39.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

שאמה ניצח. מדינת ישראל הפסידה

סוגיית בחירת יו”ר ועדת הכלכלה – מבט נוסף

בסוף, הפור נפל: ח”כ שאמה התעקש והצליח להכריע את נתניהו. בעוד שישה שבועות, הוא יהיה יו”ר ועדת הכלכלה של הכנסת. עוצמה רבה תהיה מרוכזת בידיו.

הבעיה הראשונה, והיא כמעט בעיה חוקתית, היא שראש הממשלה כנראה לא מצליח לשלוט על חברי מפלגתו, שעושים ככל העולה על רוחם ללא כל התחשבות במצע, אם כי צריך להודות שזה אולי היה עוזר אם ראש הממשלה היה רואה את עצמו כמחוייב על ידי המצע (ראו נאום בר-אילן) שעליו הוא נבחר. בכל זאת, אולי מישהו צריך להסביר לשאמה ולעוד כמה ח”כים מן הסוג הזה שעד הבחירות, אף אחד מחוץ לעסקני הליכוד באזור רמת גן לא שמע עליו מעולם. הוא חייב את מקומו בכנסת לרשימה שהוא הצטרף אליה, ולליכוד יש מצע והתחייבויות לבוחר. שאמה לא בדיוק רשאי להשתמש במקום שלו כדי להלחם בראש הממשלה ובאג’נדה הכלכלית של הליכוד (זוכרים? המלפגה הלאומית-ליברלית?) בכל דרך אפשרית, כפי שהוא עושה כל הזמן. ירצה שאמה לחבור לחד”ש או לחברתו הטובה יחימוביץ, יתכבד נא ויעזוב את הליכוד, לפני הבחירות ומתוך המנעות מגניבת קולות הבוחרים.

אבל הבעיה העיקרית בהתנהלות שאמה היא האידאולוגיה הסוציאליסטית שלו. שאמה אמר:”הצלחתי למנוע מכל מי שניסה למנוע ממני את הכניסה לתפקיד. (…) לשמחתי הצלחתי בסיוע חברי למנוע את חסימתי מלטפל בנושא תמלוגי הגז. לתשובה וחבריו אין סיבה לחייך. ברגעי ההכרעה אני אחזיק בפטיש היו”ר”

חז”ל לימדונו ש”הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם” (מסכת אבות ד’, כ”ח). אז בואו נראה מה שאמה רוצה: למחוק את החיוך מיצחק תשובה, שהרוויח הרבה כסף מעסקיו. כמה נורא לראות אדם אחר שמצליח, נכון? הנה לכם הקנאה. וכמה זה טוב לתאוות הרייטינג ולכותרות בעיתון להלחם בתשובה ובכך להצטייר טוב בתקשורת? הנה לכם התאווה. וכמה זה טוב לרצות בכל מחיר להגיע לכיסא של יו”ר ועדת הכלכלה, גם אם זה נגד רצון יו”ר מפלגתך וזה מביך אותו? הנה לכם הכבוד.

הבעיה היא שלא רק שאמה ייצה מן העולם, אלא הציבור הישראלי שיצטרך לסבול מתוצאות מעשיו.

לנתניהו יש סיבה מאוד טובה לא לרצות את שאמה כיו”ר ועדת הכלכלה. מדובר באיש שהוא לא פחות מאשר סכנה לכלכלה הישראלית. אדם עם הצעות הזויות במיוחד (זוכרים את הצעת החוק להגבלת מחירי הפופקורן?) שככל הנראה חושב שהמשק הישראלי ישגשג בזכות מלחמתו באנשי עסקים. כן, כן, הרשעים האלו שיש להם את החוצפה לרצות להרוויח כסף, לבנות עסקים, להעסיק עובדים ולהתעשר. אז יש לי חדשות בשביל שאמה: אנשי עסקים הקטנים והגדולים, ובכלל זה תשובה, הם אלו שיוצרים פה עושר וצמיחה ומאפשרים לנו להתפרנס. ככל שנעזור להם, כך ייטב לאזרחי ישראל, וזו תמיד היתה המגמה של הליכוד: ליצור פה כלכלה חופשית ותחרותית שבה אנשים יכלו להתפרנס הרחק מאימת השלטונות. המלחמה של שאמה ב”טייקונים” (סוג של כינוי אורווליאני לאנשי עסקים מוצלחים שהומצא על ידי השמאל) תקדם אולי אותו פוליטית, אבל היא תרחיק מפה כל מי שרוצה לעשות עסקים ולהצליח. אז כדי למנוע יותר נזקים, אולי כדאי שכל מי שאיכפת לו מעתידנו פה יבהיר לשאמה שנזכור את התנהגותו בפריימריז ההקרובים.    

למדינת ישראל יש הסכם חתום עם תשובה ושותפיו ואין היא רשאית להפר אותו כדי לרצות המון מתלהם של גנבים רודפי בצע. אם היא תעשה זאת, הסיכון בעשיית עסקים בארץ יגדל, יהיו פחות משקיעים ולכן הם יבקשו פרמיית סיכון גדולה יותר, והנזק יהיה הרבה יותר גדול מהתועלת שתופק ממעשי הגניבה הפופוליסטיים והסוציאליסטים שמובילים שאמה ויחימוביץ.

היו”ר הנוכחי של הועדה, ח”כ אופיר אקוניס, מבין את זה ולכן מנסה לקדם מדיניות מאוזנת שמצד אחד שומרת על ההתחייבויות של מדינת ישראל כלפי נובל אנרג’י, תשובה ושות’ ומצד שני, בלית ברירה, מתחשבת בחמדנים על ידי עלייה מתונה במיסוי שתחול על הרשיונות הבאים. זה לא אידאלי אבל אפשר לחיות עם זה. בכלל אקוניס ספג הרבה מאוד ביקורת מכל הכיוונים על עמידתו האיתנה לצד השפיות הכלכלית והעקרונות הליברליים של הליכוד, בעיקר בנושא התמלוגים. אז בהזדמנות זאת, כדאי וראוי להוקיר לו טובה על העבודה הפרלמנטרית הרצינית והאחראית שלו. אולי, רק אולי, נדע להעדיף אנשים טובים וראוים שעושים מה שנכון ולא רק מה שמצטלם טוב. והמבין יבין.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אייל דותן: “נתניהו, תודה שגילית מנהיגות”

אריק זיו ויזר

העשייה, הבחירות וההסברה

אלי חזן

אור אדום לשר התחבורה

אלי חזן

מה טובו אוהליך, היום השביעי

אלי חזן

כלכלה חופשית : גורם ישיר לחוזק ביטחוני

חיים פוזן

כן למינויים פוליטיים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן