27.9 C
תל אביב
8 בספטמבר 2024
ליכודניק
דעות

אל תיתנו לנשיא האיראני החדש לעבוד עליכם

דווקא עכשיו כשהעם האיראני הביע את רצונו בשינוי ובחר לתפקיד נשיא איראן במסעוד פזשכיאן ,שנחשב “לרפורמיסט” וגבר על המועמד, סעיד ג’לילי, שנחשב לשמרן וקיצוני יותר, נדרשת זהירות יתר.

בחירתו של פזשכיאן לא מסמלת באמת שינוי במדיניות הקיצונית של איראן.מי שקובע את סדר היום הוא המנהיג העליון, עלי חמינאי ועל פיו יישק דבר.

 סביר להניח שנשיא איראן החדש שנבחר אחרי מותו של הנשיא הקודם, אברהים ראיסי, בהתרסקות מסוק, ינסה לנקוט בעמדה פשרנית משהו בגישתו למערב, וינסה להעביר מסרים על מוכנותו להגיע להסכם גרעין מחודש עם ארה”ב.

השאלה הגדולה, האם ארה”ב תיפול למלכודת הדבש של נשיא איראן החדש?

לבחירות לנשיאות בארה”ב שיתקיימו בעוד מספר חודשים תהיה השפעה מכרעת על התנהלות האמריקאית מול איראן. זאת על רקע ניסיון ההתנקשות שנכשל בנשיא לשעבר , המועמד הרפובליקני , דונאלד טראמפ. פרשנים אמריקאיים טוענים :” זו טלטלה איומה לארצות הברית ולעולם, כאשר הפגיעה בנשיא לשעבר מכניסה את ארה”ב למצב קיצון דרמטי” .

הסיכויים שהנשיא הנוכחי, ג’ו ביידן יבחר שנית לא גבוהים, אבל אם הוא יבחר שנית, סביר להניח שגם הוא ינסה להגיע לפשרות עם איראן בנושא הגרעין. 

התנהלותו של הנשיא לשעבר, המועמד הרפובליקני , דונאלד טראמפ עדיין לוטה בערפל. *אפשר גם להיזכר בדברים שאמר טראמפ בחודש מרץ השנה ,בראיון לרשת פוקס ניוז. טראמפ טען כי על ישראל לסיים את הלחימה ברצועת עזה, וכי “איראן יכולה הייתה להיות כלולה בהסכמי אברהם”*.

שר החוץ ישראל כץ קורא למנהיגי העולם להתייצב עכשיו במלוא העוצמה והנחישות נגד איראן.

על העולם לדרוש את הפסקת התמיכה באירגוני הטרור המופעלים על ידי איראן.

*נשיא איראן הנבחר, מסעוד פזשכיאן, שוחח עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס*, והבטיח לו את תמיכת איראן בעם הפלסטיני עד לשחרורה של ירושלים.אמנם נשיא חדש אבל הזמירות ישנות.

 *בתחילת החודש הנשיא פזשכיאן הבהיר גם למזכ”ל חיזבאללה, נסראללה את תמיכתו בטרור* ולפי תכתובות שהתפרסמו לאחרונה, אמר פזשכיאן : ” אנחנו תומכים בהתנגדות מול פשעי המשטר הציוני”

לפי הדיווחים בתקשורת האיראנית, במסר שלו לנסראללה כתב פזשכיאן “הרפובליקה האיסלאמית תמיד תמכה בהתנגדות של עמי האזור נגד המשטר הציוני הלא-לגיטימי”, , והוסיף כי “תנועות ההתנגדות” במזרח התיכון, כלומר ארגוני הטרור, לא יאפשרו ל”מדיניות הנפשעת” של ישראל כלפי הפלסטינים להימשך.

*נשיא איראן החדש, פרסם גם הצהרה, בה הדגיש את הידידות של ארצו עם סין ורוסיה, תוך שהוא משבח את מעצמות המזרח ותוקף את המערב* – “ארצות הברית צריכה להבין שאיראן לא תגיב ללחץ”.ההצהרה, שכותרתה “המסר שלי לעולם החדש” פורסמה בעיתון היומי “טהרן טיימס”. 

“סין ורוסיה עמדו לצידנו בעקביות בזמנים מאתגרים. אנו מעריכים מאוד את הידידות הזו. רוסיה היא בעלת ברית אסטרטגית מוערכת ושכנה לאיראן והממשל שלי יישאר מחויב להרחיב ולהגביר את שיתוף הפעולה בין המדינות”,

עוד נכתב כי: “אנו מצפים לשיתוף פעולה נרחב יותר עם בייג’ינג, ככל שנתקדם לקראת סדר עולמי חדש”.. פזשכיאן גם מאשים את ארצות הברית ואירופה בגרימת “נזק של מאות מיליארדי דולרים” לכלכלת איראן, וכן בהשטת “סבל, מוות והרס אדירים על העם האיראני”, .

*ההתקרבות של איראן לסין ורוסיה לא מבשרת טובות למערב ואולי תוביל חזרה למלחמה הקרה ששררה בין ארה”ב לרוסיה בשנות החמישים, רק שהפעם מדובר באיראן שחרטה על פי המוצהר השמדת מדינה החברה במשפחת העמים*.

אספקת הכתב”מים והטילים שמעבירה איראן לרוסיה, מחריבה ערים שלמות באוקראינה, ומאיימת גם על אירופה.למדינות העולם ולישראל, יש אויב משותף שהוא משטר הטרור האיראני.

בשיחות עם גולים איראנים הם מספרים מפי בני משפחה שעדיין נמצאים באיראן שרוב העם מתעב את המשטר, ומבקש רפורמה אך ללא התקוממות, דבר לא ישתנה.

 מדינות העולם לא באמת לוקחות ברצינות את איומי איראן להשמיד את ישראל, והניסיונות להגיע להבנות כלשהן כדי לעצור את התחמשותה בנשק גרעיני,הן ניסיונות בעלמא. לאיראן יש כיום יכולת להגיע לפצצה גרעינית תוך שבועות מעטים.

*רק בחודש האחרון דיווח ב”וושינגטון פוסט” טען כי איראן מרחיבה משמעותית את פעילותה הגרעינית באתרים התת-קרקעיים בפורדו ובנתנז. על פי הדיווח, בפורדו מתקינים האיראנים צנטריפוגות נוספות שיכולות לשלש את כמות האורניום המועשר ולהביא לכך שאיראן תוכל לייצר מדי חודש כמות מספקת של אורניום לכמה פצצות גרעיניות*.

עוד נאמר כי ההתרחבות המשמעותית המתרחשת כעת במתקן הגרעיני המוגן ביותר באיראן עשויה לתת לטהרן אפשרויות חדשות להרכיב במהירות כוח גרעיני.

האיומים הנשמעים מצד הנשיא האמריקאי, ביידן וראשי מדינות נוספים לא עושים רושם על האייטולות ומנהיגם. ישראל מודעת לסכנה האיראנית, וכך גם נשיא ארה”ב, אבל ככל שנחריש, נעמוד בפני עובדה מוגמרת, ואת השד הזה לא נוכל להחזיר לבקבוק. הפעולות הנדרשות ממש עכשיו, ואינן סובלות דיחוי, הן טיפול צבאי במדינת הסף הגרעינית והשמדת היכולות שלה.

גם להתחמשות של החיזבאללה היינו מודעים, אבל התמכרנו לשקט המזויף, כאשר בצד הלבנוני המשיך האויב לבנות מנהרות ולהצטייד, לפי ההערכות, בכ 150,000 טילים המכסים כל נקודה בשטח ישראל. 

חלקם מדויקים בעלי ראש נפץ של מאות קילוגרמים שיכולים לפגוע במתקנים האסטרטגיים כמו בתי הזיקוק בחיפה ומתקני הגז ושדות התעופה.

עדיין קיים סיכוי, אמנם קלוש, להגיע להסדר להזזת החיזבאללה אל מעבר לליטני לפי החלטת האו”ם 1701 ,אבל הסיכון להתרחבות המלחמה עד כדי גלישה למלחמה אזורית, גבוה פי כמה.

ברור שהסדר כזה, אם יושג, הוא יהיה זמני בלבד והשאלה היא לא- אם תהיה התנגשות צבאית עם חיזבאללה ,אלא מתי.התשובה בעיקרה נמצאת אצל ארה”ב והשאלה הגדולה היא כיצד הנשיא האמריקאי יבחר לפעול מול איראן ושלוחותיה אחרי הבחירות?

הכותב הוא מנכ”ל רדיוס 100fm קונסול הכבוד של נאורו,סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים של ישראל.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הפרשנות הסוערת של מזל מועלם

אלי חזן

הרצחת וגם ירשת – השתלטות נסראללה על לבנון

אריק זיו ויזר

החובה להשיב בחיוב? האומץ להגיב בשלילה!

אריק זיו ויזר

עמוד ענן – ללמוד מהעבר ולהמשיך קדימה

אלי חזן

המרכז שלי.

אריק זיו ויזר

פרשת השבוע – פנחס

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן