20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

שיטת הליגה הגרמנית בישראל ?

על ניהול כלכלי, נכון, לא פופוליסט ואחראי  

הליגה הגרמנית יצאה השבוע לדרך. יוצא לי לשמוע הרבה דיבורים סימפתיים על הליגה הגרמנית. על כמות השערים הנכבדה, על האצטדיונים המלאים (מספר הצופים למשחק הגבוה בעולם) ועל השליטה של האוהדים בקבוצה.אני מדבר כמובן על החוק האוסר על אדם לקנות את רוב השליטה במועדון ובכך משאיר את הקבוצה ב”ידיים” של האוהדים. השיטה הזו הביאה לכך שכרטיס למשחק בבונדסליגה עולה פחות מ15 יורו.

ובכל זאת, לא יצא לי אף פעם לשמוע: ראית את המשחק של ביירן נגד דורטמונד, לברקוזן נגד שאלקה? אז עם כל הכבוד לדיבורים הרומנטיים, אנשים עדיין מעדיפים לראות משחק בליגה הספרדית או האנגלית ואפילו האיטלקית שאיבדה מכבודה בשנים האחרונות.

הסיבה הברורה לעין טעונה בכמות הכוכבים שמשחקים בשלושת הליגות הגדולות,כשבגרמניה הכוכבים הגדולים עושים את הדרך החוצה, כמו מסוט אוזיל לפני שנה ונורי שאהין בקיץ הנוכחי.

 

השיטה שמונעת מבעלי הון לשלוט בקבוצות גרמניות גורמת לכך  שאפילו אלופת גרמניה,דורטמונד, לא יכולה לשמור על הכוכב הגדול שלה,שאהין. החוק עוד יותר מגביל קבוצות קטנות שאין להן את הכסף שיש לקבוצות הגדולות ומי יודע אם יוכלו לטפס לצמרת אי פעם.

 

מחאת הדיור מתחילה את השבוע הרביעי שלה. מעבר למצוקת הדיור המאוד אמיתית יש עוד עומק במחאה ואני מתכוון לגישה הכלכלית-חברתית שרוב המוחים רוצים להשתית.יצא לי לשוחח השבוע עם סטודנט ממאהל בירושלים,הוא טען בפניי שחוק הדיור הציבורי מוקפא בכל שנה מחדש.אגב,החוק הוקפא לראשונה ע”י מפלגת העבודה והוקפא שנית גם בממשלת לבני ואולמרט,מעניין היה לשמוע את תגובתה של לבני בנושא. החוק אומר שבעלי דירות ציבוריות יוכלו לקנות את דירתם,כאשר המדינה תשלם עד 85% ממחיר הדירה. הגישה הזו בכללותה רוצה לתת יותר לאזרחים,אבל מאיפה יבוא הכסף לכך אני שואל כאזרח דואג, על חשבון מה ימומן חוק שאפתני שכזה,על חשבון המורים,הרופאים או העובדים הסוציאלים?

 

נחזור רגע לגרמניה. נכון,אוהד של קבוצה קטנה-בינונית יוכל לקנות כרטיס למשחק בזול, אבל הקבוצה שלו אף פעם לא תגדל באופן משמעותי,לא יהיו לקבוצה שלו האמצעים לטפס לצמרת הליגה והוא לא יחווה את הליגה האירופאית שלא לדבר על ליגת האלופות. לעומת זאת באנגליה אוהד של קבוצה קטנה-בינונית יכול לשאוף ולטפס לצמרת הליגה ואירופה,כמו שמנצ’סטר סיטי עשתה בשנים האחרונות.

 

מעמד הביניים-הנמוך בארץ יכול לשאוף לחיים טובים בזכות הכלכלה החזקה שלנו. בגלל שלא מעלים מסים לבעלי הון נפתחים עוד ועוד עסקים ומפעלים שנותנים עבודה לאותו מעמד בינוני-נמוך.

 

הכלכלה המשגשגת שמנהלים ראש הממשלה ונגיד בנק ישראל,סטנלי פישר, היא זו שבזכותה אזרחים מהמעמד הבינוני מתעקשים לגור באזורים הכי מבוקשים,נוסעים במאזדה,מחזיקים אייפון ואוכלים בחוץ.אם נענה לדרישת רוב המוחים ונהפוך למדינת רווחה,איכות החיים תרד באופן משמעותי,בנוסף זו תהיה התנהלות לא אחראית שיכולה להביא לגרעונות תקציביים שיתגלגלו חזרה למעמד הביניים שיאבד את העבודה שלו ואת האפשרויות שלו להתקדם בחיים. ספרד יכולה להוות נורה אדומה,כמדינת רווחה היא הגיעה למצב שכמעט מחצית מאזרחיה הצעירים (גילאים 16-24) מובטלים. השיטה שדורשים המוחים,לא רק שתוריד את איכות החיים,היא לא מבטיחה את בטחון כלכלתה של מדינת ישראל,כשההשלכות נופלות על מעמד הביניים.

 

עוד סיפור קצרצר,ב2005 קנה מלקולם גלייזר,איש עסקים אמריקאי, את מנצ’סטר יונייטד. גלייזר בגישתו, הפך את מנצ’סטר לעסק והאוהדים יצאו נגדו במחאות כבדות. את אותם אוהדים לא עניין שהקבוצה זכתה בתקופתו ב4 אליפויות והגיעה לגמר ליגת האלופות 3 פעמים(זכתה ב1 מהם),מה שהאוהדים ראו זה עליית מחירי הכרטיסים שהשתלשלו לכיסו של גלייזר.אפשר בקלות להזדהות אותם.

בתקופתו הנוכחית של ביבי,המחירים עלו,דבר טבעי כשלעצמו יש לציין.בניגוד לגלייזר, הכספים מעליית המחירים לא הלכו לכיסו של ביבי,אלא לכיסה של המדינה,לתשתיות,לתחבורה ולחינוך.

 

על חניכת צינור הגז בחיפה כנראה לא תשמעו, הפעולה החשובה שביצע שם ראש הממשלה חסכה למדינה עשרות מיליוני דולרים שמושקעים במקומות אחרים שצריך להשקיע בהם.זו רק אחת מיני החלטות רבות שמקבל ראש הממשלה בכל יום,והם שמנתבות את כלכלת ישראל לשגשוג בו היא נמצאת.

 

אחת הפעולות האחרונות של ראש הממשלה הייתה העברת חוק הווד”לים. החוק, ביחד עם הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, יפתח את פקקי הבנייה ויגדיל את ההיצע, מה שיוביל בסופו של דבר לפתרון בעיית הדיור.את הפתרונות יזם ראש הממשלה לפני קרוב לשנה,הרבה לפני המחאה.

המוחים מבקשים יותר מפתרון לבעיית הדיור,ואני לא מתכוון לצדק חברתי.הם רוצים לקחת עסק מצליח,למרות תקופה כלכלית קשה, ולשנות את ניהולו.לאותם אנשים אין את הידע או הנסיון או הראיה המערכתית כדי לדרוש זאת.זה הגיע אפילו לחוצפה כשמנהיגי המחאה הצעירים דרשו מראש הממשלה לשאת ולתת איתם בשדרות רוטשילד מול המצלמות כאילו היו נבחרי הציבור. אפילו הציניקנים מבינים שאם ראש הממשלה היה יכול להפוך את החיים של מאות אלפי אם לא מיליוני אזרחים ליותר קלים ולזכות בקולם הוא היה עושה זאת מזמן.מאחורי ההגה של הממשלה יושב אדם שמנתב אותה בחכמה ובאחריות מתחילת הקדנציה.הכלכלה בעולם עוברת כבר כמה שנים קשות והודות לקבלת החלטות נבונה זה כמעט ולא הורגש בישראל,הממשלה נופלת קרבן להצלחה הזאת כיון שהאזרחים לא לוקחים בחשבון את המשבר הכלכלי הקיים בעולם בשנים האחרונות. עלינו לנהוג באחריות בזמנים אלו,כמו שבארה”ב אנשים למדו על בשרם ועל כיסם לא לחיות מעבר ליכולתם.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

איך נפלו גיבורים…. או לחילופין קינת עיתון הארץ על אובמה

אריק זיו ויזר

סוריה סברה ושתילה

אריק זיו ויזר

הגברת נתניהו צודקת

אריק זיו ויזר

הדלפה מדו”ח סאאב”א -“אירן התקינה מאות צנטריפוגות”.

אלי חזן

התקשורת בארץ שמאלנית – הוכחה נוספת

אלי חזן

חיילינו לא נפלו לשווא

ליכודניק
דילוג לתוכן