18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
זאב בן יוסף

תל חי וביתר – יסוד התחייה הלאומית

  מופת ההקרבה והגבורה שגילה יוסף תרומפלדור בתל חי לפני 90 שנה בדיוק, הניע את זאב ז'בוטינסקי להציבו במרכז האידיאולוגיה של בית"ר, כאשר פנו אליו מייסדי תנועת נוער לאומית בריגה בשנת 1923, ביקשוהו לעמוד בראשה ולקבוע את שם התנועה ועקרונותיה. ז'בוטינסקי החליט שהשם יהיה בית"ר – גם על שם העיר בה נפל בר-כוכבא אבל גם ראשי התיבות של "ברית-תרומפלדור". כן קבע כי "תל-חי" תהיה הברכה בה יקדמו הבית"רים איש את פני רעהו, במקום ה"שלום" המקובל.

בכך התכוון זאב ז'בוטינסקי לְחָבֵּר ולְאָחֵד שני פרקי גבורה יהודיים היסטוריים, לא להסתפק כמו תנועות השמאל רק בפרק הגבורה המודרני של תרומפלדור ותל חי, אלא גם להמחיש שפרק הגבורה הזו קשור ישירות לגבורת בר כוכבא ואנשיו בעיר ביתר בימי בית שני, מה שממחיש את שלשלת הגבורה של עם ישראל שבעזרתה שרד אלפי שנים; כך שסיפור תל חי בתנועת בית"ר הוא גם סיפור הגבורה היהודית לדורותיה.
אומנם בשני המקומות – גם בתל חי וגם בביתר – נכשלו הלוחמים היהודיים במאבקם מול פולש זר לארץ האבות, אבל מה שנותר בזיכרון הלאומי ושימש מניע להתקומם מול שיעבוד ולשאוף לעצמאות לאומית, הוא לא התוצאה האומללה של הקרבות הללו, אלא גילויי הגבורה הבלתי מתפשרת והנכונות להקרבה גם כשהכול נראה אבוד.
במאמרו "תל-חי", מציין ז'בוטינסקי את שתי המילים שתרומפלדור נהג לומר ברגעים קשים, אותן ביטא גם ממש לפני שיצאה נשמתו. שכן, בטרם אמר – "טוב למות בעד ארצנו", יצאו פיו גם שתי המילים שהיו שגורות בפיו: "אין דבר".
שתי המילים הללו שיקפו, לדעת ראש בית"ר, את העמידה העיקשת, את הנחישות והתעוזה מול קשיים אדירים, את ביטול הייאוש, את מניעת השקיעה בדיכאון מול אסונות ורגעים קשים מנשוא, שכן "אין-דבר" בעיניו הוא ביטוי לכוח הרצון היכול להכריע את המערכה. זהו "תל-חי" נצחי. דווקא ברגעים הקשים, דווקא כאשר "בליבנו אימה וצלמוות, בלילות אדומים של ייאוש", דווקא אז – אין דבר, "את דגלנו נרים, ועליו הגנה וכיבוש". כך נאמר בהִמנון האצ"ל שכתב יאיר, סגן מפקד האצ"ל ומפקד הלח"י.
הייתה זו דרכם של משחררי ארץ ישראל ומניחי היסוד של מדינת ישראל – זאב ז'בוטינסקי ויוסף תרומפלדור שחיו בתקופה בה מדינת יהודים נראתה לכולם כחלום רחוק ולא ריאלי. גם במצבים הקשים ביותר, לא נפלה רוחם של אבותיה הרוחניים של בית"ר, ואף התחזקו יותר, הצליחו בכוח רצונם העז להשיב מלחמה ולהתגבר על המכשולים.
גם היום עלינו לזכור ולהזכיר: צריך לגלות עקשנות, נחישות, עלינו מוטל להפגין כוח רצון אדיר מול האיום מבחוץ ומול הרִפיון והייאוש מבפנים.
גם היום אנו נאלצים להמשיך להילחם על הגנת ארץ ישראל, על הגנת מדינת היהודים שעל הקמתה הקריבו נפשם אישים כמו תרומפלדור, ז'בוטינסקי וממשיכי דרכם. בברכת תל-חי של בית"ר נמצא את הכוח להגשים זאת.
  
גם השנה עולים לתל חי חברי ואוהדי בית"ר, תנועת ברית-תרומפלדור, נוער ובוגרים כאחד, ביום י"א באדר, שחל השנה ביום חמישי, 25 בפברואר 2010, לציון 90 שנה מאז הקריבו יוסף תרומפלדור וחבריו את חייהם למען הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל בהגינם על תל חי – מעוז ומופת הגבורה במולדת המתחדשת.
 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מִמשל אזורי לפתרון הסכסוך

אלי חזן

האנטישמיות מאמצת ירושלים רוחנית

אלי חזן

השלום והביטחון של ז'בוטינסקי

אריק זיו ויזר

בעיית החֵרות האישית והלאומית

אלי חזן

אבידר – שגרירנו המתאים באו"ם

אריק זיו ויזר

יבוטל שִכרון הכוח המשפטי

אלי חזן
דילוג לתוכן