מה הפך את אריזונה למובילה בתחום התעופה? תעשיית התעופה האזרחית באריזונה מגלגלת 38.5 מיליארד דולר לשם השוואה תעשיית התעופה האזרחית בישראל מגלגלת 2 מיליארד דולר בלבד. ההפרש הענק הזה דורש הסבר בייחוד כאשר מסתכלים על אוכלוסיות המדינות. בעוד שבאריזונה חיים 6.48 מיליון נפשות בישראל חיים 7.88 מיליון נפשות.
התשובה איננה מסובכת. מזג האוויר ברובה של אריזונה הוא מאוד יציב עם מעט מאוד עננות, ערפילים וגשם. לדוגמא בעיר הבירה פיניקס יורדים בשנה בממוצע רק
בישראל ישנו גם איזור מדברי. הכוונה כמובן לנגב. בבאר שבע יורדים בשנה בממוצע רק
מה החשש הגדול של חיל האוויר? וועדת לפידות שבחנה את מצב התעופה בישראל קבעה “בתחום פיקוח הטיסה המצב אינו שונה בעיקרו מהמצב העגום המאפיין את כלל ההיבטים של התעופה האזרחית בישראל. הוא רחוק מסטנדרטים בין לאומיים ובעייתי מבחינה בטיחותית”, אבל מצד שני מציינת הוועדה “ראוי לציין שהחומר האנושי של פקחי הטיסה הישראלים הוא טוב. הפקח הישראלי מתאפיין, בין היתר, בכושר אלתור, בתגובה מהירה, באכפתיות וב”ראש גדול””. אז אם הפקחים מעולים מה הבעייה? וועדת לפידות מסבירה “פרט לתהליך ההכשרה וההסמכה הראשוניים שעוברים הפקחים ורענון בסימולאטור בקנדה, אין לפקחים תוכניות הדרכה ורענון מסודרות וקבועות”. בארה”ב לומדים פקחי הטיסה תואר ראשון ארבע שנתי או במסגרת אזרחית או כעתודה אקדמאית של הכוחות המזוינים. בישראל יש קורס של שלושה חודשים לאזרחים וקורס של עשרה שבועות לחיילים.
האם בגלל שלא מכשירים פקחים בצורה טובה נשליך לפח את התכנית של השר סילבן שלום לנמל תעופה אזרחי בנבטים? בוודאי שהשלכת התוכנית תהיה חסרת הגיון וכמובן שהפתרון צריך להיות שילוב של הכשרה טובה יחד עם פתיחת הנמל לתעופה אזרחית ואם רוצים להכשיר פקחים עם תואר ראשון, כדאי ללמוד מאריזונה ולהכשיר אותם ליד נמל תעופה במדבר – נמל התעופה בנבטים.
* ד”ר ויסמן חבר ועידת הליכוד ביצע את מחקר הפוסט-דוקטורט שלו עבור חברת התעופה הגדולה בעולם דלתא-איירליינס.
אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר