משה משמש כמודל למנהיגות ייחודית, שלה תכונות המאפיינות את המנהיג הראוי.
משה נלקח מאחורי צאן ונבחר להנהיג את עם ישראל אף שהיה כבד פה וכבד לשון.
משה בחנו הקב”ה אלא בצאן, צאנו של יתרו במדבר, ברח ממנו גדי קטן משה דאג רדף משה אחריו עד שהגיע למקום של בריכת מים ועמד הגדי לשתות :” אני לא ידעתי שרץ היית מפני הצמא, עכשיו עייף אתה”. עמד והרכיבו על כתפיו. אמר הקב”ה יש בך רחמים וחמלה לכן יהיה לך רחמים להנהיג גם את צאני עם ישראל. משמע שהתכונה שניחן בה משה, החמלה, ושאותה הפגין כלפי צאנו, היא שקבעה בין השאר את בחירתו למנהיג האומה.
משמעו לא רק להיות בעל הבנה הנדרשת לסבלו של האחר ולא רק לחוש רגש העולה באדם נוכח סבל האחר, אלא להידרש לפעולה ממשית.
תכונה זו של החמלה שביטויה הגשת עזרה בפועל, מובעת בהתנהגות משה עם בנות כהן מדיָן: ” וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים וַיְגָרְשׁוּם וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן וַיַּשְׁקְ אֶת-צֹאנָם ” (שמ’ ב:טז). הכתוב מראה שמשה מושיט יד לחלשים ולנזקקים, היכולת להילחם בעושי עוולה, להושיע את החלש ולעזור לו היא דפוס טבוע בתכונותיו של משה מאז ומתמיד.
התורה מספרת על מלחמתו עבור בני עמו המוכים. משה הוא שהציל את העברי מיד הנוגש המצרי (שמ’ ב:יא-יב), ולמחרת יצא גם נגד העברי המכה את רעהו: ” וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ ” (שם יג)
העיקר חשוב באופיו של המנהיג. עצמתו ופעולותיו אלו מביאות את ההולכים אחריו ללכת בדרכו, ואמנם מצאנו במקרא שמשה כמנהיג אינו יוצא נגד המעטים שלעגו נגדו, התנגדו לו ומצאו בו דופי קורח ועדתו .
גם בעניין הביקורת שהטיחה בו אחותו מרים על אודות האישה הכושית שלקח, משה מבקש רחמים עבור אחותו ללא קשר למעשיה.
אצילותו של משה ויכולתו להבליג על דברי העולבים והמלעיזים נגדו, רצונו לאחד את שורות העם ולסייע לרווחת העם, הם שמדגישים את האופי המיוחד של מנהיגותו.
כל מנהיג בעם ישראל ידע ויאמץ תכונות אלו הרי מנהיגותו תצלח ויהיה מגדלור לאומה כולה.
שבת שלום ומבורך
מירושלים עיר הנצח
אלי כהן 344
אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר