אילוץ מחושב

מכבי תל אביב תשחק ביום שישי ביורוליג. דברי הביקורת כנגדה מופרכים מהיסוד. דיעה. פורסם במקור באתר של אלי חזן  

למאמר המקורי לחצו כאן 

ביום חמישי שעבר, בעת ירי הטילים על גוש דן, נקבע תקדים במשחקי היורוליג, עת שיחקו שתי קבוצות כדורסל – מכבי תל אביב מישראל ומלאגה מספרד – תחת איום טילים. כדבר הזה לא היה מאז 1945 במשחקי ספורט באירופה.

המציאות, שמשלבת בין מדינה מערבית במזרח התיכון שלה קבוצת כדורסל מובילה ביבשת אירופה אל מול ישות שתכליתה ביצוע פעולות טרור לשם הרג, יוצרת רגעים סוריאליסטיים הממחישים במקרה שלפנינו בעיקר את מעמדו של שמעון מזרחי ואת מעמדה של מכבי בעולם הכדורסל. שכן, ההיסטוריה הספורטיבית הקצרה של מדינת ישראל מלאה בעימותים וויכוחים עם התאחדויות הספורט האירופאיות בנוגע לאירוח משחקי ספורט בישראל על רקע איום הטרור והטילים. אבל לצד הרגעים הללו ישנם רגעים בהם נאלצים ראשי הקבוצה להכריע בין סיטואציה רעה לסיטואציה רעה יותר. זה המצב עימו הם נאלצו להתמודד משעה שראשי היורוליג קיבלו החלטה להעביר חלק ממשחקי הכדורסל של הליגה לימי שישי וחייבו בכך גם את מכבי.

 

וכך, למרות כל ניסיונות הנהלת הקבוצה להימנע מקיום ההחלטה בדרכים מקובלות, היא תיאלץ לשחק השבוע בסיינה שבאיטליה במשחק שיגלוש אל תוך ערב שבת. העניין עורר, כצפוי, את אכזבתם של שומרי מסורת ודתיים וגם אוהדים יריבים של הקבוצה. חלק ממבקריה מעלים טיעון שראוי להתייחסות : מכבי שיחקה בערב יום השואה ובערב יום הזיכרון ועתה גם בערב שישי. היא בעצם מבזה סמלים לאומיים ולכן יש לגיטימציה להטיל ביקורת על כך. אגב, מוכרחים לשים לב לכך שרבים מהמבקרים הם אלה הטוענים שמכבי איננה מייצגת את ישראל אלא מייצגת את עצמה בלבד. רוצה לומר שאם היא איננה קבוצה לאומית אלא פרטית אז על מה הטרוניות כנגדה?

 

לכאורה, הטיעונים לוגיים. מכבי תל אביב אכן שיחקה בעבר וביום שישי הקרוב תשחק במועדים שאינם מקובלים. אף לא אחד שואל את עצמו האם ראשי הקבוצה בכלל רוצים לשחק בימי שישי ומה המשמעות השלילית עבורם?  התשובה היא שהם עושים ככל שביכולתם על מנת לא לשחק במועדים הללו. ובכלל, לאור הנסיבות הללו נשאלת השאלה האם היא אכן מבזה את הסמלים הלאומיים במעשיה ?

 

על מנת להבין את התשובה לשאלה עלינו להבין את הכללים של היורוליג. כללים אחידים מחייבים שאינם, לכאורה, ניתנים לערעור. ומוכרחים לשים לב כי ההתאחדויות באירופה מקפידות על כך. זאת הסיבה שמכבי תל אביב בכדורגל שיחקה בליגת האלופות בערב ראש השנה והפועל תל אביב ומכבי חיפה שיחקו באותה מסגרת בקפריסין ובאיטליה במקום בישראל בשל איום הטרור. לכן, לא בכדי אמר ג’ורדי ברתומיאו, מנכ”ל היורוליג, בתחילת העונה : “כל הקבוצות ישחקו בימים שהן יהיו חייבות לשחק בהם. לגבי מכבי, הם כבר שיחקו בעבר בימי שישי, בפיינל פור, ושום דבר לא קרה. אנחנו צריכים לעבוד עם כולם כדי שהדברים ישתלבו”.

 

דווקא משפטו האחרון של ברתומיאו משקף את המאמצים הכבירים של מכבי לכבד את הסמלים הלאומיים. שכן, ב – 2011 היה אמור גמר היורוליג בו השתתפה הקבוצה מול פאנאתינייקוס היוונית לגלוש לערב יום הזיכרון. הנהלת היורוליג התחייבה על מיליוני אירו לקיום המשחק בשעת המקור אבל מעמדו של מזרחי ומעמדה של מכבי הביא לכך שבאופן חסר תקדים שונתה שעת המשחק. כך גם לגבי המשחקים בימי שישי : משורה של משחקים שהיו אמורים להיות משוחקים ביום הזה הצטמצם המספר למשחק אחד. זהו הישג גם אם קשה לראות אותו כך.

 

המסקנה היא שמכבי לא מבקשת לבזות סמלים לאומיים אלא שהיא המייצגת אותם ואף המכבדת אותם הרבה יותר מהמצופה והיא עושה זאת על בסיס אילוץ מחושב. ליורוליג יש כללים שמכבי מערערת עליהם שוב ושוב עבור האינטרס הלאומי בישראל. התוצאות אינן משביעות רצון אבל הן יכלו להיות איומות עוד יותר.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

פוסטים קשורים

להצטחק כל הדרך מצוותא

ניצחונם של הצודקים והנרדפים

מבחן הבגרות של מרכז הליכוד