18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

תשובה למאמר של פרופ' יוסי בן ארצי "התנחלות אקדמית"

השבוע פרסם פרופסור יוסי בן ארצי, לשעבר רקטור אוניברסיטת חיפה, מאמר "נוקב" אודות המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. המאמר נוקט בלשון חריפה, אך הייתי מצפה ממדען שיבדוק את העובדות, בטרם יפרסם מאמר שרחוק מאוד מהדיוק האקדמי. במה דברים אמורים?

 

פרופ" בן ארצי שוכח, או מנסה להשכיח, שהמכללות האקדמיות הראשונות הוקמו כשלוחות של האוניברסיטאות, ע"י משרד החינוך. כך הוקמו מכללות תל-חי, עמק יזרעאל, ספיר והמכללה האקדמית יהודה ושומרון. רק לאחר מספר שנים עברו כולן לחסות ות"ת, כלומר התכנון האקדמי היה זהה לכולן.

טוען פרופ' בן ארצי כי ות"ת לא נדרשה מעולם לענות על השאלות הכרוכות במרכז אוניברסיטאי. דבר זה פשוט לא נכון. כאשר ב-2005 הטילה הממשלה על שרת החינוך לבחון האם המכללה באריאל מתאימה להיות אוניברסיטה, פנתה השרה ליועץ המשפטי לממשלה בשאלה כיצד עליה לפעול. התשובה שקיבלה מהמשנה ליועץ המשפטי, הייתה שעליה לפנות למל"ג יו"ש לבחון את השאלה האקדמית ולאחר מכן לבקש את חוות דעתה של ות"ת. מל"ג יו"ש מינתה ועדה של שישה מדענים בכירים ביותר, שהמליצו בפניה להכיר במכללה דאז זמנית, לשלוש שנים, כאוניברסיטה ולקרוא לה בתקופת הביניים מרכז אוניברסיטאי. דו"ח זה הועבר לות"ת שהשיבה למל"ג יו"ש לאחר מספר חודשים שהיא רשמה בפניה את דו"ח הועדה והוסיפה שלדעתה אין צורך להקים אוניברסיטה נוספת מהמודל הקיים בחמש השנים הבאות. לאור תשובת ות"ת, מל"ג יו"ש אימצה את דו"ח הועדה עם שינוי אחד, הארכת ההכרה הזמנית כאוניברסיטה לחמש שנים.

מוסיף פרופ' בן ארצי לטעון כי המרכז האוניברסיטאי מהווה "מעשה פוליטי במסווה אקדמי". כפי שברור מהסעיף הקודם, ראשית המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון עבר את אישור כל הגורמים האקדמיים הנוגעים בדבר כולל ות"ת. שנית, תמהני האם פרופ' בן ארצי מכיר אוניברסיטה בארץ שהוקמה שלא על פי החלטת ממשלה. אזכיר לו רק שאוניברסיטת חיפה, שהוא היה הרקטור שלה, הוקמה ע"י ממשלת אשכול כדי למנוע מעבר של ראש העיר חיפה דאז למפלגת רפי, תמהני האם למיטב הבנתו של פרופ' בן ארצי זה לא היה צעד פוליטי. בכלל היות שלפי החוק הקמת אוניברסיטה או מכללה חדשה דורשת החלטת ממשלה, צעד זה הוא פוליטי תמיד כך היה וכך יהיה אלא אם ישונה החוק.

פרופ' בן ארצי אף טוען שהמרכז קיבל עדיפות בהקצאות ות"ת. שוב תמהני מהיכן שואב פרופ' בן ארצי את המידע שלו, עובדתית גם בסוף החומש הקרוב לפי תכנון ות"ת המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון יהיה המוסד האקדמי היחיד שילמדו בו סטודנטים רבים, עשרות אחוזים, שלא יהיו מתוקצבים ע"י ות"ת.

מגדיל פרופ' בן ארצי וכותב שהמל"ג, ביחס למרכז האוניברסיטאי, סירבה לסכן את האקדמיה הישראלית כולה כשותפה למעשי ההתנחלות, מחשש מוצדק שבגין כך ייפגע המעמד הבינלאומי שלה. שוב לא נכון משני היגדים, המל"ג מאשררת את כל התארים המוענקים ע"י המרכז האוניברסיטאי, עובדה שמופיעה באתר של המל"ג. ועדות המינויים של המל"ג מטפלות בעליות לדרגת פרופסור חבר הוא פרופסור מן המניין של חברי הסגל של המרכז האוניברסיטאי. בנוסף, ות"ת, שהיא ועדת מל"ג, מממנת את המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. יתר על כן, המרכז האוניברסיטאי אינו מוחרם ע"י אקדמאים ברחבי תבל. כך למשל הופיעו בשנים 2011-12 מאמרים משותפים של חברי סגל מאריאל עם מדענים מ-23 מדינות, כולל ערב הסעודית.

צר לי על מאמרו של פרופ' בן ארצי. ראשית הוא מבטא ניסיון פוליטי למנוע החלטה אקדמית ראויה, וחמור מכך הוא עושה זאת תוך קביעת עובדות שאינן נכונות.

פרופסור דן מאירשטיין הוא נשיא המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חשוב לדעת, להבין ולהפנים

אריק זיו ויזר

הצלחת המנהיגים מעולם העסקים

זאב בן-יוסף

רק לא אורז פרסי

אלי חזן

המלחמה בסוריה זולגת ללבנון?

אלי חזן

יום האישה לזונה

אלי חזן

מנחם בגין טעה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן