23 C
תל אביב
17 בנובמבר 2024
ליכודניק
היכן להקים שדה תעופה משלים לנתב”ג
דעות

היכן להקים שדה תעופה משלים לנתב”ג

הויכוח בדבר הקמת שדה תעופה אלטרנטיבי הוא ויכוח עקר. התשובה לכך על פי ד”ר יאיר וייסמן היא אחת ויחידה

 

“יש סיכון ממשי לאזרחים שיגיעו לנחיתה בשדה התעופה בדרום. קיימת קירבה מסוכנת לאזורים סגורים לטיסה במדינה. אם טייס יסטה בטעות מנתיב הטיסה לא תישאר ברירה אלא לתת הוראה להפיל את המטוס. קשה להבדיל בין מטוס שמגיע לפיגוע כמו ב-11 בספטמבר לבין מטוס רגיל. בנוסף אין הגיון להקים שדה תעופה במדבר בדרום המרוחק ממרכזי האוכלוסייה”, אבל ב-10 במרס 2009 נחתם הסכם בין שדה התעופה של המארינס ביומה שבאריזונה לבין מדינת אריזונה להקמת שדה תעופה בינלאומי משותף צבאי-אזרחי במדבר שבדרום אריזונה ליד הגבול עם מקסיקו.

 

שדה התעופה הבינלאומי ביומה כמובן איננו היחיד בעולם ואפילו באוסטרליה בה צפיפות האוכלוסין היא רק 2.84 נפש/קמ”ר (לעומת 343.91 נפש/קמ”ר בישראל) יש 25 שדות תעופה משותפים צבאי-אזרחי ובגדול שבהם בבריזבן יש מספר טיסות אזרחיות כמעט כפול מבנתב”ג.

 

גם שדות תעופה מרוחקים מהערים הגדולות אותם הם משמשים אינם דבר יוצא דופן. המרחק בין ברצלונה לשניים מנמלי התעופה שדרכם טסים רבים לברצלונה – ראוס וגירונה הוא כמאה ק”מ. אבל יתר על כן, נמל התעופה שטוקהולם-סקווסטה מרוחק כמאה ק”מ משטוקהולם, נמל התעופה לונדון-אוקספורד מרוחק כמאה ק”מ מלונדון, נמל התעופה פרנקפורט האן מרוחק יותר ממאה ק”מ מפרנקפורט ונמל התעופה מינכן מערב מרוחק יותר ממאה ק”מ ממינכן. כך שהמרחק מנבטים למרכזי האוכלוסייה בישראל הוא מתקבל על הדעת.

 

משרד הבטחון מציע להקים את שדה התעופה על אי ליד חופי גוש-דן. הקמת נמל תעופה בים היא בלתי כלכלית עבור מדינת ישראל. ניקח לדוגמא נמל תעופה שגודלו 69.57% מגודלו של נתב”ג ואשר הוקם לפני כעשרים שנה על אי בים – נמל התעופה קנסאי ביפן. עלות הקמתו הייתה בערך 20 מיליארד דולר (דולר ולא ₪). בערכים כספיים שמתאמים להיום מדובר על סכום של למעלה ממאה מיליארד ₪. זה נתח מכובד מאוד מתקציב המדינה וגם אם ייפרס על מספר שנים עדיין העלות הזאת היא דימיונית עבור מדינת ישראל. 

 

יוזמתו של השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום לדחוף את הקמת נמל התעופה השני בנבטים היא כל כך מתבקשת והגיונית, עד שלא ברור לי על מה הויכוח בין השר ברק לשר שלום. השר שלום דוחף את הפתרון הרציונאלי והמקובל בכל העולם.

 

בדור של הורינו לא הירבו לטוס לחו”ל, אבל כיום חבילות של סופ”ש באירופה אינן יוצאות דופן. עם התרחבות הטיסות לחו”ל והתרחבות האוכלוסייה בישראל ברור לכל בר-דעת שנתב”ג עומד על סף הקיבולת שלו. אין להיכן להרחיב אותו והרחבת שעות הפעילות תפגע מאוד באיכות החיים של תושבי הערים אור יהודה, שוהם והסביבה.

 

אם לא ייעשה דבר, כבר בשנים הקרובות לא יהיה מספיק טיסות ועל פי כללי ההיצע והביקוש מחירי הטיסות יעלו. אז יתחילו צעקות למה מחירי הטיסות בישראל יקרים מאוד יחסית למחירים במדינות אחרות ואז כבר לא תהיה ברירה והמדיניות של השר סילבן שלום להקמת נמל התעופה משלים לנתב”ג בנבטים תיושם, אבל למה לחכות, אם אפשר להתחיל ביישום המדיניות כבר היום?

 

* ד”ר ויסמן חבר ועידת הליכוד ביצע את מחקר הפוסט-דוקטורט שלו עבור חברת התעופה הגדולה בעולם דלתא-איירליינס.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הקולוניאליזם החילוני מכה שוב

אלי חזן

איפה אלביס פרסלי?

אריק זיו ויזר

פרשת שמות

אריק זיו ויזר

מלחמה בטרור

Gilad Trugbild

השבועה

אלי חזן

חופש העיתונות, חופש הביטוי או חופש הבימוי? /מאת: איילת גלילי

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן