין ניתן חידוש רישיון ללא אגרת רדיו צמודה. כך מסבסד בעקיפין ציבור בעלי רכב את רשות השידור.
תאגיד המים וביוב נחקק בשנת 2001 והסיבה, העיריות ניצלו חלק מרווחי המים לשימושים שוטפים במקום בתחזוקת תשתיות. מכן בא הרעיון להקמת 55 תאגידי מים אשר גובים עשרות מונים מהעלות המים הרגילה בכדי לקיים מערכות כפולות ומקבילות לעיריות ומשרות מקבילות אשר גרמו לניפוח מחיר המים לצרכן. מחיר האנרגיה להתפלת קוב מים עולה 92.6 אגורות, העיריות רוכשות מים ב – 4.8 ₪ לקוב ומוכרות לציבור ב – 8.94 ₪ על פי פרסומי הרשות. מחיר המים לממ”ק (קוב) יקר פי 10 ממחיר הפקתו ממנו נהנית המדינה ומתווכים שבדרך על חשבון הכיס של כל אזרח בישראל. אם לצטט את “גלובס” מיום 15 ביוני 2016, במסגרת הרפורמה של שנת 2010 נקבע כי מחיר המים ישקף את עלויות ההפקה, ההולכה והבקרה של מי השתייה. שיקוף העלויות גרם לכך שמשנה זו הצרכנים הפרטיים מממנים במחיר המים גם את עלות ההסכמים עם ירדן והרשות הפלסטינית וגם את סבסוד המים לחקלאות ולתעשייה. יתרה מכך וכצ’פר לעיריות על הוצאת מערכות המים משליטתן ובהסכמת האוצר כבשתיקה, כל צנרת המים בעיריות נמכרו לתאגיד במחיר מכסימלי וכתוצאה מכך העיריות זכו לתשלום כפול הן של הציבור והן של התאגיד.
אם זה אינו פיקציה מה כן, ומה באשר לגביית היטל הפקת מים מרשויות בעלות בארות מהן נשאב המים ואינו מקוזז מתחשיב עלות המים? על כן, אל יתפלא הציבור לנטל אגרת המים.
אמנם כתוצאה ממחיר המים המופקע מבקשות העיריות להחזיר להן את ניהול המים מה שלא ניראה כי במהרה תיושם ולעת הזו כנראה ויצומצם התאגיד ל- 11 מחוזות.

האם זה יפחית את עלויות המים למחיר צרכני ראלי? לא בטוח.

אביגדור



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

עילי איך הגעתי לכנסת

הרמטכ”ל נגד גיוס חרדים

ארנון בר דוד שותף לקריאות לרצח נתניהו