27.9 C
תל אביב
8 בספטמבר 2024
ליכודניק
בארץ

מדוע מתנגד פיקוד הדרום לנסיגה מציר פילדלפי ?

צה”ל מתמודד כעת עם ויכוח פנימי סביב ציר פילדלפי האסטרטגי לאורך גבול רצועת עזה-מצרים. פיקוד דרום מתנגד נחרצות לכל נסיגה מאזור מכריע זה, ומציין את חשיבותו במניעת הברחות נשק ושמירה על הביטחון. מנגד, הרמטכ”ל הרצי הלוי תומך בפעולות שליטה מרחוק ונסיגה אפשרית, תוך הדגשת גישה אסטרטגית שונה. מחלוקת זו יצרה מתח משמעותי בתוך צה”ל, כאשר קצינים בדרום נמצאים תחת לחץ לכאורה שלא להשמיע את התנגדותם לתוכנית הרמטכ”ל.

מהו ציר פילדלפי ומדוע הוא אסטרטגי?

ציר פילדלפי הוא רצועת אדמה צרה לאורך גבול עזה-מצרים. אזור זה בעל משמעות היסטורית בשל מיקומו האסטרטגי, המשמש כנקודה מרכזית לשליטה על התנועה בין עזה למצרים. הציר חיוני מסיבות ביטחוניות, בעיקר משום ששימש להברחת אמצעי לחימה וחומרים לעזה.

עבור צה”ל, שמירה על השליטה בציר פילדלפי היא חיונית למניעת זרימת אמצעי לחימה לארגוני טרור כמו חמאס. האזור מכיל מנהרות תת-קרקעיות רבות המשמשות להברחה, מה שמהווה איום משמעותי על ביטחון ישראל. החזקת האזור מאפשרת לצה”ל לשבש את פעולות ההברחה ולצמצם את יכולותיהם של ארגונים עוינים בעזה.

יתרה מזאת, ציר פילדלפי חשוב לניטור ויירוט של איומים פוטנציאליים העלולים לצוץ מהגבול. מיקומו האסטרטגי מאפשר פיקוח ושליטה טובים יותר על פעילות חוצת גבולות, דבר חיוני לשמירה על יציבות אזורית.

לסיכום, ציר פילדלפי אינו עוד פיסת אדמה אלא חיץ ביטחוני קריטי המסייע לישראל לנהל ולמתן איומים מעזה. חשיבותו האסטרטגית הופכת אותו למוקד מרכזי בשיקולים הביטחוניים והצבאיים המתמשכים באזור.

מדוע פיקוד דרום מעוניין להחזיק בציר פילדלפי?

התנגדותו של פיקוד דרום לנסיגה מציר פילדלפי נובעת משיקולים אסטרטגיים וביטחוניים. ציר פילדלפי, רצועת אדמה צרה לאורך גבול עזה-מצרים, מהווה נקודה קריטית לשליטה על נתיבי הברחה שבהם חמאס משתמש להברחת אמצעי לחימה ואספקה. שמירה על שליטה באזור זה נתפסת כחיונית למניעת זרימת נשק שיכול לשמש נגד כוחות ואזרחים ישראלים.

אחת הסיבות העיקריות לעמדתו של פיקוד דרום היא חיץ הביטחון שהוא מספק. ציר פילדלפי מאפשר לצה”ל לפקח ולשבש מנהרות הברחה ופעילות בלתי חוקית אחרת. שליטה זו חיונית לאסטרטגיית הביטחון הרחבה יותר של ישראל, שמטרתה להגביל את יכולות חמאס ולצמצם את איום הפיגועים. בפיקוד דרום סבורים כי ויתור על שליטה זו עלול להוביל לעלייה משמעותית בהברחות אמצעי לחימה, שתשפיע ישירות על ביטחון ישראל.

בנוסף, החזק בציר פילדלפי משמש כגורם מרתיע עבור חמאס וארגוני טרור אחרים. הדבר מדגים את מחויבותה של ישראל לשמירה על גבול בטוח ואת נכונותה לנקוט בפעולות הנדרשות כדי להגן על אזרחיה. רצונו של פיקוד דרום להחזיק במיקום אסטרטגי זה משקף גישה רחבה יותר ליציבות אזורית ולהרתעה, תוך הדגשת חשיבות השמירה על שליטה מבצעית באזורים קריטיים.

