34.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

קנטור שחקן מרכזי בפולין

 משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי ומיליארד ישראלי-שוויצרי התומך מאד בישראל ופועל רבות נגד אנטישמיות בעולם

אם מישהו חושב שהמלחמה היחידה המתנהלת כעת במזרח אירופה היא זו שמתרחשת באוקראינה, שיחשוב שנית: הקרבות העסקיים באיזור חריפים לא פחות, ומרתקים אפילו יותר – לפחות את אלו המתעניינים בכלכלה המתפתחת באזור.

שימו לב למשל למלחמה הסמויה על השפעה בכלכלה במרכז-מזרח אירופה. גם פה יש נקודה ישראלית: אחד השחקנים המרכזיים על הטריטוריה הכלכלית הפולנית הוא משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי ומיליארד ישראלי-שוויצרי התומך מאד בישראל ופועל רבות נגד אנטישמיות בעולם.

לדברי גורם המקורב לנושא, לקראת המלחמה העסקית הזו קנטור שכר לא מעט פולנים משפיעים, אפילו כאלה שהוא אחרי הכל לא אוהב במיוחד: שרים, עיתונאים ולוביסטים.

 אז מה היא המלחמה הזו, שגם רוסיה היא שחקנית מרכזית בה? זהו קרב שמטרתו העיקרית היא חיבור אזורים במזרח אירופה לרוסית, והיפוך בריתות בכיוון של אירו-אסיה. פוליטיקאים רבים בפולין כבר מודעים היטב לחשיבות ההחלטות הנוכחיות שעומדות על הפרק במדינות האיזור: אם רוסיה תנצח ותזכה לשלוט במרכזים העסקיים של הכלכלות במדינות פולין כגון, אוסטריה, צ’כיה, סלובקיה, הונגריה ורומניה – הסכם סחר חופשי בין האיחוד האירופי וארה”ב יהיה חסר חשיבות, ולהערכת גורמים רבים במקום חברים נאמנים האיחוד האירופי יקבל מדינות רבות שיתפקדו כ”סוס טרויאני” של רוסיה.

 אחת מדמויות המפתח התומכות באסטרטגיה הזו, אותה התווה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הוא קנטור. מלבד היותו לוחם אמיתי נגד אנטישמיות בכל רחבי היבשת ובעל פעילות גדולה להנצחת זוועות השואה, קנטור הוא גם הבעלים של התשלובת המובילה ברוסיה לייצור של דשנים – שזה עתה נכנס למשחק על המגזר הכימי הפולני. שוויו כיום מוערך בכ-6 מיליארד דולר.

 עבור קנטור המלחמה הזאת עשויה להיות שיא הרזומה של הפעילות העסקית שלו:  אם הוא חובר לחברות הממשלתיות בפולין כמו קבוצת Azoty ו-Ciech, הוא יהפוך ליצרן הגדול ביותר של דשנים וחומרים פלסטיים באירופה. הוא יהיה גם הנמען הגדול ביותר של גז רוסי, אשר בקנה מידה של יבוא עולה על קניית הנפח על ידי חלק מהחברות באיחוד האירופי.

 במשחק הזה נגד קנטור נמצאים גורמים בממשלת פולין, שירותים וכוחות מיוחדים, וחלק גדול מהעסקים המקומיים. אלא שמנגד קנטור מחזיק ברקע מקצועי מוצק, שאמור לספק לו את ניצחון במלחמה הזאת.

 תפקיד מרכזי במלחמה העסקית הזו משחק גם פאבל טמבורסקי, סגן שר האוצר, שנבחר לאחרונה לכהן כנשיא של בורסת ורשה – פלטפורמת ההון הגדולה ביותר באזור. גורמים המקורבים אליו אומרים כי על פי המידע שבידיהם ייתכן שזהו הכרטיס החשוב ביותר עבור קנטור.

מדוע? טמבורסקי הוא גורם כלכלי ידוע בפולין, שכשר כלכלה הזמין את כניסתה של חברת Acron לפולין. עכשיו בתפקידו החדש הוא יהיה אמור להבטיח את הניטרליות של המוסדות הפולנים העוסקים בבקרות הון, שיהיו חייבים לאשר את הרכישות של החברה. חוץ מטמבורסקי, אקרון נתמכת על ידי יועצים פוליטיים רבים שהיו קשור בעבר עם אלכסנדר קוואשניבסקי, שעד 2006 כיהן כנשיא פולין. במלחמה כמו במלחמה, אתם יודעים, מגייסים את התותחים הכבדים ביותר.

 בינתיים, הרוסים מודאגים לגבי החזון המדובר שם, לגבי מיזוגים אפשריים של בורסות בוורשה ובווינה. הסיבה: שתי הבורסות הללו ביחד מהוות תחרות רצינית לבורסת מוסקבה. לדברי הגורמים, זו הסיבה בגללה טמבורסקי התמודד על תפקיד נשיא בורסת ורשה – הוא כמובן אינו מתלהב מהחיבור של וורשה וווינה. עם זאת העמדות שלו בעניין נחלשו לאחר ששמו היה חלק משערוריית הקלטות שנחשפה לאחרונה בפולין.

 ואם אתם רוצים להרחיב את תיאוריית הקונספירציה המדובר על ידי גורמים בפולין, אז הנה:  במקביל לכל אלה, חברת Ciech – החברה הכימית השניה בגודלה – עברה לשליטת אחד מעשירי פולין, יאנוש קולצאייק, שלדברי מקורות שונים אוהב לעבוד עם עסקים רוסים. האם הוא משחק בקבוצה של משה קנטור? את זה אף מקור לא מסכים לאשר. גם עיתונאים שונים מרוסיה ומפולין שעבדו בוורשה, ואשר שיאה של הקריירה שלהם עבר עם נפילת הקומוניזם במדינה, מועסקים כיום בחברה.

 אבל המאבק על ההשפעה על הכלכלה במזרח אירופה אינו נגמר בפולין ובקנטור: בשבוע האחרון של יוני, למרות הסנקציות שהוטלו על רוסיה, ביקר פוטין באוסטריה על מנת להבטיח את החתימה על חוזה להקמת הזרם הדרומי. המטרה היא להבטיח באופן קבוע את העברת הדלק מרוסיה לאירופה. בדומה לאוסטריה, גם מדינות אחרות בדרום היבשת כמו בולגריה, רומניה, הונגריה ואיטליה מעורבות בפרויקט. מה האינטרס שלהם לשיתוף הפעולה עם הרוסים? מחירי דלק נמוכים יותר. מי לא רוצה בזה היום?

 המעניין הוא, אומרים גורמים המקורבים לנושא, הוא שהונגריה שלפני חצי מאה החלה את המהפכה האנטי רוסית וכעת נשלטת על ידי הגוש הפוליטי מהאנטישמים ביותר באירופה, הם מהשותפים המתקדמים בשותפות האסטרטגית עם רוסיה – כאשר חברות רוסיות עשויות לבנות שם תחנות כוח גרעיניות ולהפוך את רשת החשמל המקומית למודרנית ומתקדמת.

 כיצד מצב זה ישפיע על הנקודה הישראלית? זה כבר, לדברי הפרשנים בפולין, תלוי בקנטור ואנשיו ובשאלה אם הם יהיו חלק מהמשחק של פוטין, או שירצו לנסות ולהצליח לזכות בהשפעה שם בכוחות עצמם.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לא ימין – לא שמאל. מפא”י

מעיין סמון

התובנות מהמשבר בממשלה

חיים פוזן

חיזוק מאוסטריה : “אסור לסבול אנטישמיות”

עינר אביב

וושינגטון בשירות טהרן

אריק זיו ויזר

מפלגת חיזבאלה מצביעה על אנשיה כרוצחי רפיק אל חרירי ….. !

אריק זיו ויזר

שעת המבחן של הציבור הציוני

אלי חזן
דילוג לתוכן