20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

קיצוץ בתקציב הביטחון – טעות חמורה

משרד הביטחון הוא המשרד הגדול ביותר מבחינה תקציבית, זה ידוע לכל. לכן, כשצריכים לקצץ בתקציב, פקידי האוצר טוענים באופן אוטומטי שלמשרד הביטחון יש כסף, והרבה, ולכן צריך לקצץ ממנו.

 

 

הרי הוא מנופח וההוצאות שלו לא שקופות לכל. אם זה לא מצליח, מנסים להשיג לחץ ציבורי על הממשלה לקצץ באמצעות ספינים כאלה ואחרים. צה"ל ובכירי המשרד יטענו בתגובה שכל שקל חשוב, מאחר והכסף נועד לפיתוח, מאגרי נשק ומשכורות. המסקנה היא, שבין פקידי האוצר למשרד הביטחון יש קונפליקט מתמשך, מה שמשפיע כמובן על שני השרים העומדים בראש המשרדים, ראו שטייניץ וברק בממשלה הקודמת.

אם בממשלה הקודמת המריבה פרצה לקראת סוף כהונתה, בממשלה הנוכחית לא עברו אלא ימים ספורים עד למשבר הראשון. יאיר לפיד טוען שקיבל את הכלכלה הישראלית בבור תקציבי נוראי (כמו כל מי שנכנס למשרד הזה), וכדי לנסות לפגוע בשכבות החלשות כמה שפחות, הוא פנה לתקציב הביטחון, הרי יש שם כסף לא? השר החדש יעלון, כמובן מתנגד נחרצות לקיצוץ כלשהו. השאלה שנשאלת היא האם קיצוץ בתקציב הביטחון יהווה צעד נכון בשלב זה?

לדעתי מדובר בטעות, לפחות הפעם. אמת, תקציב הביטחון לא מנוצל כמו שצריך במאת האחוזים – אבל איך אפשר להוציא עשרות מיליארדי שקלים בשנה ביעילות מקסימאלית? האם יש משרד ממשלתי שמוציא כסף ביעילות הנדרשת? מובן שלא, זה בלתי אפשרי. הפעולה הנדרשת היא לבדוק את הוצאות הממשלה כולה, על כל משרדיה השונים, ורק לאחר מכן להחליט איפה לקצץ. בנוסף, האתגרים האפשריים העומדים בפני משרד הביטחון בזמן הקרוב הם עצומים – הכנת העורף לקראת כניסה למערכות בלתי קונבנציונאליות אפשריות אל מול איראן וסוריה, וחימוש עתידי לקראת מהומות פוטנציאליות ביו"ש.

אבל אחד האתגרים שיעלו לצבא הרבה מאוד כסף הוא גיוס אפשרי של עשרות אלפי חיילים מהקהילה החרדית. האם מר לפיד, שנבחר בין היתר על הטיקט של השוויון בנטל, לא מבין שקיצוץ בתקציב יקשה מאוד על הצבא לקלוט את אותם חיילים חדשים, בעיקר כשחלקם הגדול כבר נשוי עם ילדים, ולכן יצטרך לשלם להם משכורת גבוהה הרבה יותר ממשכורת חייל סטנדרטית?

יש כאן שתי תשובות פוטנציאליות. או שמר לפיד סיים לדבר בסיסמאות גרנדיוזיות והתחיל להיות מעשי לאחר שנכנס לתפקיד כ"כ מסובך וכפוי טובה כמו שר האוצר, או שהוא פשוט לא מבין מהי המשמעות של הקיצוץ בשלב זה. במקרה הראשון הוא לא יוכל לקיים את מה שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו, ואילו המקרה השני מלמד אותנו ששר האוצר החדש לא ניחן בראייה ארוכת טווח הנדרשת להצלחה בתפקיד.

הסיסמא המרכזית של יש עתיד בקמפיין הייתה איפה הכסף. הסיסמא הזאת אילצה את יאיר לפיד להיכנס למשרד האוצר, למרות שהוא יודע שמדובר במשרד כפוי טובה, בעיקר לאור העובדה שהוא שואף להגיע לראשות הממשלה ביום מן הימים. כעת כשהוא נכנס לתפקיד, הוא יודע, או בקרוב יידע, איפה נמצא כל שקל ושקל מתקציב המדינה. עכשיו, כשקיבל תשובה, הוא ייאלץ להתמודד עם האתגר הגדול באמת, שהוא ניצול נכון של הכסף. אם יצליח, מה טוב. אם לא – אל לו להיות מופתע אם הגלגל יסתובב וישאלו אותו בעצמו את השאלה הזאת בבחירות הבאות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

התעוררי אירופה

אלי חזן

נסיכה שהיא חסידת אומות עולם

אלי ורד חזן

מתמטיקה בשירות הדמוקרטיה/ או: איך מצילים את המפלגות הגדולות

אלי חזן

איפרגן : ליברמן סוחט את הליכוד

אלי חזן

האם קיימת מדיניות חוץ אמריקנית

אריק זיו ויזר

המודל השמאלני של יוסי יונה

ליכודניק
דילוג לתוכן