24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

צעד קטן להשכלה, צעד גדול למקיים הבטחה

חוק שנת לימודים חינם שקידמה סגנית השר גילה גמליאל הוא חוק מהפכני. פורסם לראשונה בעיתון “מקור ראשון”

“אנו ניתן שנת לימודים ראשונה חינם לבוגרי צבא ושירות לאומי. בדקתי את הדבר והסתבר לי שמדובר בפרומיל מהתקציב. מי שנתן ראוי שיקבל בחזרה, זו התחייבות”. כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ב’, 15.12.08 ב”וועידת העסקים של ישראל” שעורך העיתון “גלובס”, זמן קצר לפני בחירות 2009. הבטחה זאת נאמרה כחלק מתפיסתו הכוללת של נתניהו לגבי החינוך במדינת ישראל.

 

בהקשר לכך יש לציין כי בפועל מעולם לא ניתנה שנת לימודים חינם במדינת ישראל במימון ממשלתי. אכן, יש סטודנטים שלומדים בחינם אבל הדבר איננו נובע ממימון ממשלתי כמדיניות אלא הודות למלגות ולקרנות סיוע. תואר ראשון בחינם הוא חלום ההבטחה של כל מועמד לראשות הממשלה. ואולם, כאשר המועמד נבחר הוא מבין כי הסיכוי ליישם את החלום הזה נושק לאפס ואין זה משנה כמה הוא יחפוץ בכך. כן, הוא יודע שזהו אחד האינטרסים הלאומיים החשובים ביותר למדינת ישראל. הוא יודע שאם הוא יישם הבטחה שכזאת הוא יקנה את לב בוחריו אבל המציאות טופחת לו על הפנים.  שכן, תקציב הביטחון והבעיות השוטפות והמיידיות מונעות ממנו לעיתים קרובות ליזום וליישם תוכניות ארוכות טווח למדינת ישראל.

 

ממשלת ישראל מתמודדת עם אין סוף אתגרים. בעיות חינוך, תחבורה, תקשורת, איכות סביבה והיד עוד נטויה. ואף על פי כן, נתניהו קיים את התחייבותו בבחירות בנוגע לשנת לימודים חינם,  לאחר שביומה האחרון, לפני פגרת הקיץ, העבירה הכנסת הצעת החוק העוסקת בנושא בקריאה שנייה ושלישית.

 

יש שייראו בחוק זה חוק פגום וזאת מפני שהחוק מתייחס לחיילים שהשתחררו החל מינואר 2010 ושיבחרו ללמוד אך ורק במכללות שאושרו על ידי המועצה להשכלה גבוהה באזורי העדיפות הלאומית בנגב, בגליל וביהודה ושומרון.

 

אמת. החוק לא כולל בתוכו את כל החיילים המשוחררים מהשנים האחרונות והוא איננו כולל את כל מוסדות הלימוד המוכרים בארץ. ברם, על בסיס האפשרויות המוגבלות ותנאי הפתיחה הגרועים אנו מוכרחים להסתכל לא על חצי הכוס הריקה כי אם על חצי הכוס המלאה אשר מכאן ואילך תמשיך להתמלא וזאת בשל הסיבות הבאות :

 

ראשית, דווקא בשעה שסרבנות היא כבר לא מילה גסה, מוכיח החוק הנוכחי לאלו שמוכנים לתרום כי הנה המדינה מעניקה להם בחזרה. יש לקוות שהמגמה תימשך. שנית, החוק הנוכחי מחזק את הפריפריה וזהו אינטרס לאומי בפני עצמו. שלישית, נתניהו קבע תקדים אשר סולל נורמה לעתיד. רביעית, הדבר מיטיב עם אוכלוסיות מאזורים חלשים יחסית, שכן,  במקביל, קובע החוק כי חיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי ואזרחי מהנגב והגליל הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בכל רחבי הארץ יהיו זכאים למגוון הטבות כגון: שנת לימודים במכינה חינם, הכוונה מקצועית ותעסוקתית והנחה של 50 אחוז בשכר הלימוד.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

זה הבית, תנסו לתקן מבפנים

אלי חזן

צה”ל: בענייני מוסר – אפשר להיות גאים

אלי חזן

הדרך של עוזי לירושלים

אלי חזן

30 להפצצת הכור בעיראק

אריק זיו ויזר

אסכולת שפייזר

אלי חזן

נציב לשלושה

אלי חזן
דילוג לתוכן