20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

תמלוגי הגז: עשרות מיליארדי שקלים לחינוך, לבריאות ולרווחה של כולנו

ליכודניק נותן את הבמה לחברים אחרים בפוליטיקה הישראלית ומביא את עמדתם באשר לתמלוגי הגז שלא כל כך רחוקה מעמדתם של רבים מאיתנו

זה הזמן לקבוע: האם ישראל תהפוך למדינת עולם שלישי, שבה תאגידים בינלאומיים וקומץ בעלי הון שולטים ברוב אוצרות הטבע וההון – או שתדמה למדינות מתוקנות ומתקדמות, שהשכילו להשתמש באוצרות הטבע שלהן לטובת בטחון המדינה, ורווחת תושביה

 

אז למה חייבים להעלות את חלקו של הציבור הרחב ברווחים מאוצרות הטבע של ישראל?

 

מהנעשה בעולם

בארה”ב, בבריטניה, בקנדה ובשאר מדינות המערב, חלקו של הציבור הרחב בהכנסות מהפקת גז גבוה ב-66% בממוצע מזה שבישראל. בריטניה, נורבגיה, קנדה ומדינות נוספות מעלות מפעם לפעם את שיעור המס על אוצרות הטבע המצויים בשטחן, כולל על זכיונות קיימים.

 

העלאת התמלוגים – מהלך חוקי, צפוי ומתבקש

מאז שנתגלו מצבורי הגז המסחריים מול חופי אשקלון לפני כעשור, הסיכוי למציאת גז טבעי מול חופי הארץ נחשב לגבוה. כתוצאה מכך, בשנים 2001-2002 קודמו הצעות ממשלתיות להעלאת התמלוגים. ההצעות טורפדו רק כתוצאה מ הלחצים הכבדים שהפעילו חברות האנרגיה על מקבלי ההחלטות.

 

כלומר, החברות שביצעו את הקידוחים ידעו היטב, ששיעורי המיסוי עשויים להשתנות, גם על זכיונות קיימים, ושמדובר במהלך חוקי ולגיטימי לחלוטין מצידה של המדינה. הדבר ניכר גם בדיווחיהן לבורסה. כך, בדו”ח השנתי של חברת “דלק קידוחים” ל- 2009 נכתב:

 

“החמרת הרגולציה בכל הקשור לזכויות החיפוש וההפקה של השותפות, התמלוגים, המיסוי, הקמת תשתית הולכה, חיבור לתחנות כוח הצורכות נפט וגז טבעי ועוד, עלולה להשפיע לרעה על עסקיה הקיימים של השותפות” (עמ’ א-11).

 

“במהלך השנים האחרונות הועלו מספר הצעות לתיקונים בחוקים ובתקנות הרלוונטיים לתחום הפעילות של השותפות (…) לשינויים שייגרמו בעקבות תיקון הדין, פסיקה או שינוי בעמדת רשות המסים כאמור לעיל, יכולות להיות השלכות מהותיות על משטר המס שיחול על השותפות“.

 

מסים משתנים כל הזמן

שינוי במדיניות המיסוי הוא דבר מקובל ולגיטימי לחלוטין, שקורה חדשות לבקרים בכל ענפי המשק, בארץ ובעולם. כך, עיריות ורשויות משנות לעתים מזומנות את גובה הארנונה, את מחירי המים והחשמל, את המיסוי על הדלק, את מס המעסיקים ואת דמי הביטוח הלאומי. כל אלה משפיעים על רמת הרווחיות של עסקים שונים באופן דרמטי. אפשר להשוות את הטענה של חברות הגז כאילו “אסור להעלות את התמלוגים” לבעל עסק שיטען ש”אסור לדרוש ממני להתחיל להפריש לפנסיה לעובדים שלי, או להפסיק למכור אלכוהול בלילה, כי זה שינוי של החוקים שהיו קיימים כשקיבלתי רשיון עסק.”

 

הזדמנות היסטורית שאסור להחמיץ

מעבר לכל הנימוקים המשפטיים והכלכליים שצוינו לעיל, עומד נימוק אחד פשוט: אוצרות הטבע של מדינת ישראל הם, קודם כל ומעל לכל, רכושם של כלל תושביה. העובדה שבמשך עשרות שנים רכוש זה הופקר, ונכסים ששייכים לציבור הרחב ניתנו תמורת מחירים נמוכים מאוד לתאגידים מקומיים וזרים, בוודאי שאינה מהווה טיעון בעד המשך העוול החברתי והמוסרי הזה גם כיום.

מדינת ישראל סובלת הן מבעיות בטחוניות יחודיות, והן מבעיות פנים קשות. המדינה מתקשה מזה שנים באספקת שירותי חינוך, רווחה וביטחון פנים ברמה הולמת לכלל תושביה.

מציאת הגז הטבעי הינה הזדמנות הסטורית לבנות מחדש ולתקן עיוותים של שנים רבות. כל מדינה, ובפרט מדינה במצבה היחודי של ישראל, חייבת לנצל הזדמנות כזו.

 

קביעת גובה שיעור המס על הגז הטבעי היא מקרה מבחן: האם ישראל תהפוך למדינת עולם שלישי, שבה תאגידים בינלאומיים וקומץ בעלי הון שולטים ברוב אוצרות הטבע וההון – או שתדמה למדינות מתוקנות ומתקדמות, שהשכילו להשתמש באוצרות הטבע שלהן לטובת בטחון המדינה, ורווחת תושביה.

 

דע מה תשיב להם: שאלות ותשובות נוספות על תמלוגי הגז

 

הכותב הוא פעיל חברתי ובלוגר.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מכתב פתוח לשר הביטחון מר ברק

אריק זיו ויזר

סילופי הליבה

אריק זיו ויזר

יום השואה והגבורה : אלה מעוז על משמעותה של הגבורה

אלי חזן

ד”ר דב דונר – איפה ישנם עוד אנשים כאלה?!

אלי חזן

המילכוד של הליכוד

אריק זיו ויזר

מדינת “כוכב נולד” או מערכת חינוך איכותית

דילוג לתוכן