השבוע : פרשת דברים

פרשת דברים -נקראת  שבת חזון , דברים הוא הספר החמישי מבין חמשת ספרי התורה, כשאר ספרי התורה הוא נקרא על שם שתי מילותיו הפותחות, “אלה הדברים”. שמו הקדום (מתקופת חז”ל) היה משנה תורה, על פי הכתוב (דברים יז, יח), “וכתב לו את משנה התורה הזאת”.

 

 

אחד ההסברים לכינוי משנה תורה הוא, משום, שספר דברים הוא מעין סיכום של הנאמר בארבעת הספרים הקודמים.

בתחילת הפרשה, משה פונה אל העם בנאומים המנוסחים בצורה פשוטה ועממית יותר מזו שבשאר ספרי התורה הוא מזכיר לעם את המאורעות שאירעו בימי נדודיהם במדבר, ובמיוחד את המאורעות המעידים על התנהגות הרעה של העם, בניגוד לכל הטובות שעשה עמו ה’. ובזה מוכיח אותם על שהם כפויי טובה.

בפרשה “דברים”  נקראת  בכל שנה בשבת הסמוכה לתשעה באב .וכל כך למה?  כי בתחילת  משה מספר על חטא המרגלים, שהוציאו דיבת הארץ היעודה לישראל  והמיטו בכך אסון כבד על דור יוצאי מצרים. וכבר  אמרו חז”ל ,שהגזרה שגזר ה’ על יוצאי מצרים שימותו במדבר ולא יבואו אל ארץ המובטחת, אירעה בליל תשעה באב. במעשה זה גילו ישראל שאינם בוטחים בה’, ובכו  לחינם –לשוא אומר ה’  אני אקבע לכם סיבה לבכי זה ואקבע לכם בכייה לדורות ,שבו עתידים להתאבל על חורבן בית ראשון ושני .

משה מוכיח את עם ישראל, ועלינו לדעת שלקיים מצות תוכחה יש צורך בחכמה גדולה  מאוד ויש לבחור את השעה המתאימה ואת התנאים המתאימים לאמירת התוכחה. אם לא התמלאו התנאים – עדיף להמתין ולא להוכיח.

אמנם תוכחותיו של משה הינם על דברים שעם ישראל  קיבל כבר את העונש עליהם ושילם על כך והיה מודע לחומרתם. ממילא לא היה צריך לחשוש מלהזהירם ולהזכירם לא להגיע שוב למצבים כאלו, ואף על פי כן העדיף משה רבינו להוכיח אותם רק סמוך למיתה ורק בדרך רמז.

היכולת לקבל תוכחה תלויה במידת רדיפת האדם אחר הכבוד. כי שרודף אחר הכבוד, יפגע תמיד במהירות וחייו לא יהיו חיים, כי תמיד הוא יהיה פגיע ותמיד הוא לא יהיה מוכן לשמוע את הדברים הנאמרים.

לעומתו, מי שאינו רודף אחר הכבוד חייו הינם חיים רגועים ושלוים, יש לו את היכולת להכיל ולשמוע תוכחה וביקורת.

לסיכום: נדע נאמנה שהרצון והנכונות לקבל תוכחה, להשתנות ולהטיב מעשים להשתנות ולהשתפר חיינו יהיו חיים רגועים ושלוים ובכך להחיש את בוא הגואל.

שבת שלום ומבורך ולצמים צום קל ומועיל

אלי כהן ירושלים לנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

הרצוג טעית !

לא גל אדום אלא דגל אדום. 

כאשר הטרור ניצח את המותג האמריקאי