מהי עמדתו של הרמטכ”ל הרצי לגבי ציר פילדלפי?

הרמטכ”ל, הרצי הלוי, תומך בגישה שונה לגבי ציר פילדלפי, ומעדיף נסיגה ושליטה מרחוק על פני נוכחות פיזית. נקודת מבטו של הרצי נובעת משיקולים אסטרטגיים שונים. הוא מאמין שצה”ל יכול להבטיח ביטחון וניטור פעילות לאורך הגבול באמצעות טכנולוגיה מתקדמת ומעקב מרחוק, מה שיפחית את הסיכון לחיילי צה”ל.

עמדתו של הרצי מושפעת גם מההקשר הגיאופוליטי הרחב יותר. הוא טוען כי נסיגה מציר פילדלפי עשויה להקל על המתיחות עם מצרים, שכן האזור מהווה נקודת חיכוך תכופה עקב השימוש בו כנתיב הברחה על ידי גורמים עוינים. על ידי צמצום טביעת הרגל של צה”ל באזור, מקווה הרצי לטפח יחסים טובים יותר עם מצרים ולקבל שיתוף פעולה הדוק יותר באבטחת הגבול.

יתרה מכך, הרצי נמצא תחת לחץ משמעותי לחדש ולעדכן את האסטרטגיות המבצעיות של צה”ל. הדגשת השליטה מרחוק עולה בקנה אחד עם המגמה הרחבה יותר של מינוף טכנולוגיה כדי לשפר את היעילות והאפקטיביות הצבאית. עם זאת, גישה זו ספגה ביקורת מתוך צה”ל, ובמיוחד מפיקוד הדרום, שטוענים כי נוכחות פיזית היא קריטית לשמירה על שליטה ומניעת הברחות ופעילות טרור.

כיצד משפיע הסכסוך הפנימי על צה”ל?

העימות הפנימי בצה”ל סביב ציר פילדלפי גורם למתח משמעותי. קצינים בפיקוד הדרום חשים לחץ מצד הרמטכ”ל להתיישר עם עמדתו בנוגע לנסיגה, מה שיוצר אווירה מתוחה. פילוג זה משפיע על המורל והלכידות המבצעית. ההתעקשות של פיקוד הדרום לשמור על השליטה עומדת בניגוד חריף לאסטרטגיית השליטה מרחוק של הרמטכ”ל הרצי, מה שמוביל לחוסר ודאות ולחוסר יעילות פוטנציאלי בביצוע יעדים צבאיים. המחלוקת לא רק משפיעה על קבלת ההחלטות, אלא גם על היעילות הכוללת של פעולות באזור בעל חשיבות אסטרטגית גבוהה.

הדיון בתוך צה”ל בנוגע לציר פילדלפי מדגיש פער אסטרטגי משמעותי. פיקוד דרום מתנגד נחרצות לנסיגה, ומדגיש את חשיבות האזור לביטחון ולמניעת הברחות נשק לעזה. לעומת זאת, הרמטכ”ל הרצי תומך בשליטה מרחוק ובנסיגה, במטרה להפחית את המעורבות הצבאית הישירה. סכסוך פנימי זה יצר לחץ ניכר על קצינים, במיוחד בדרום, המתמודדים עם הגבלות על הבעת התנגדותם. לתוצאות הדיון יהיו השלכות קריטיות על ביטחונה של ישראל ועל האסטרטגיה הצבאית שלה באזור.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

רוב מוחץ בליכוד נגד מסירת שטחים ונגד מדינה פלסטינית

אריק זיו ויזר

חוק הארכיונים של ח”כ נאוה בוקר אושר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת

אריק זיו ויזר

סגירת מעגל: יאיר שטרן הבן ביקר לראשונה ב”חוות יאיר” ע”ש אביו, מחולל הלח”י

אלי חזן

טקס הכנסת ספר תורה בחטיבת הצנחנים במעמד רעיית רה”מ

אריאל אילוז

ניחומים מאירופה

אריק זיו

האונס בשערי צדק: נשות השמאל שותקות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן