12.2 C
תל אביב
23 בדצמבר 2024
ליכודניק
הסהר ומגן הדוד תחת צלב הקרס
אלי חזן

הסהר ומגן הדוד תחת צלב הקרס

אלי חזן על ספרו של רוברט סטלוף – “בין צלב הקרס לסהרה – יהודים וערבים בצפון אפריקה בצל השואה”

אחת מהאמרות הידועות והמופרכות של מנהיג אש”ף יאסר ערפאת בבואו להצדיק הקמת מדינה ערבית אחת מן הים ועד הנהר במקומה של מדינת ישראל היא האמרה, שחזרה מספר פעמים בגרסאות שונות, ולפיה “ליהודים היה טוב במדינות ערב והערבים התייחסו אליהם בכבוד”. ערפאת רצה לומר כי זה יהיה מצבם באותה מדינה שתקום. דומה כי מדינה שכזאת, למרות המעשים המבחילים שנעשו לשם כך, לא תקום בגבולות החופפים לאלו שערפאת ייחל להם. התשובה לטענתו המופרכת ניתנה בעיקר במחקרה המקיף של ג’ואן פיטרס שיצא לאור כספר בשם “מאז ומקדם”. פיטרס ההחלה במחקרה כפעילה פרו פלסטינית וסיימה אותו כמי ששומטת את הקרקע, רטרואקטיבית, לטיעוניהם של ערפאת ודומיו.

ספרו של רוברט סטלוף “בין צלב הקרס לסהרה” יכול לתת תמונה משלימה לגבי יחסם של הערבים ליהודים. הוא בוחר בנקודת זמן ספציפית שמעמידה את היחס במבחן אמיתי: במהלך מלחמת העולם השנייה תחת כיבוש משטר וישי, אך גם תחת משטר הכיבוש הנאצי בצפון אפריקה. חשוב להדגיש כי סטלוף מבהיר מלכתחילה כי המחקר הזה איננו מחקר מקיף אלא מחקר שמטרתו להציל סיפורים אבודים – סיפורם של אנשים. אבל בכל זאת, יש למחקר זה ערך רב עד רב מאוד: הוא פותח תיבת פנדורה שהיא איננה רק שלילית אלא גם חיובית, דווקא בשעה שהוא חושף את שני צידי המטבע של יחס הערבים ליהודים. יותר מכך, המחבר בעצם נטל על עצמו משימה שהיא במידה רבה תיקון ההיסטוריה. לא פחות. שכן, הוא מצא כי עד היום בקרב מעל 21 אלף חסידי אומות עולם שהוכרו על ידי “יד ושם”, הרי שלא הוכר אף חסיד אומות עולם ערבי. מכאן, במסע שהחל ב – 11 בספטמבר 2001 ונמשך מספר שנים הוא נסע לצפון אפריקה והגיע לתובנות חשובות אותן הוא מביא בספר ולנו כישראלים – הן יהודים והן ערבים החיים באותה פיסת טריטוריה – חשוב שנתוודע לכך.

הספר שובר קונספציות. שכן, אם ניצולי השואה מאירופה נתקלו בחומת שתיקה והשתקה על סיפורי הזוועות אותם שרדו במהלך השואה, סיפורים שלמשמעותם נחשף הציבור הישראלי בתחילה, מעט, במהלך משפט קסטנר ולאחר מכן ומאז משפט אייכמן, הרי שהיה זה סוד כמוס ולא מקובל לספר שבתקופה שבה הוקמו מחנות השמדה ומחנות ריכוז באירופה, הוקמו מחנות עבודה וכפייה ליהודים בצפון אפריקה. ניצולי המחנות הללו – יהודים לובים, תוניסאים, אלג’יראים ומרוקאים, סביהם וסבותיהם של ישראלים בני דור שלישי נאלצו לשמור את קורותיהם במשך שנים. כך נוצר מעגל גילוי בין דורי מדורג. ראשית, ניצולי השואה מאירופה נאלצו לשמור לעצמם את סבלותיהם, כשני עשורים לאחר מכן הפך סיפורם למקובל ולכזה שראוי לזכור בזמן שניצולי מחנות הכפייה מצפון אפריקה המשיכו לשמור את סודם ואילו עתה, במדינת ישראל הרב תרבותית, גם סיפורם של האחרונים הופך למקובל.

 

להמשך הביקורת לחצו כאן



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

איבדה את ההגמוניה

אלי חזן

יום השואה – לא רק “חג של אשכנזים”

אלי חזן

הדרך של עוזי לירושלים

אלי חזן

לא פרס/מאת: אלי חזן

אריק זיו ויזר

רצח העם הארמני והזיכרון

אלי חזן

הפוליטיקה החדשה מבית היוצר של ישראל כץ

אלי חזן
דילוג לתוכן