19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

שדרת ביל”ו החדשה

איילה חסון מצוינת* דנון מול נתניהו* ברית יוצאי הליכוד (ביל”ו)* אקוניס יו”ר סיעה?* שאמה בדרך לכנסת?*




נתחיל השבוע בשאפו גדול לאיילה חסון. היא הייתה הראשונה שהגדירה את מסמך גלנט כ”פרשת אשכנזי”. ללא ספק העמידה האיתנה שלה הייתה דוגמה לעיתונאית מהזן שאנחנו לא רואים בעת הזאת.

גם אם הפרשה הזאת לא תגיע להרשעה ברור כי פה נחצו קווים אדומים בכל פרמטר. אשכנזי וחבורת הפוטש שמסביבו איבדה כל צלם דמוקרטי בעשייה שלהם. גם אם הייתה מחלוקת מבנית בין הלשכות של הרמטכ”ל ושר הביטחון הרי אין מקום למהלכים של גנרל המנסה להפיל את השר הממונה עליו. זהו מצב שקיים רק ברפובליקות בננות כאשר גנרלים לוקחים את השלטון ביד ממנהיגים שנבחרו ע”י העם.

המצב החמור הוא שנבנתה מסביב לאשכנזי קבוצת עיתונאים ומובילי דעת קהל שדעתם השתבשה כאשר הם ראו באשכנזי את התקווה הלבנה שיכולה להפיל את נתניהו מהשלטון. ובכך הם למעשה הפכו לזרוע   שהכפישה את שר הביטחון אהוד ברק. בכל מהלך העימות עם אשכנזי הם הציגו מצגת רעה את שר הביטחון. זה היה השלב הראשון בתוכנית השלבים שלהם. השלב הבא היה אמור להיות טיפול בנתניהו : כתישה איטית ואכזרית של נתניהו עד מסירת השלטון לגבי אשכנזי. ללא ספק כאשר התגלו הקלטות של אשכנזי לציבור התברר לציבור כיצד נעשה פה ניסיון של השתלטות על המדינה.


סגן שר מול ראש ממשלה

סגן השר דני דנון הודיע השבוע כי הוא יתפטר במידה וישחררו עוד אסירים. במהלך העימות שלא נגמר מול נתניהו על השליטה בסדר היום של ועידת הליכוד, דנון כנשיא הועידה נלחם לקבוע את סדר היום כאשר נתניהו כראש המפלגה רוצה לקבוע את סדר היום.

מבחינת דני דנון זהו מאבק המאבקים : האם סמכויות ניהול מרכז הליכוד יהיו בידיו? נתניהו לא רוצה שיכנסו לו את המרכז בכל שבוע ויטרטרו אותו חדשות לבקרים כמו שהיה בשנות השמונים כאשר שרון עמד כיו”ר המרכז והוא כינס את ישיבות המרכז מול שמיר ראש הממשלה כאשר היו מלחמות המיקרופונים והחישוקים.

נתניהו, בכינוס עם המייסדים של התנועה, נתן להבין כי מהלך כזה הוא סוף תנועת הליכוד. מבחינת נתניהו למפלגה יש מנהיג אחד שנבחר ע”י כל המתפקדים.

דנון מציג קו אשר משמעו הוא שאם תיתנו לי את הכוח אני אדאג לכך שלא יתעלמו מכם חברי המרכז והליכוד. הטענה הזאת נופלת על אוזניים רבות של אלה אשר בשנים האחרונות גילו דלת סגורה מול לשכת נתניהו שהתנהלה כזירה סטרילית. כך היה בעת ששלום שלמה זרק מסביבת נתניהו את תומכיו וכך נהגו גיל שפר ואייל חיימוביץ. בשנים האחרונות נתניהו בודד נכון שהיה גבי קדוש אך הוא דיבר בחוץ כאילו מגרונו של נתניהו אך מהר מאוד התברר כי הוא רק מסתובב עם התואר ללא השפעה.

וכך עכשיו, כאשר לשכת נתניהו החדשה, שבראשה עומד ארי הרו ומבחינה פוליטית יש רכש חדש : היועץ הפוליטי לראש הממשלה – קובי צורף. נוצר עידן חדש ומבטיח. אך המצב שהם מגלים הוא שקשה מאוד לקבל בחזרה את האמון של החברים על הנתק שנוצר בעידן גיל שפר. פעמים רבות אנחנו שומעים את הטענה כי נתניהו הוא זה שמחליטץ זה נכון. גם אני טוען כך. אך צריך לזכור מי שנמצאים מסביב לראש הממשלה צריך לדאוג שמצב כזה לא יגיע.

השבוע נתן לי מקורב לכחלון את הדוגמה ליועצים רעים שסבבו את נתניהו. לפני שנתיים הייתה צריכה להתכנס ועידת הליכוד ולבחור את נשיא הועידה, יו”ר המזכירות  ויו”ר המרכז. על התפקידים התמודדו אז ישראל כץ על המזכירות, משה כחלון על יו”ר המרכז ונתניהו על נשיאות הועידה. נסגר כי הבחירה תהייה באותו היום וכך יעבירו בהצבעה אחת את הבחירה. מיד לאחר שנסגר עם נתניהו, גיל שפר הכניס את מקורבו השר גלעד ארדן לנתניהו וארדן חפר לנתניהו בשאלה : מה אתה נותן להם להיבחר על הגב שלך? נתניהו קנה את החפירה. לא היו בחירות והוא הכניס את עצמו לבור .

המקורב לכחלון הוסיף : “תראה, ישראל נבחר בזכות עצמו. כחלון היה נבחר בצורה ברורה. אם כחלון היה עומד בראש המרכז, גם אם הוא היה פורש, מי שמבחינת חוקת הליכוד ממלא את מקומו היה ראש התנועה או מי מטעמו”.

אז זה לא היה טמטום לדחות את הצבעה לפני שנתיים? הרי כל הפארסה הזאת מבחינת נתניהו לא הייתה קיימת.

דוגמה קטנה לחוסר רגישות של הלשכה הקודמת : לפני כשלושה חודשים פניתי לגיל שפר בבקשה. סיפרתי לגיל על נרי אבנרי, הבעלים של נרגילה המיתולוגית שנפתחה מחדש בתל אביב. בשנים האחרונות נרי היה החסיד היחיד של נתניהו. כאשר אנחנו נפגשים אחת למספר חודשים, כל הנוכחים מעלים ביקורת כנגד נתניהו ויש אחד ויחיד שמגן ומסביר ומצדיק את נתניהו. לא משנה מה יעשה נתניהו נרי אבנרי באותות ומופתים יצדיק אותו.

נרי פתח מחדש את נרגילה. בקשתי מגיל שיכבדו אותו ושנתניהו יכנס למספר דקות. גיל הבטיח כי נתניהו יכנס אליו. כאשר סיפרתי לנרי אבנרי שנתניהו יגיע למסעדה החדשה – אורו עיניו, אך גם את החסד הזה שפר מרח.


ביל”ו

תכירו את הרשימה האופציונאלית הבאה : ברית יוצאי ליכוד או בקיצור ביל”ו. יש שמועה על סקר שנעשה ועסק בשאלה  מה קורה במידה וכחלון ליברמן וציפי לבני ירוצו ברשימה משותפת בבחירות הבאות? לפי השמועה סקר כזה יצור מפלגה של 35 מנדטים .

ליברמן הבין שאינו יכול להשתלט על הליכוד והסיכוי לחיבור נוסף עם הליכוד לא יצלח ולכן מחפש אלטרנטיבות לחיבורים אחרים. מה שנשאר כרגע בזירה הם כחלון שנמצא חזק מאוד בציבור, ציפי שיש לה תמיכה ציבורית וליברמן עצמו שנמצא בעת הזאת בבניה של תמיכה מחודשת למפלגתו.  אין ספק כי ליברמן מביא מערכת מאורגנת לשותפות.

נשארת השאלה מי יעמוד בראש מפלגה כזאת ? ליברמן הוא המועמד הטבעי רק בגלל הניסיון והעמידה בראש מפלגה של 11 מנדטים. אך מצד שני מי שמביא את המנדטים לחבירה כזאת הוא משה כחלון ולכן היה ויתקיים מצב כזה זה מעניין. צריך לזכור משה כחלון יוזם פגישות עם חברי ליכוד רבים אך הוא מעביר הרצאות שבהם מגיעים מאות אזרחים ובעיקר צעירים אשר מקשיבים לו בשקיקה וכל הרצאה כזאת נגמרת במחיאות כפיים שמסבירות את התמיכה שלו.

מנגד, יש בליכוד מנהיגות מנותקת אשר אינה מגיעה לפאנלים ציבוריים. כן, הם מנגחים האחד את חברו ואחת את חברתה במקום להגן על חבריהם. מארגני הפאנלים שמזמינים את נבחרי הליכוד נתקלים בהתעלמות קבועה. אל הואקום הזה נכנס אלי חזן עורך ליכודניק, מומחה בענייני ממשל, שאץ רץ כל פעם מחדש למלא את מקומם של חברי הכנסת ומסביר היטב את מדיניותו של נתניהו. ממילא מה שמעניין את חברי הכנסת של הליכוד הוא מי יהיה השר הבא במקום שיתפנה.


יו”ר הסיעה הבא

אופיר אקוניס הוא כנראה המועמד היחיד שקיים. אמנם לטענתו הוא לא קיבל מנתניהו בקשה רשמית אך נראה כי אין מוצא אחר. לדעתי מבחינתו זהו המצב הנכון : יו”ר סיעה וקואליציה ייתן לו מעמד ציבורי טוב יותר מסגן שר.


כרמל שאמה

כרמל מתפלל שועדת המינויים במשרד החוץ השובת לא תתכנס לפני בחירת הנשיא הבא. היה ויבחר מועמד מהליכוד והוא יכנס לכנסת, יוותר על תפקיד השגריר. כניסה לכנסת מבחינתו תהיה סגירת מעגל ופתיחת חשבונות עם חבריו לסיעת הליכוד שרובם פעלו נגד בחירתו למעט השר גדעון סער. כרמל יהפוך להיות כוכב תקשורת כאשר הוא יוביל קו חברתי נוקשה נגד נתניהו ולפיד. שאמה יהפוך להיות הקטר החברתי בכנסת. לפיד עוד יתגעגע לגילה גמליאל שהיום ממרת לו את החייםץ הדוברת של לפיד, נילי רייכמן, תגלה שכרמל יהיה הסיוט הבא שלה.

מבחינת כרמל הוא יעשה את המוות לקואליציה ויחבור לפטרון שלו משה כחלון בבחירות הבאות .



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

המורדת החדשה, ציפי האידאולוגית, מול ציפי חסרת חוליות.

אריק זיו ויזר

אשכנזי לאן

אריק זיו ויזר

מצל”ש ועד ציר סער

אריק זיו ויזר

נטע זר בליכוד !

אלי חזן

אובמה סכנה או תקווה-יומן פוליטי-אריק זיו

אריק זיו ויזר

הבן של ההיסטוריון עשה היסטוריה.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן