27.9 C
תל אביב
8 בספטמבר 2024
ליכודניק
דעות

סטארמר זה לא קורבין

מדוע ניצחון הלייבור בבחירות בבריטניה הוא לא בהכרח חדשות רעות לישראל?
ביום חמישי האחרון (4 ביולי) התקיימו הבחירות הכלליות לפרלמנט הבריטי, ומפלגת הלייבור (שמאל) ניצחה בענק בבחירות וזכתה ברוב מוחץ בפרלמנט הבריטי, מה שהוביל להחלפת המפלגה השמרנית (ימין) לאחר 14 שנים בשלטון. כבר ביום למחרת מינה המלך צ’ארלס את יו”ר מפלגת הלייבור, סר קיר סטארמר, לראש ממשלת בריטניה וביקש ממנו להקים ממשלה.
בשנים האחרונות התרגלנו לכך שבאופן כללי, ניצחון של מפלגה ימנית במדינה מערבית הוא חדשות טובות לישראל, וניצחון של מפלגת שמאל הוא חדשות רעות לישראל – משום שמפלגות הימין מפגינות יותר ידידות וחיבה לישראל מאשר מפלגות השמאל, שלהן יש ביקורת גדולה יותר על ישראל ואגפים בשמאל הקיצוני אף מפגינים עוינות חזקה ואף שנאה לישראל, כפי שראינו בגל ההפגנות האחרון באוניברסיטאות מערביות שהובל על ידי קואליציה של גורמי שמאל ואיסלאמיסטים.
גם בבריטניה המפלגה השמרנית (ימין) נוטה לתמוך במדינת ישראל יותר ממפלגת הלייבור (שמאל), הנוטה לבקר את ישראל, ושיש בה שונאי ישראל ואף אנטישמים של ממש, כדוגמת יו”ר המפלגה הקודם ג’רמי קורבין (שבינתיים סולק מהמפלגה). לכן טבעי להניח שממשלת הלייבור החדשה היא חדשות רעות לישראל, אך במקרה הנ”ל לא בטוח שאכן כך, ואף סביר להניח שיחסי בריטניה-ישראל לא ישתנו בהרבה.
הסיבה הראשונה לאופטימיות זהירה ביחס לממשלת הלייבור היא העובדה שהניצחון שלהם בבחירות היה כל כך גדול, ששליטתו של רה”מ סטארמר בפרלמנט החדש תהיה מוחלטת, מה שיאפשר לו מרחב תמרון רב. אם סטארמר היה זוכה רק לרוב דחוק, הוא היה צריך לרצות את האגפים הקיצוניים ושונאי ישראל ממפלגתו על מנת לזכות בקולם להעברת חוקים, אך במצב הנוכחי לא צפוי להיות לקבוצות אלו כוח לחץ רב על הממשלה, שתונהג על ידי האגף המתון בלייבור.
רה”מ החדש אף נשוי ליהודיה בריטית, ליידי ויקטוריה סטארמר, שלה יש קרובי משפחה בארץ. את שני ילדיהם הם מגדלים כיהודים ובביתם נחים בשבת, ויש קידוש וחלה על השולחן. שר החוץ החדש, דיוויד לאמי, מייצג את מחוז טוטנהאם, שבו יהודים רבים, איתם הוא מטפח קשרים ארוכי שנים. לאמי ידוע בתמיכתו בקבוצת Labour Friends of Israel. בפרפראזה על הפסוק ממשלי “טוב שכן קרוב מאח רחוק”, יכול להיות שנגלה שטוב שר חוץ ידידותי לישראל ממפלגה עם היסטוריה בעייתית, משר חוץ צונן לישראל כמו לורד דיוויוד קמרון ממפלגה עם היסטוריה של תמיכה ואהבה כלפי ישראל.
עם זאת, קשה לדמיין שינוי גדול לטובה ביחסי בריטניה-ישראל: חלק גדול מהציבור מצביע הלייבור לא אוהב את ישראל, ויש להאמין שסטארמר ירצה לרצות ברמה מינימלית גם את השמאל הקיצוני וגם את הקול המוסלמי, שבאופן היסטורי מצביע ללייבור, אם כי הפעם ההתחזקות הדמוגרפית של קהילה זו אפשרה להם לשלוח נציגים עצמאיים לפרלמנט, ואפשר לצפות שהם יהיו מהקולות הבולטים ביותר נגד ישראל. התקשורת הממוסדת הבריטית, המוטה נגד ישראל, מסקרת את המלחמה בעזה באובססיביות, וקשה לדמיין איך באקלים תקשורתי כזה ממשלה בריטית יכולה להעמיק ולחזק את קשריה עם ישראל.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הפלונטר לאיוש ראשות ועדת חוץ וביטחון

אריק זיו ויזר

5 שנים של התפקחות

אריק זיו ויזר

בקעת הירדן – גבול הביטחון המזרחי של ישראל

אריק זיו ויזר

מדד דעת הקהל לנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון

אריק זיו ויזר

הסירוב הפלסטיני לא יפריע לשלום

מנדי ספדי

חטא היהירות ועונשו

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן