20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

שימוש חכם של בית המשפט בצו איסור פרסום

ח”כ יריב לוין וח”כ מירי רגב מבקשים להשתמש באופן חכם בכלי העומד לרשות בית המשפט בו איסור פרסום הצעת החוק של שכל ישר בעקבות פרשיית קם

“כ מירי רגב לשעבר דוברת צה”ל וח”כ יריב לוין הפיקו לקחים מפרשיית ענת קם ועתה באמצעות חקיקה. הם מבקשים לתקן
שימוש בסמכות ללא הגיון. בתי המשפט עושים שימוש נרחב בסמכותם לאסור פרסום בפרשיות שונות, חלקן בעלות חשיבות ציבורית גבוהה. בדרך כלל צווי איסור הפרסום ניתנים לבקשת המשטרה וגופי הביטחון האחרים, אשר מצדיקים את הבקשה בטעמים שעניינם חשש לפגיעה בחקירה או חשש לפגיעה בביטחון המדינה.
 
יתר על כן, לא אחת קורה שהמידע אשר נאסר לפרסום ע”י בית המשפט, מופיע לפרטי פרטים באתרי אינטרנט ובגופי תקשורת זרה כך שממילא אין עוד כל טעם בקיומו של הצו או שניתן לצמצם את היקפו, אולם הצו בכל זאת נשאר על כנו.
 
צווי איסור הפרסום פוגעים בחופש המידע ובזכות הציבור לדעת, שהיא זכות יסוד של אזרחים במדינה דמוקרטית, בפרט כאשר הדבר נוגע לפעילותם של גופים שלטוניים.
 
ח”כ רגב ולוין טוענים כי :”שימוש נרחב מדי, ללא ביקורת ציבורית ראויה בכלי זה עשוי לפגוע קשות בזכויות האדם במדינת ישראל, שכן הוא עשוי לאפשר באופן גורף מעצר וחקירה של חשודים (שהינם בבחינת חפים מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתם) במחשכים, והרחק מהעין הציבורית.,בנוסף הם מדגישים כי בדיון בבקשה לאסור פרסום נוכחים בדרך הכלל התביעה והחשוד או הנאשם אשר שומרים כל אחד על האינטרס שלו, אולם האינטרס הציבורי של זכות הציבור לדעת וחופש המידע אינו מיוצג בבית המשפט”.
 
המחוקקים מבקשים להדגיש כי במקרים בהם המידע ממילא פורסם בתקשורת הזרה אשר נגישה לכל בית בישראל באמצעות אתרי האינטרנט, יש לשקול מחדש את הצורך בצו ואת היקפו של הצו.
 
לאור האמור מבקשים ח”כ רגב ולוין  בזאת להגביל את תוקפם של צווי איסור פרסום אשר ניתנים מטעמים של פגיעה בחקירה או גרימת נזק לחשוד לתקופה שלא תעלה על שבוע ימים, כאשר ניתן יהיה להאריך את תוקפו של הצו לתקופות נוספות שכל אחת מהן לא תעלה על שבועיים ימים, וזאת מטעמים מיוחדים שיירשמו.
 
 
עוד מוצע לקבוע כי במקרים בהם החליט בית המשפט לאסור פרסום מטעמים של פגיעה בפרטיות או בשל חשש לפגיעה בחקירה או בשל גרימת נזק לחשוד, יתקיים דיון במעמד הצדדים בתוך 7 ימים לאחר מתן הצו. לדיון זה יזומן נציג מועצת העיתונות וכן נציגים של גופים אחרים שיאושרו לכך ע”י שר המשפטים, אשר יוכרו כ”ידיד בית המשפט” ויציגו את האינטרס של זכות הציבור לדעת וחופש המידע ויהיו רשאים לבקש את ביטול צו איסור הפרסום (בדומה למעמד שניתן בחוק החוזים האחידים לגופים כגון איגוד המפרסמים, ארגון שחקני הכדורגל והמועצה לצרכנות לבקש את ביטולו של תנאי מקפח בחוזים האחידים).
 
בכך מובטח כי פרשיות שיש להן חשיבות ציבורית לא יתנהלו במחשכים אלא תהיה בקרה ציבורית על ההליך, ויישמרו האינטרסים החשובים של זכות הציבור לדעת וחופש המידע.
 
רגב ולווין מבקשים לצוין כי אין בהצעת חוק זו כדי לפגוע במצב הקיים לגבי הטלת איסור פרסום על עניינים הקשורים בקטינים ועל עניינים המתנהלים בדלתיים סגורות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“זר לא יבין עד כמה נטועה ירושלים עמוק בלבותינו”

אלי חזן

אקוניס ממשיכו של יורם ארידור

אריק זיו ויזר

חברי הכנסת מפחדים שהציבור יזהה אותם כעבריני תנועה

אריק זיו ויזר

מליאת הכנסת אישרה סופית: יום לאומי לציון העלייה לארץ

אריק זיו ויזר

בליכוד מברכים את סער לרגל הולדת בנו

אלי חזן

חוטובלי שומרת על עם ישראל

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן