34.1 C
תל אביב
12 בספטמבר 2024
ליכודניק
גלנט לא ידע , הרצי לא ידע, יפעת לא ידעה
יומן פוליטי כללי

גלנט לא ידע , הרצי לא ידע, יפעת לא ידעה

שר הביטחון יואב גלנט התבטא מספר פעמים בנוגע למושג “ניצחון מוחלט” בהקשר של הסכסוך הישראלי-חמאסי. לאחרונה, גלנט יצא בפומבי נגד ראש הממשלה נתניהו כשהצהיר כי “אין ניצחון מוחלט”. הצהרה זו סותרת באופן ישיר התבטאויות קודמות של גלנט, בהן הדגיש את הניצחון המוחלט כמטרה מרכזית במלחמה נגד חמאס.

עמדתו הנוכחית של גלנט נראית כחותרת תחת גישתו של נתניהו, הדוגלת בניצחון ברור ומוחלט על חמאס. בכך שמעלה גלנט ספקות לגבי היתכנותו של ניצחון מוחלט, הוא מעלה תהיות לגבי אסטרטגיית הממשלה ויכולתה לקיים את הבטחותיה לביטחון וליציבות. שינוי רטורי זה עורר דיון ציבורי נרחב ובחינה מחודשת של הסוגיה, תוך הדגשת המורכבות והאתגרים העומדים בפני השגת סיום חד משמעי לסכסוך.

מה שברור כי אם נתניהו לא היה בעד ניצחון מוחלט , אז גלנט היה בעד ניצחון מוחלט.

הרצי לא ידע

גילויים אחרונים על כשלי אבטחה משמעותיים בציר פילדלפי העמידו את המודיעין הצבאי הישראלי תחת ביקורת חריפה. למרות הביקורת הנרחבת, הרצי הלוי, הרמטכ”ל הנוכחי, לא התפטר. למעשה, הלוי ממשיך לשמור על תפקידו ואף נקט עמדה פוליטית בנושא, ורמז שייתכן שאפשר לעזוב את ציר פילדלפי. מאמר זה בוחן את הרקע למחלוקת זו, את הקריירה של הלוי, את טבעו של ציר פילדלפי ואת ההשלכות של התפתחויות אלה.

להרצי הלוי קריירה ארוכה ומכובדת בצה”ל. לפני תפקידו הנוכחי כרמטכ”ל, הוא החזיק במספר תפקידים משמעותיים שהדגימו את מומחיותו ומנהיגותו. הלוי החל את דרכו הצבאית בחטיבת הצנחנים, שם עלה במהירות בדרגות בזכות התבונה האסטרטגית וההצלחה המבצעית שלו.

אחד התפקידים הבולטים של הלוי היה כמפקד פיקוד הדרום. תפקיד זה הציב אותו כאחראי על החזית הדרומית של ישראל, אזור קריטי בהתחשב בקרבתו לעזה ובאתגרי הביטחון המתמשכים שם. מנהיגותו בתקופה זו התאפיינה במבצעים רבים שנועדו לשמור על יציבות וביטחון באזור. ההבנה העמוקה של הלוי לגבי האיומים שמציבות קבוצות מיליטנטיות בעזה הייתה מכרעת בעיצוב גישתו לאסטרטגיה צבאית.

לפני כהונתו בפיקוד הדרום, הלוי מונה לראש אגף המודיעין. תפקיד זה הוא אחד היוקרתיים והתובעניים ביותר בצה”ל, הדורש עין חדה לפרטים ויכולת לצפות ולסכל איומים. כראש אגף המודיעין, הלוי היה אחראי על איסוף וניתוח מידע להבטחת ביטחונה של ישראל. כהונתו בתפקיד זה התאפיינה במאמצים לשפר את יכולות המודיעין של ישראל ולשפר את התיאום עם סוכנויות ביטחון אחרות.

למרות ניסיונו הרב, הגילויים האחרונים לגבי מנהרות ציר פילדלפי הטילו צל על הקריירה של הלוי. המנהרות, ששימשו להברחת נשק, לא התגלו במהלך כהונתו בתפקידי מודיעין ופיקוד דרום, מה שהוביל לביקורת משמעותית.

פיקוח לקוי זה העלה שאלות לגבי יעילות מבצעי המודיעין של ישראל תחת הנהגתו.

ולכן היה ראוי שהרצי לא יביע את דעתו הפוליטית, ורק יפעל כמצביא, הרצי הוא אחד מאשמים לטבח בשביעי באוקטובר, ועכשיו מתברר כי ציר פילדלפי הוא מטרו הברחות.

והרצי לא ידע.

מה קורה כשמפקד בצה”ל מקבל טובות הנאה בלתי חוקיות ? 

אז תארו לעצמכם את זה: על פי חשיפה של ערוץ 14 האלופה יפעת תומר-ירושלמי חגגה מסיבת יום הולדת מפוארת במיוחד שאירח המיליארדר מוריס נכט, שמחזיק ב-8% מקשת 12. לא סתם מסיבה, אלא כזו שמכניסה אותה לצרות. למה? כי מסתבר שהחגיגה הזו נחשבת לטובת הנאה בלתי חוקית. על פי ספר פקודות המטכ”ל, מפקדים לא יכולים לקבל מתנות מחיילים או גורמים חיצוניים. ובכל זאת, תומר-ירושלמי נהנתה ממסיבה שהפרה את הכללים. במקום ערב שקט, היא זכתה לזרקור מהסיבות הלא נכונות. זהו מקרה קלאסי של לחגוג עכשיו, להתחרט אחר כך.

מה אומר ספר פקודות המטכ”ל?

אז אתם סקרנים לגבי ספר פקודות המטכ”ל, הא? ובכן, זו לא בדיוק קריאה קלה, אבל יש בו כמה כללים נוקשים למדי. על פי הספר, יש איסור מפורש על קבלת מתנות מחיילים וגורמים חיצוניים. זה לא סתם הצעה של “בבקשה אל תעשו את זה”; זהו כלל נוקשה וברור.

ספר פקודות המטכ”ל קובע בבירור שחיילים לא יכולים לקבל מתנות בשל תפקידם. אין מסיבות מפוארות, אין כרטיסים חינם להופעות, כלום. אם חייל מקבל מתנה בכל זאת, המתנה הזו הופכת מיד לרכוש המדינה. תארו לעצמכם לתת למישהו עוגה, ופתאום היא שייכת לממשלה. איך זה בתור תעלול למסיבה?

אבל רגע, יש עוד! הכללים גם מציינים שחיילים לא יכולים לבקש מתנות. אז אין רמיזות או דחיפות לקבל עוד פרוסת עוגת יום הולדת. אם נתפסים, החייל עומד בפני העמדה לדין. הספר אפילו מכסה מצבים שבהם מציעים לחיילים מתנות. החייל חייב לסרב, אפילו אם זה משהו תמים כמו עיפרון.

והפצ”רית לא ידעה מה החוק אומר ?

 בואו לא נשכח את פרשת שדה תימן, שבה סרטון – שרק לפרקליטות הצבאית הייתה גישה אליו – איכשהו מצא את דרכו לקשת 12. צירוף מקרים? אולי. אבל זה בהחלט מעלה שאלות לגבי היושרה והשקיפות של אינטראקציות כאלה.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הפגנת הימין הגדולה: “העם דורש מדינה יהודית ודמוקרטית”

מערכת ליכודניק

מירי רגב: לא ייתכן שנציגי היועצת המשפטית דואגים לספק למחבלים פירות

רועי אזולאי

שקט עובדים: רוני אלשייך

אריק זיו ויזר

אשת התקשורת ללי דרעי מתמודדת בפריימריז בליכוד

מערכת ליכודניק

סער אל תלך במתווה ליברמן

אריק זיו ויזר

הדס שון לוי משתפת בהכרזה חשובה

מערכת ליכודניק
דילוג לתוכן