בפעם הראשונה: עדויות לוחמי כוחות החירום וההצלה נחשפות

בוקר עם הלוחמים : קיימה דיון בנושא: “מתן סיוע פסיכולוגי וטיפול נפשי לכוחות הביטחון וההצלה”


הדיון עסק בצורך להגדיל את היקף התמיכה הפסיכולוגית והנפשית ללוחמי כוחות החירום וההצלה. לוועדה הגיעו מספר לוחמים אשר סיפרו את סיפורם האישי, הטראומות שחוו בשטח והזוועות שנחקקו בזיכרונם.
לוחם האש אמיר בניאס, שעובד 23 שנים בשירותי הכבאות אמר: “מחזה של גופות הוא מחזה שכיח בעולם הכבאות. אך למרות זאת אנו לא מקבלים טיפולים פסיכולוגיים ונפשיים ובמערך הכבאות אף אין היערכות להתמודדות נפשית עם אותם אירועים חמורים בהם אנו נתקלים. באסון הכרמל שזה היה מבחינתי יום הכיפור של מערך הכבאות, נאלצנו להפריד גופות עם אלות. נאלצנו לחפש לוחמים חברים לצוות, שאיבדנו והם היו מפוחמים. אח”כ כשמצאנו את חלקי הגופות, ניסינו להרכיב את החלקים כך שיראו כמו גופה שלמה. בסוף היום נאלצתי להרים את האלונקה כשעליה גופות של חברי לצוות. אחרי האירוע הרגשתי שאני פשוט לא שפוי. גם במקרים אחרים זה לא קל. להגיע לבית שרוף זה גם מחזה קשה מאוד. ההתמודדות עם הקהל שמסביב ועם בני המשפחה של ההרוגים גם היא לא פשוטה במיוחד בישובים מעורבים.”

אבי אנקורי, יו”ר ארגון הכבאות הארצי אמר: “האירוע הראשון שלי היה חילוץ של 2 גופות מרכב שהיה מעורב בתאונה ליד צומת יגור. בהתחלה חשבתי שהאישה שישבה ברכב הייתה מחוסרת הכרה, אך פתאום הראש נשמט ונכנסתי להלם. אחרי שסיימנו לחלץ את הגופות הלכנו לאכול ארוחת בוקר, אבל לא הייתי מסוגל להכניס כלום לפה, אחרי המראות שראיתי. אני מצפה שיתנו לנו את האפשרות להיות מטופלים ומקווה שמישהו יבוא להציל את הכבאים שמצילים את עם ישראל.”
סגנית יו”ר הכנסת חה”כ נאוה בוקר אמרה בדיון: “העדויות ששמענו היום פשוט מזעזעות. לוחמים חדורי רוח קרב שמגיעים לזירת שריפה או לאירוע חירום אחר, נתקלים במראות הקשים מכל. תמונות של גופות חרוכות של ילדים קטנים ותינוקות, נחקקות בזיכרונם וגורמות להם לטראומות ולסיוטים שחוזרים אליהם שוב ושוב. מהתמונה שנפרסה היום לנגד עיננו עולה כי הסיוע הפסיכולוגי והנפשי הניתן לכוחות החירום וההצלה אינו מספיק. אסור לנו להפקיר את אותם לוחמים שהתגייסו למען הצלת חיים. יש להגביר את היקף וכמות הטיפולים הניתנים ע”י עיגון בחקיקה, כך שכל לוחם יהיה זכאי לקבלם עד להתגברותו על הטראומה ועד לחזרתו לשגרת חיים ולפעילות תקינה ככל הניתן.”
בדיון השתתפו הח”כים: חמד עאמר (ישראל ביתנו), יעקב אשר (יהדות התורה), דב חנין (הרשימה המשותפת) אכרם חסון (כולנו). עוד השתתפו נציגי זק”א, כבאות והצלה, מד”א, משטרת ישראל, ארגון הפרמדיקים, ארגון הכבאים, עמותת נט”ל ועוד.
קמב”ץ זק”א חיזקי פרקש, שהיה מיוזמי הדיון אמר: “יש לי 200 מתנדבים בזק”א מאזור חדרה וצפונה. מכל הארץ יש לי כ-1000 מתנדבים. כל המתנדבים חוזים במראות הכי קשים של חלקי גופות שעפו לכל עבר באירועי חירום ובטחון. באסון הכרמל היו קצינים בכירים שפשוט קרסו. יש לי מתנדבים שהיינו צריכים ללוות אותם משך קרוב לשנה בטיפולים פסיכולוגיים. את כל הטיפולים מימנו מכיסנו לא מהמדינה. גם אני טופלתי אצל פסיכולוג משך כשנתיים. זה דבר שהוא מחויב המציאות ולא פריבילגיה.”
זאב קשש, יו”ר איחוד הצלה אמר: “אם מתנדב נפגע ומאובחן בפוסט טראומה, הביטוח הלאומי לא מכיר בהם ולא מכסה זאת. אנו שורדים בעזרת עמותות שעושות זאת בהתנדבות כמו עמותת נט”ל.”
חיים דדון מארגון הכבאים אמר: “יש כמה אירועים שאני לעולם לא אוכל לשכוח. גם אסון הכרמל חרוט בזכרוני, אבל דווקא תאונת דרכים שהגעתי לחלץ גרמה לי לטראומה. בתאונה היו גופות של אישה ובנה, שהיו קרובים אלי, שהכרתי ושכל הזמן חשבתי איך אני מספר את זה למשפחתה. אירוע נוסף הוא של חבר שלי לתחנה, שהגיע לחלץ גופות מפוחמות  מזירת תאונת דרכים. אחת מהן הייתה של ילדה בת 4. אלה אירועים שאנו נתקלים בהם כל הזמן ופשוט אי אפשר להתגבר עליהם ואנו לא מקבלים שום טיפול.”
בסיום הדיון סיכמה יושבת ראש הועדה חה”כ בוקר, כי יערך דיון נוסף בחודש ספטמבר הקרוב. עד אז יקים משרד הבריאות צוות מסודר שיבחן כיצד ניתן לסייע לכל ארגוני החירום והצלה כולל כב”ה. במקביל תפנה חה”כ בוקר לנציבות כדי שתיתן את הטיפול הראוי ללוחמים ותכין תוכנית מניעה לטיפול בנפגעי פוסט טראומה.


 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

יום הולדת לאבי דיכטר

הדרך למשילות עוברת דרך ניקוי אורוות בכנסת

דודי אמסלם – אופוזיציונר מצטיין!