24.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

1967: השוואת הקורונה למלחמה הנכונה‎

בניגוד לכל הציניקנים עקיבא שפיגלמן חושב שהחיסונים שווים למלחמת ששת הימים. והוא מסביר למה 

 

התקשורת הישראלית נוטה להשוות כל מצב, אסון או כישלון למלחמת יום הכיפורים של שנת 1973. הקורונה אף היא לא זכתה פטור מההשוואה הזו והנרטיב אף קיבל דחיפה בלתי צפויה על ידי תאגיד השידור הישראלי כאן כאשר שידר סדרת עמוסה באקשן ופגומה מבחינה היסטורית המחזירה לתודעה את חלק מהקרבות הקריטיים ביותר שהתקיימו. עד היום, מלחמת יום הכיפורים ממשיכה לתת את אותותיה על משפחות הנופלים ועל האומה כולה. היא הציגה כישלון בקריאת המציאות כפי שהייתה תוך כדי התמודדות עם ממשל אמריקאי לא מתפקד בעיצומה של שערוריית ווטרגייט וניסיונו להימנע מפתיחת חזית מול ברית המועצות. מדינת ישראל נתפסה לא מוכנה באופן שיכול היה להיות פחות הרה אסון לולא הממשלה הייתה פחות אובססיבית לגבי אמונתה הכוללת בקונספציית המודיעין ובהתעקשותה שלא לערב את כל ענפי הממשל בהבנת המעטפת כולה.

במהלך הסגר הראשון יותר ויותר פוליטיקאים וגופי תקשורת האשימו את הממשלה בעבירות דומות כאשר קיבלה החלטות בצורה שלא נתפסה כשקופה. חבר כנסת מסוים עשה לעצמו שם תוך השוואה חוזרת ונשנה בין שנת 1973 לשנת 2020. גם אם נוחה – ההשוואה לקויה בלשון המעטה.

בניגוד לאירועי המלחמה בזמנו, שאת נזקיה ניתן היה למזער למימדים פחות טראומטיים באופן משמעותי, התפרצות הקורונה תפסה את כל העולם בהפתעה גמורה. האירוע המודרני היחיד שניתן היה לבצע השוואה אליו הוא מגפת השפעת ב-1918. מאחר וזו התרחשה טרם ההתפתחויות הגדולות ברפואה המודרנית נקודות הממשק היו מוגבלות למדי. אלה שניסו להביך את הממשלה בפועל לא הוטרדו מזאת והם עשו את הונם הפוליטי בלא מפריע.

למרות שההיסטוריה נוטה לחזור על עצמה ולצד אי הנוחות האישית שלי להשוואות בין תקופות שונות לחלוטין, המלחמה המתאימה יותר להשוות אליה את הקורונה בישראל היא מלחמת ששת הימים ב-1967. באותה תקופה ארה”ב לא נחשבה אי של יציבות, תוך שהיא מובלת על ידי נשיא רזרבה בעקבות רצח קנדי ומחלקת המדינה תיפקדה כמו מועדון. במהלך החודש שקדם למתקפת הפתע שמוטטה את חיל האוויר המצרי, היה הקיפאון המדיני איטי ובשיאו, עם שיחות רציפות ונפרדות בין ממשלת ארה”ב, ישראל ומצרים. בישראל הפיקוד הצבאי הישראלי עבר למשה דיין שלושה ימים בלבד לפני תחילת המלחמה עת מונה לשר ביטחון.

מתקפת הפתע נחשבת לאחת ההתקפות האסטרטגיות המרשימות ביותר בהיסטוריה הצבאית. היא בוצעה בנקודת זמן בה לא היה ברור כיצד ואם תתפרץ מלחמה שתפר את הדממה המתוחה בין ישראל למצרים. בזכות הפעולה הנועזת מדינת ישראל הצליחה לבלום שלושה צבאות ערב במקביל ולהרחיב את שטחה באופן חסר תקדים.

אם אנחנו באמת חייבים להשוות, משימת החיסונים המהירה והאפקטיבית ביותר בעולם, בה חוסנו מיליונים בישראל בעוד מדינות אחרות נאבקות עדיין להכיל את נגיף, מלחמת ששת הימים מתאימה כמו כפפה. המשימה נחשבת כה מוצלחת ופורצת דרך, עד שמנהיגים זרים עשו את דרכם לישראל ויצרו קשר עם ראש הממשלה בכדי לקבל הדרכה שתסייע לייבא את השיטה לארצם. המשימה בוצעה בעוד מספר הנדבקים המשיך וצמח בעוד סוף המגפה לא היה נראה באופק. עדיין מוקדם לומר שהקורונה מאחורינו, ובכל זאת ההערכה כלפי אופן ביצוע המשימה ראויה בהחלט. ההשוואה המתמשכת לשנת 1973 משמשת גם כעלבון לנופלים וליקיריהם. השוואה נכונה לשנת 1967 מספקת כבוד לאלו שלא שרדו את המגפה וזיכרונם הוא שסלל את הדרך לשמש שוב אור לאומות העולם.

עקיבא שפיגלמן הוא יועץ תקשורת עצמאי לעמותות ויוזמות חברתיות



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

זה ממש לא כולנו בעד כחלון

אביגדור הדר

כן למינויים פוליטיים

אריק זיו ויזר

קווים לדמותו של הפרטנר – חלק ב’

אלי חזן

אסור להרוג את הנגב

אריק זיו ויזר

ממארקרת את הליכוד בשלטון

ספר חדש: ז’בוטינסקי ובגין – משנתם ומאבקיהם

ליכודניק
דילוג לתוכן