29.2 C
תל אביב
7 בנובמבר 2024
ליכודניק
דעות

הוריד את הקוף מהגב

פיטורי המדען הראשי של משרד החינוך הוציא כמה קופים מהחורים; סער טען שלא פיטר את ד”ר אביטל על תוכן דבריו אלא על חריגה ממדיניות המשרד ואי התאמה לתפקיד ; ובכן ,מהי מדיניות משרד החינוך ? האם סער עצמו מתאים למשרת שר החינוך ?

כולם שואלים אותן שאלות וכולם עונים אותן תשובות .

דברי ד”ר גבי אביטל ,שציטט מדברי הגשש החיוור , במאמר שעסק בתקשורת ה’גלצ”ית’ .

 

כזכור ,שר החינוך גדעון סער פיטר את המדען הראשי במשרדו ,ד”ר אביטל ,לאחר התבטאויות שלא מצאו חן בעיניו .כך אמר כי תורת האבולוציה של דארווין היא השערה בלבד ,הנשענת על שלילת קיומו של אלוהים ,וביקש לחשוף את התלמידים לדעות אחרות ,כך תקף את ‘הדת הירוקה’ וטען כי האדם אינו אחראי להתחממות כדור הארץ (“עליית הטמפרטורה קדמה לעליית הפחמן הדו-חמצני” ) ,המשיך עם הסופרים המובילים (“אין כאן אהבת מולדת ,הם מזדהים עם האויב”) ,תקף את שופטי בג”ץ על החלטתם לאשר ערוץ פורנוגרפיה (“נמוכי רוח ,הגמוניה עלובה”) .אביטל נגע גם ב”מלך המשרד” [1] ,כלשונו – המחשב (“מח-שב”) : תוכנית ‘מחר -98’ שנוסדה לפני 15 שנה ובה תוכנית ללימוד מדעים בגיל נמוך ,כולל גן ילדים ; “גם אז נערכו השתלמויות למורים, והונפק מחשב נייד לכל מורה. מעבדות חדישות נבנו ובעיקר המון כסף וכוונות טובות. אם כן מה קרה מאז? הרי היינו צריכים לקבל היום לפחות מחצית מכלל הבוגרים שיימצאו בתחומי המדעים, ולא היה צריך שוב תוכנית מדעית לילדינו המצוינים ” .

 

לד”ר אביטל ,אדם מרתק ויצירתי ,היו מגוון עצות לשרה הקודמת ,פרופ’ יולי תמיר :

·         אין לקרוא למורה בשמו הפרטי. בתחילת השיעור, התלמידים יעמדו בעיקר מפאת הכבוד ההכרחי למורה וגם למען השקט והסדר, ממש כמו בבית המשפט. אם ישכילו מורות ישראל ללמד חצי שעה נטו בשיעור, לא יצטרכו תגבורים ולא ימי לימוד ארוכים.

·         שלבוש המורות יתאים לכבוד אותו הן דורשות בצדק. לא גופיות ולא מכנסי התעמלות הדוקים, וגם לא תצוגות אופנה מזדמנות.

·         חשוב לבדוק מחדש את תועלתו של מלך המשרד, הוא המחשב. אחרי שילדינו הפכו אותו למכונת משחקים והורדות מוסיקה, מוטב לבדוק היטב מה טיבם של “מאגרי המידע” ומה תועלתם לילדים שטרם יודעים קרוא וכתוב כראוי. וראוי לשנן שהמילה מחשב מורכבת מההברות מח-שב.

 

את מאמרו חתם : “כבוד השרה, איינשטיין ונילס בוהר, יובל נאמן וישראל אומן, גם את וגם כותב שורות אלה, סליחה על ההפלגה בצניעות, לא למדו מדעים בגן הילדים. למדנו ושיננו, נתנו כבוד למורה ושרר שקט בשיעור “.

 

ד”ר אביטל מצטרף בעצם לדעתו של פרופ’ פאפרט (Papert) [2] ,מפתח שפת ה LOGO     ,שאמר כי הילד צריך לתכנת את המחשב ולא המחשב את הילד.פאפרט פיתח תורה בה הילד ישתמש בעולם המושגים שלו כבסיס להבנת האלגברה ומתמטיקה .שפת הלוגו היא דוגמא לתכנות המחשב והרחבת תפקידו בכדי ללמוד מושגים מורכבים,לא רק לרינגטון של נינט,או “מכונת משחקים ” ,כלשונו של ד”ר אביטל .

הבנתם למה פוטר מר אביטל ? מדען הטילים נגע בפוליטיקה הכי רגישה   ,נגע בחולאים של חברה ,ואיים בכך על אלפי משרות סרק – ואולי גם על מר סער עצמו .האם כבוד השר מתאים למשרה החשובה והעמוקה הזו?

על כך תוכלו לקרוא בטור שכתבתי בעבר [קישור] .

 

בראשית הטור צוטט הגשש החיוור.לא רק הגשש חיוור למעשה פיטוריו של המדען הראשי במשרד החינוך לשעבר ,אלא קומיסרי התרבות הפלורליסטית כולה .בעצם,חלקה.לא תורת האבולוציה עומדת למשפט חוזר אלא “ויכוח תרבותי” שלם ,כפי שאמר ד”ר אביטל עצמו בכנס שכותרתו : “סתימת פיות או חופש המחשבה” .

 

ואם כבר הגשש ,זה ביקש למנות שר מלחמה : “שיש שר חינוך יש חינוך ? לא. אז שיהיה שר מלחמה לא תהיה מלחמה…”

הקופים ביקשו – סער ביצע

כבר בפברואר השנה ,נשמעו קולות לפטר את אביטל .כן ,אלו היו קולות ההפוכים לקו מחשבתו של ד”ר אביטל .בעניין זה ,הדיון הוא על אלוהים ,לא על אביטל ; על תפיסה רחבה ולא על פליטת פה; המכירים בתורת דארווין שוללים את קיום האל ,והשוללים את קיום האל מתנגדים לתורתו של אביטל .לא בכדי ציין עיתון ‘הארץ’ ,העיתון שאין לו אלוהים ,כי ד”ר אביטל הוא איש דתי ,שאמר כי יש כאלה שעבורם האבולוציה היא דת והם לא מוכנים לשמוע שום דבר אחר. חלק מהחובה שלי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימודים וספרי הלימוד “. נשמע הגיוני ,לא כך ?

 

אותם אלה אשר לא שוללים כי אכן מוצאו של האדם מן הקוף ,הפכו את אביטל לקוף .קוף שותק,יש לומר .קוף שישב על הגב של שר החינוך .אין מקום לדעה אחרת .אין מקום לדעה יהודית   – במדינה יהודית.

האם חופש המחשבה שמור למחשבה אחת ? מה שנותר מכך ,זה החופש לסתום פיות,לא יותר מכך.

 

הרמב”ם והספקות

הרמב”ם דרש שהדיונים באמונות הדתיות ייעשו מתוך התחשבות מוחלטת באמת המדעית.הוא הבחין בין תפיסות מדעיות שאפשר להוכיחן לבין תפיסות שהן אינטואיציה של מדענים.הדיון באמת הדתית מתוך ההכרה באמת המדעית הפך לדגם של דיון פילוסופי עצמאי ומקורי ולמושא נערץ לחיקוי להוגים הבאים אחריו [מורה נבוכים ,פתיחה,מאת דב שוורץ].

 

אנשי אקדמיה תקפו את גישתו של אביטל לתורת האבולוציה ושאלת קדמות העולם.פרופ’ חנה יבלונקה מאוניברסיטת ת”א אמרה [3] ב”הארץ” כי בעקבות דבריו אולי נחזור ונלמד שכדור הארץ הוא שטוח והשמש מסתובבת סביבו.ע”כ ענה אביטל : אני חשבתי שעיתון ‘הארץ’ צריך לקיים דיון, להתווכח. הרי אני לא טיפש. לקחו אדם עם רקורד מרשים במתמטיקה, הנדסה ומדעי הרוח וסתמו לו את הפה. זה מה שמרתיח אותי. בואו תתווכחו, אם תצליחו, תפאדלו ” .

 

על ‘דעה אחת’ ועל הפיתוי שבקבלת ספקות כתב הרמב”ם  : “אין להביא בחשבון את ריבוי מספר הספקות ,אלא את חומרת האבסורד שבהם […] יש שספק אחד הוא חמור יותר מאלף ספקות אחרים[…]מי שמעדיף דעה אחת,אם בגלל חינוך ,אם בגלל תועלת כלשהי,הוא עיוור מראות את האמת […] .

אבל כלפי דברים כגון אלה אפשר להתעקש הרבה […] אולם ,לשם כך תצטרך למספר תנאים .ראשית : שתדע את מידת טוב דעתך ואת שלמות טבעך – מלידה.דבר זה יתברר לך שעה שתתאמן בכל הלימודים המתמטיים ותשיג את חוקי תורת ההיגיון .התנאי השני ידיעת הפיסיקה לעומקה עד שתדע את הספקות באשר לאמיתותיה .התנאי השלישי : מידותיך […] “.

 

הרמב”ם הקדיש פרקים שלמים להפרכת טענות אריסטו לקדמות העולם .אריסטו טען כי העולם כמות שהוא קדום ועל כן לא היתה בריאה.ע”כ כתב הרמב”ם ,בין היתר : “אריסטו לא דימה מעולם שדיבורים אלה הם הוכחה מופתית .אלא – כפי שציין – דרכי הבאת הראיות לדברים אלה ,שעריהם סתומים בעדנו ואין בידנו עיקרון שנוכל להביא כראייה ” [ט”ז ,ע”מ 198] [4] .

 

העירותי לך על כך רק כדי שלא תתפתה.כי מישהו עשוי לעורר בליבך דמיון -שווא ביום מן הימים על-ידי ספק שיטיל בחידוש העולם ואתה תמהר לתת שירמה אותך.כי דעה זאת טומנת בחובה הריסת הבסיס שעליו עומדת התורה ופגיעה באלוה.לכן תמיד התייחס בחשד אל דעתך בעניין זה ,וקבל את דבריהם של שני הנביאים אשר הם עמוד התווך של תקינות מציאותו של המין האנושי באמונותיו והתאגדויותיו,ואל תסור מדעת חידוש העולם אלא על סמך הוכחה מופתית – וכזאת אינה מצויה בטבע” [פרק כ”ג ,ע”מ 216] “.

 

האם סער יפטר עוד דוקטורים ?

 

שר החינוך התבטא בחריפות בנוגע למרצים הקוראים להטיל חרם על ישראל .סער טען כי יפעל נגד מרצים אלו,אך  “סירב לבקשת “הארץ” להסביר כיצד בכוונתו לפעול נגד המרצים הישראלים הקוראים לחרם אקדמי” [5] .לדיון שנערך בועדת החינוך של הכנסת ( “גבולות חופש הביטוי בבתי הספר” ) הוזמן לא אחר מרם כספי ,מנהל בית הספר עירוני ט’ בתל אביב שקרא לסרב להתגייס ל”צבא כזה” : “השירות בצבא הוא חובה, אבל בצבא ששומר על הגבולות והביטחון ולא צבא שמתעסק בפעילות של כיבוש [6] .

 

שר החינוך גדעון סער הודיע שהוא רואה בחומרה התבטאויות לא מאוזנות מן הסוג הזה ,אך לא נזדרז לפטר את האיש ,אלא להזמינו לכנס חשיבה .אביטל כינס בעצמו כנס חשיבה אחר ,אך זה שויך ,לפי התקשורת,רק לכנס פוליטי ,לא פלורליסטי.

מעשה הפיטורים של אביטל הגשים את דרישות האקדמיה המנותקת והוריד את הקוף מהגב של שר החינוך.

 

בין המדע לתורה אין התנגשות ,אבל ישנה התנגשות בין תרבויות; שר חינוך שאינו איש חינוך ,אינו איש תורה ואינו איש מדע לבין איש מדע שהוא גם איש חינוך וגם איש תורה .

הכותב הוא חבר הדור הצעיר בליכוד

[1] ערוץ 7 ,9.9.2006 ,[ קישור ]

[2] Children, Computers and Powerful Ideas (Papert, 1980)

[3] Nrg ,28.8.2010 [קישור]

[4] ‘מורה נבוכים’ ,תרגום : מיכאל שוורץ

[5] אתר ‘הארץ’ ,21.6.2010

[6] אתר ‘הארץ’ ,13.2.2010



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דרכו הארוכה של בנט…לליכוד

אלי חזן

מכון ז׳בוטינסקי – עטרת ראשנו

עינר אביב

איפה אלביס פרסלי?

אריק זיו ויזר

המצב החדש של ישראל

חיים פוזן

לבטל את חוק הספרים עכשיו!

Gilad Trugbild

השטרות החדשים – הבעיה האמיתית

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן