27.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
הפסקול של מלחמת השחרור

קורא יקר עצור לרגע – הפסקול של מלחמת השחרור לפניך

מעצבים מחדש את הזיכרון הקולקטיבי

למלחמת הקוממיות, שנמשכה לסירוגין שנה ושבעה חודשים, ורובה ככולה ניטשה בחזית הערבית –  קדמה מלחמה ממושכת אחרת – מלחמת השחרור מעול הקיסרות הבריטית; במלחמה זו, שנמשכה כארבע וחצי שנים (החל מהכרזת “המרד” בינואר 1944 על ידי מנהיג האצ”ל דאז, מנחם בגין, ועד לחצות ליל  ה- 15 במאי 1948) ניהלו קומץ של אנשי אצ”ל ולח”י, גברים ונשים נועזים, מלחמת חרמה נגד הממשל המנדטורי בארץ.

מלחמה זו – עטורה מעשי גבורה והקרבה , טבולה בדם בסבל ובגרדומים – שמעטים דוגמתה בתולדות העמים – נמחקה בקולמוס כותבי העתים “מטעם”  מספרי ההיסטוריה הממוסדים, כאילו לא הייתה ולא נבראה. ומצב מביש זה נמשך עד היום ולא השתנה גם לאחר חילופי השלטון: המורשת היחידה הנלמדת היא מורשת הפלמ”ח וההגנה, על סופריה ומשורריה; אורי צבי גרינברג, שלמה סקולסקי ויתר אנשי הרוח הלאומיים שליוו בחזונם את לוחמי המחתרת אינם נזכרים כלל ועיקר בדברי הימים הממוסדים. דוגמה אופיינית אקטואלית לכך היא תוכניתו של איזי מן, “רגע אחד – הפסקול של המדינה” , המשודרת מספר פעמים ליום ברשות השידור הממלכתית ואינה מדלגת על שום עסקן ציבורי מהשמאל, קטן כגדול, אך הס מלהזכיר בה אירוע כלשהו מתקופת המחתרת ולשווא תחטט ברשימת התשדירים אחר אישים חשובים מהמחנה הלאומי.

עמים  בונים מיתוסים שלמים סביב גיבוריהם ושואבים מהם עידוד והשראה לדורות. ואילו אצלנו, עושים הכול, כדי למחוק את זכרם של גיבורינו הלאומיים מהתודעה הציבורית. 
(כמה  מ”ההיסטוריונים המתקדמים” אף מקלסים ומשבחים ,ללא שמץ של בושה, את ראשי כנופיות המרצחים הפלשתיניים, כ”לוחמי חירות”).

מערכת “ליכודניק” בהשתתפותו הפעילה של יוסף עברון חתן “פרס ליכודניק” לשנת תש”ע 2010 ומחבר הספר “גידי”  – נטלה על עצמה את התפקיד לשבור את “חומת האלם” סביב מורשת גבורתם של לוחמי המחתרת במאבקם  בשלטון המנדטורי ב”מלחמת השחרור”.
חשוב לזכור ולהזכיר: לדור מלחמת הקוממיות קדם  דור הבראשית של לוחמי המחתרות:
הם לחמו – ושרו. צעדו זקופים אלי גרדום, צוחקים למוות בפניו. קול שירתם מילא את הארץ, את בתי הכלא, את מחנות המעצר, את תאי המוות.


כשאיום הגרדום מרחף מעל לראשיהם חיברו מיכאל אשבל ויוסף שמחון את השיר, ” נגני נגני לי גיטרה…כי ציפור לדרור שואפת… “  ובכלא עכו, חיבר מיכאל אשבל את המנונם של לוחמי האצ”ל בתש”ח, ” עלי בריקדות ניפגש…”

שירים אלה ועוד רבים אחרים שנוצרו בתנאי המחתרת לא הועלו מעולם לשידור בכלי התקשורת הממלכתיים של מדינת ישראל. 


ונסיים בקטע מדבריו של אברהם לינקולן, נשיא ארצות הברית, שנלחם במשטר העבדות,  בטקס האזכרה לנופלים:   “… ומהם, מאלה שנפלו בנופלים ושזכרם לא ימוש מלבנו, עלינו לקבל את מלוא ההשראה במעשינו, למען אותו העניין, שלו הקדישו הם את חייהם הצעירים, ולהגיע בלבנו לידי ההחלטה האיתנה, שמותם של כל אלה שנפלו לא יהיה לריק”.

 

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תומכים בנתניהו מצביעים בסקר YNET

אריק זיו ויזר

ציר ביבי – סילבן/רמי סימני – ידיעות אחרונות

אריק זיו ויזר

דברי הימים של מלחמת השחרור (פרק 9 )

אריק זיו ויזר

ערך ביום : עליית אף על פי

אלי חזן

“הדרך הנכונה והמנהיגות הנכונה זה הליכוד ונתניהו”

אריק זיו ויזר

66 שנה לפיצוץ מלון המלך דוד בירושלים

אלי חזן
דילוג לתוכן