16.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

ראש השנה השלישי בלי גלעד /מאת:אלי אבידר

העובדה כי שוב יעביר גלעד שליט את החג בשבי מחייבת אותנו לבחון מדוע עדיין לא הצלחנו להביא לשחרורו 
התשובה הקצרה לשאלת כשלון הניסיונות לשחרור שליט היא כי במצב הנוכחי לחמאס אין אינטרס של ממש לשחררו. התשובה המלאה מורכבת קצת יותר: לא השכלנו ליצור סיטואציה שתגרום ללחץ על חמאס ותוביל לשחרורו של שליט.

בחינת פעילותה של הממשלה היוצאת מלמדת כי זו ראתה לנגד עיניה אפשרות פעולה רק בנקודות הקיצון, כלומר נלחמים בלבד או מדברים בלבד, אך לא עשתה זאת במשולב. אולם, המציאות במזרח התיכון הינה הרבה יותר מורכבת ודורשת מעט יצירתיות והשתחררות מהקיבעון המחשבתי.

נראה כי אנחנו "חוגגים" 35 שנה לקונספציה האומללה של 1973 בקונספציה מודל 2008 – הרי הקיבעון המחשבתי הזה בדיוק, לפיו תמיד ישנה רק אופציה אחת רלוונטית הוא שהנחה את הממשלה ביציאה למלחמת לבנון השנייה תוך קביעת מטרה לא ריאלית של החזרת החיילים החטופים באמצעות לחימה בלבד וסירוב לנהל מו"מ.

הסוף ידוע לכולם. קיבלנו את החלטה 1701 בעניין הפסקת האש ודוברי הממשלה ציינו כי שחרור החטופים הוא חלק מההחלטה, אך לא כך היה והחטופים נשארו בלבנון. לאחר מכן, עברנו לקיצוניות השנייה של "מדברים בלבד" ושילמנו מחיר כבד תוך נתינת רוח גבית נוספת לחיזבאללה.

לא מבינים את האויב
למרבה הצער, אם ההתנהלות מול החמאס תימשך בקו הנוכחי סביר שגם את ראש השנה הבא גלעד שליט לא יעשה בביתו. אחרי שנכשלנו לייצר מצב של לחימה מול החמאס אשר יהווה הרתעה עבורם, הענקנו לחמאס את מה שרצו – הודנה ללא החזרתו של שליט.

הודנה זו מאפשרת את המשך התעצמותו הצבאית של החמאס, המשך ההברחות ללא פיקוח ממצרים לעזה ובמקביל מקטינה את הסיכוי שיסכימו לשחרר את שליט.

ההצהרה האחרונה מלפני חודש של השר פואד בן-אליעזר, הנחשב כאוטוריטה צבאית, כי "חייבים לשלם כל מחיר עבור

גלעד" היא חלק מבחירה באסטרטגיית "מדברים בלבד" ומתורגמת למילון של המזרח התיכון: המחיר של גלעד עלה בזה הרגע.

ברגע שנבין את האויב הנמצא מעבר לגבול נוכל להתמודד איתו טוב יותר מהאופן הכושל שבו התנהלנו עד עתה. גלעד שליט מוחזק כיום בעזה ומהווה את תעודת הביטוח של החמאס. ארגון הטרור לא יסכים לשחרר את גלעד אלא במחיר הסכם שיבטיח את שלטונו בעזה, יעצים את כוחו בחברה הפלסטינית וישפיל את מדינת ישראל; כלומר: העתקה מלאה ומדויקת של הפעולות שביצע ארגון החיזבאללה.

ללמוד ממצרים
עם בעיות מסובכות צריך להתמודד ביצירתיות. מנהיגי חמאס רבים יושבים בכלא, אך החמאס מעדיף שיישארו שם כל עוד נשמר השקט ברצועת עזה ואנו מאפשרים לו להמשיך ולהתעצם צבאית.

יש ללמוד ממצרים המתמודדת עם קיצוניות האסלאמית מאז תחילת המאה. מצרים על כל מנהיגיה תמיד נלחמה מלחמת חורמה צבאית באחים המוסלמים ובו זמנית קיימה דיאלוג עם מנהיגיהם.

גם במצב הנוכחי ברצועת עזה יש לפעול מול החמאס במהלך כולל ודו מימדי; לייצר לחץ על החמאס ובו זמנית לעודד את המתווכים להביא לעסקה הגיונית ומהירה.

הלחץ הצבאי ייתן למתווכים יותר כלים לסיים את העסקה, ובו זמנית יצרוב בתודעה הפלסטינית שמחויבותו של עם ישראל לבניו לא מחלישה את רוח לחימתו ונחישותו לחיות בארץ הזאת.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כ"ט בנובמבר הישראלי והפלשתיני

אלי חזן

קנוניית השמאל והטירור הבינלאומי

אריק זיו ויזר

הישג בינלאומי לתרבות הישראלית: אמן ישראלי זכה בפרס הראשון בתחרות יוקרתית

אריאל אילוז

יום האישה לזונה

אלי חזן

יום האזכרה לרבין

אביגדור הדר

היזהרו מפופוליזם

אלי חזן
דילוג לתוכן