30.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת תזריע מצורע –נצור לשונך מרע

שתי הפרשיות עוסקות בדיני טומאה וטהרה.

"זֹ֤את תִּֽהְיֶה֙ תּוֹרַ֣ת הַמְּצֹרָ֔ע בְּי֖וֹם טׇהֳרָת֑וֹ וְהוּבָ֖א אֶל־הַכֹּהֵֽן"(ויקרא י"ד ב')

מחלת הצרעת הידועה גם בשם מחלת הנסן, שהיא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי החיידק Mycobacterium leprae(מיקובקטריום לפרה ) יכולה להוביל לעיוותים בגוף ועל העור. אך הצרעת הרפואית הידועה אינה הצרעת שבתורה בכלל ובמקרא בפרט. הצרעת הַתַּנָּכִית הינה תופעה שמתבטאת בכך שהעור נהיה לבן ביותר, כולו או כתמים לבנים, ולכן הדימוי לשלג תמיד מצורף לתופעה. הביטוי בתורה הוא 'נֶגַע הצרעת' כאשר המילה 'נגע' מכוונת ל'כֶּתֶם' והשלג הוא סמל ללובן העז ביותר.

 נעסוק בעבירה שרגילים לעבור עליה בקלות יתרה ,והיא לשון הרע  בגמרא מונים שבע עבירות שבעטיין באה הצרעת ,אדגיש אחת מהן מה הכוונה "זאת תהיה תורת המצורע "? אומר התנא ריש לקיש : זאת תהיה תורתו של מוציא שם רע (מצורע –מוציא שם רע) .

בתנ"ך אנו מוצאים כמה מקרים שבהם לקו אנשים בצרעת , הדוגמא הידועה היא צרעת מרים אחות משה, הרי היא מרים הצדקת ,ע"י שדיברה לשון הרע במשה אחיה ,קיבלה צרעת ,למעשה היא אמרה דברים נכונים ואמתיים, מכאן מי שמדבר דברים נכונים נקרא מדבר לשון הרע ,חמור ביותר אם אומר דברי שקר וזה כבר מוציא שם רע דרגה חמורה ביותר.

מוסר השכל הנובע מזה ,לטענתם של אנשים רבים שמעירים להם שימנעו מדיבור לשון הרע ורכילות ,הם מיתממים ועונים : מה עשינו? הרי דיברנו רק בפה שלנו ,לא נגענו בשום אדם לרעה . אנשים לא מודעים לחומרה של הדיבורים שהם מוציאים מפיהם ,ונראה להם שהדיבור אינו פועל לרעה .לכן אומר שלמה המלך בקהלת (ה,ה) " אַל-תִּתֵּן אֶת-פִּיךָ, לַחֲטִיא אֶת-בְּשָׂרֶךָ, וְאַל-תֹּאמַר לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ, כִּי שְׁגָגָה הִיא:  לָמָּה יִקְצֹף הָאֱלֹהִים עַל-קוֹלֶךָ, וְחִבֵּל אֶת-מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ. "

שבת שלום לכל עם ישראל

חג עצמאות שמח

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

יו״ר הכנסת מודיע: הכנסת תקיים אירועים באמצעות זום

דניאל נחמיה

שתיקה שכולה כניעה

משה איפרגן

יחסי הציבור של שיינקמן

אריק זיו ויזר

הפעם : חייבים גישה אחרת כלפי החרדים

אביגדור הדר

מלחמה בטרור

Gilad Trugbild

כשח״כ נאוה בוקר הגיעה לביקור אצל טלבי רונית

ליכודניק
דילוג לתוכן