11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
דעות כללי

שוודיה טובה לעשירים

פוסט מעניין של עידן דה-ארץ על רווחה ומיסים בשוודיה.

יש עכשיו סדרה של כתבות על מערכת הרווחה השוודית וכמה שהיא מדהימה ונדיבה. הנה כמה דברים שלא יספרו לכם בכתבה, שמאפשרים את המודל הזה:

1. השוק בשוודיה חופשי *הרבה* יותר מבישראל. 0 שכר מינימום, סחר חופשי בלי מכסים בכלל, רגולציות מינימליות מאוד על עסקים, מס חברות נמוך (22%), מעט מאוד חוקי עבודה ובלי חסמי כניסה ליזמים שבאים להתחרות בעסקים קיימים. השוק המאוד חופשי הזה מייצר כמויות אדירות של עושר, שנרתם בחלקו לטובת מדינת הרווחה. שוודיה דואגת קודם כל להגדיל את העוגה לפני שהיא מחלקת אותה.

2. המס בשוודיה שטוח ומאוד לא פרוגרסיבי. כלומר – הם ממסים באופן מאוד קשוח גם עניים. כל עובד שוודי שמרוויח פחות מהמקבילה ל-15,000 ש"ח בחודש משלם 31% מס הכנסה. מרוויחים 6,000? תישארו עם 4,140 בחודש. כדי להוסיף לכיף, המע"מ בשוודיה עומד על לא פחות מ-25% (בישראל הוא 17%). כן, מע"מ. המס שכל הסוציאליסטים בישראל מקללים אותו על כמה שהוא רגרסיבי ופוגע בחלשים ביותר. היתרון הגדול בשיטה הזאת הוא שהתמריצים להתקדם ולהרוויח יותר לא נפגעים, החיסרון… די ברור.

3. רוב המס נגבה, למעשה, בידי העיריות והמחוזות. המשמעות היא שהן מנהלות תקציב עצמאי, ומערכת הרווחה בכל מקום מותאמת לצרכים המקומיים וככה יכולה להיות הרבה יותר יעילה. זאת בניגוד חריף לישראל, שהכול מנוהל על ידי ביטוח לאומי והממשלה המרכזית.

בנוסף להכול, הדבר העיקרי שגרם לשיטה השוודית "לעבוד", זו ההומוגניות האתנית והתרבותית שלהם. בשנים האחרונות כל השיטה הזאת מתערערת בידי ההגירה האדירה לשוודיה מהמזרח התיכון ואפריקה, שמתרכזת בעיקר בערים הגדולות. מערכת הרווחה המנופחת שלהם יוצרת משיכה אדירה למהגרי רווחה, שמתעלקים על כספי הציבור. בלי תרבות העבודה הקשה ללא פשרות של השוודים, כל הסיפור מצוי בסכנת התמוטטות. זה גורם לעלייה המטאורית של מפלגות אנטי הגירה, שמבטיחות "לשמור על שוודיה שוודית" ולהציל את מדינת הרווחה שלהם.

המודל השוודי הוא מעניין מאוד מהמון בחינות, אבל צריך להכיר במגבלות שלו. האם בישראל השוק שלנו חופשי מספיק כדי לייצר את כמות העושר הנדרשת? האם אנחנו מוכנים למסות קשות את העניים כדי שהממשלה תנהל את הכסף שלהם בשבילם? האם יש לנו הומוגניות אתנית ותרבותית שתאפשר לנו לשמור על הסולידריות החברתית הנדרשת כדי לתחזק מערכת כזאת?

לצערי, אלו תנאים הכרחיים לחלוטין כדי לבנות מערכת רווחה בגודל ובנדיבות של שוודיה. כל מדינה שניסתה לבנות משהו כזה בלי התנאים המוקדמים האלה, זכתה רק לשוויון בעוני.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

יומן מלחמה (עפ"י המסתמן – אולי אחרון!!) /מאת:אלעד מרון

אריק זיו ויזר

ח"כ נאוה בוקר הגיעה לטורניר לזכרו של אבי רן ז"ל

אריאל אילוז

תשובה למאמר של פרופ' יוסי בן ארצי "התנחלות אקדמית"

אלי חזן

בחזרה ל – 73' – פרק שלישי : מקהלת העבדים הליכודניקים*

אלי חזן

לא גל אדום אלא דגל אדום. 

דוד שרן

סומכים עליך, ראש הממשלה

אלי חזן
דילוג לתוכן