לזכרו של יצחק שמיר

יצחק שמיר ז”ל הלך לעולמו.  לבי עם משפחתו, בראש ובראשונה עם בנו יאיר, איש יקר ומלח הארץ. 

 זכיתי לראיין את יצחק שמיר בשביל הדוקטורט שלי באמצע שנות ה-1990.  הוא קיבל אותי בחום והתעקש לומר מספר מלים בצרפתית לפני שעברנו לעברית. 

 

אני זוכר את אמירתו המפורסמת: “הערבים תמיד יהיו אותם ערבים והים תמיד יהיה אותו ים.”  כשאני מסתכל על המזרח התיכון היום, קשה לי לחשוב על משפט יותר נכון.

 

יצחק שמיר היה איש של עקרונות.  אני זוכר ששאלתי אותו בראיון אתו אם לא היה לו קשה לוותר על הערבות של 10 מיליארד דולר ממשל בוש האב תמורת הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון.  “מה פתאום!” הוא ענה, “אני אמכור את ארצי בשביל כסף?”

 

יצחק שמיר הבין דבר שלמדנו בפרשת “קורח” שקראנו השבת:  שעל עם ישראל להיות תקיף ולא פייסן.

 

הרי בפרשת “חוקת” משה רבנו מנסה שתי שיטות כדי להשיג את המטרות של עם ישראל: פייסנות ותקיפות.

 

עם מלך אדום, משה רבנו נוקט בשיטה הפייסנית.  הוא מצייר את עם ישראל כעם של מסכנים שסבלו.  הוא מתחנן מפני מלך אדום שהוא ייתן לעם המסכן הזה לעבור דרך ארצו, והמדגיש שאף אחד לא יגע בדבר בארץ אדום. 

 

מלך אדום עונה “לא” מבלי להסביר למה, משה רבנו שוב מבקש יפה, ומלך אדום שוב אומר “לא”, הפעם עם איומים.

 

משה רבנו מפיק את הלקח, והוא נוקט בשיטה שונה עם סיחון מלך האמורי: שיטת התקיפות.

 

הפעם, משה רבנו פשוט מודיע למלך האמורי שעם ישראל יעבור דרך ארצו.  הוא לא מבקש רשות, אלא פשוט מודיע.  אומנם משה מדגיש שלא תהיה פגיעה ברכוש ושעם ישראל יתנהג יפה, אבל בשורה תחתונה אין כאן בקשה ואין כאן מקום למשא ומתן.

 

התשובה של מלך האמורי זהה לחלוטין לתשובתו של מלך אדם.  ומכיוון שמשה רבנו לא מבקש את אישורו לעבור, הוא לא מאיים אלא פשוט מכריז ישר על מלחמה.

המלחמה אכן פורצת, ועם ישראל מנצח.  לא רק מנצח, אלא מצנח בגדול. 

 

הגישה של משה רבנו כלפי מלך אדום מזכירה את הגישה אל יעקב אבינו כלפי עשו.  אחרי הכול, אדום יצא מעשו.  אך גם השפה דומה: כפי שיעקב אמר את המלים “אדוני עשו” ו “עבדך יעקב”, משה רבנו אומר למלך אדום “אחיך ישראל.”

 

“אחיך” כי אדום הוא עשו ועשו הוא אחי יעקב. 

 

ואנחנו יודעים מה חז”ל אמרו על התנהגותו של יעקב אבינו כלפי עשו.

 

המדרש ב “בראשית רבא” מגנה את יעקב בחריפות ואף מוסיף כי יהיו שמונה מלכים באדום לפני שיקום מלך בישראל, כנגד שמונה הפעמים שיעקב עמר “אדוני עשו.”

גם הרמב”ן מגנה את יעקב אבינו וטוען שבית המקדש נרחב בידי הרומאים בגלל המדיניות הפייסנית של מלכי ישראל באותה תקופה. 

 

אך יש גם עמדות הפוכות במקורות שלנו.  רבי יהודה הנשיא היה דווקא בעד מדיניות פייסנית כלפי הרומאים, והגמרא במסכת “גיטין” טוענת שהרומאים שרפו את בית המקדש דווקא מכוון שעם ישראל באותה תקופה היה עקשן מדי ולא רצה להתפשר.

 

בטווח האורך, ברור איזו שיטה משתלמת: הרי תראו איפה הרומאים היום, ואיפה אנחנו.

 

כמו משה רבנו בזמנו, עלינו ללמוד היום את הלקח של תוצאות המדיניות כלפי מלך אדום ומלך האמורי.

 

כפי שקראנו לפני שבועיים בפרשת “שלח לך”: “ונהי בעיננו כחגבים וכן היינו בעיניהם.”

 

כך גם היום.  מהכרזת העצמאות עד למצבע אנטבה, ודרך מלחמת ששת הימים, שיטת מלך האמורי תמיד הוכיחה את עצמה.

 

יצחק שמיר הבין והפנים את המסר החשוב הזה, ועלינו להמשיך את דרכו.  יהיה זכרו ברוך. 

 

ד”ר עמנואל נבון הוא מועמד על משבצת העולים ברשימת הליכוד לכנסת ה-19

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

פורסם הגיליון ה – 200 של כתב העת “האומה”

“לא מסרתי סמ”ר מאדמת ארץ-ישראל”

על דרכו של יצחק שמיר וראייתו הנכונה את הנולד