יו”ר הכנסת: כניסת הכוחות המצרים לסיני תובא לדיון בוח”ב

על פי חוות הדעת של היועמ”ש לכנסת אין חובה להביא את הנושא לאישור מליאת הכנסת, אולם על ועדת חו”ב לפקח מקרוב אחר הנושא והתפתחויותיו; ריבלין סיכם עם יו”ר ועדת החו”ב כי הנושא יובא בהקדם לדיון בוועדה. לדבריו: “על אף חוות הדעת, הכנסת איננה רשאית להתעלם מחובתה לפקח על פעולות הממשלה, במיוחד בנושאים רגישים מעין אלו”

ההיתר הזמני שנתנה ישראל לכוחות הצבא המצרי להכנס לסיני נוכח המהומות, אינו מחייב את אישור הכנסת, אך ראוי שהכנסת תפקח על ביצועו. כך קובע הבוקר (א’) היועץ המשפטי לכנסת, עו”ד איל ינון, בחוות דעת שנתן לבקשת יושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין. עם זאת, הגיע ריבלין לסיכום עם יו”ר ועדת החוץ והבטחון ח”כ שאול מופז, כי הנושא יידון בקרוב בוועדה. זאת נוכח הבהרתו של עו”ד ינון, כי על אף שאין חובה לאשר את ההסדר הזמני במליאת הכנסת, “על ועדת החוץ והביטחון, באמצעות אחת מוועדות המשנה שלה, לפקח על הנושא ולעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בעניין זה, נוכח רגישותו ומשמעויותיו”.
יו”ר הכנסת אמר כי “במהלך עשרות השנים האחרונות, התגבש נוהג על ידי כל ראשי ממשלות ישראל, מבגין ועד רבין, מנתניהו ועד שרון, שלפיו הסכמים בינלאומיים מאושרים על ידי הכנסת. הכרעתו של היועמ”ש לכנסת בסוגיה זו שאין צורך באישור הכנסת, איננה מאפשרת לכנסת להתעלם מחובתה לפקח על פעולות הממשלה, במיוחד בנושאים רגישים מעין אלו. על הכנסת לעקוב אחר סוגיה זו והשלכותיה, באמצעות ועדת החוץ והביטחון”. 
בחוות דעתו מנתח ינון את המצב המשפטי נוכח השינוי בהסכם, וכותב כי על אף הנוהג שנוצר לפיו מובאים הסכמים בינ”ל לאישור הכנסת, עדיין ישנה “אי בהירות” באשר לחובה זו. לדבריו, “על פי המצב המשפטי הנוהג כיום אין כל דבר חקיקה המחייב את הממשלה להביא הסכמים בינלאומיים חשובים לאישור הכנסת (למעט הסכמים הכרוכים בויתור על שטחים משטחי מדינת ישראל). לפיכך, ספק רב אם הפרקטיקה שנוצרה, הראויה כשלעצמה, להביא הסכמים חשובים לאישור הכנסת, הינה אכיפה מבחינה משפטית. על כן, חתימת הממשלה על הסכם שכזה בוודאי תחייב את המדינה, הן במישור הפנימי והן במישור הבינלאומי, גם אם ההסכם לא הובא לאישור הכנסת.”
באשר להכנסת הכוחות המצריים נוכח ההסכמות בנספח הצבאי להסכם בין המדינות, המחייב פירוז כוחות צבאיים בשטחים הסמוכים לגבול, מציין עו”ד ינון: “על אף שמדובר, ככל הנראה, בהכנסת כוחות משמעותית בניגוד להסכם, הרי שנוכח הנסיבות יוצאות הדופן שיש להן השלכה ברורה על היציבות והביטחון באזור, ונוכח הדחיפות שבהכנסת הכוחות וזמניות ההיתר שניתן, ניתן אפוא לראות בהכנסת הכוחות המצריים לתקופה מוגבלת השלמה והתאמה של הסדרי הביטחון שבהסכם לנסיבות המשתנות באזור, במסגרת ההסכם ותכליותיו (“לספק ביטחון מירבי לשני הצדדים”). בנסיבות אלה בוודאי לא ניתן לקבוע שיש חובה להבאת הנושא לאישור הכנסת”.
היועמ”ש ינון מציין כי החלטת שר הביטחון בנושא לא הובאה אף בפני הקבינט המדיני-בטחוני, ולבסוף ממליץ: “נראה כי הגיעה העת להסדיר בחקיקה את סוגיית הבאתם של הסכמים בינלאומיים לאישור הכנסת. מקומה ותפקידה של הכנסת בהליך אישור הסכמים בינלאומיים חשובים, מן הראוי שיוסדר בחקיקה ראשית ולא ייוותר ל”חסדי” הממשלה, גם אם זו התחייבה בפני בג”ץ בשעתו כי תביא הסכמים מסוג זה לאישור הכנסת.” הוא קורא לזרז הטיפול בהצעות חוק פרטיות בנושא, כמו גם עבודה ממשלתית שהוחל בה.”מן הראוי לזרז את התהליך להסדרת סוגיה חוקתית זו ולהסיר את אי הבהירות וחוסר הקוהרנטיות המאפיינים כיום את סוגיית הבאת הסכמים בינלאומיים לאישור הכנסת”, דברי היועמ”ש ינון.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

יום הולדת לאבי דיכטר

הדרך למשילות עוברת דרך ניקוי אורוות בכנסת

דודי אמסלם – אופוזיציונר מצטיין!