19.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת עקב – לעיתים אסור לרחם

"לא תחוס עינך עליהם ולא תעבוד את אלוהיהם כי מוקש הוא לך" (דברים ז', פסוק טז').

רחמים הם דבר נפלא וטוב, אבל כל זה רק בצורה מבוקרת, במידה מסוימת ולא בכל מחיר. התורה מצווה אותנו להילחם בעמים מסוימים ולא לרחם עליהם. הדבר נשמע קצת תמוה לכאורה, שהרי כיצד יתכן שהרחמן שמרחם על כל בריותיו, אל רחום וחנון, מצווה אותנו לא לחוס על אותם העמים ולהילחם בהם? "לא תחוס עינך עליהם ולא תעבוד את אלוהיהם כי מוקש הוא לך"

אמנם אמרו חז"ל שכשם שהקדוש ברוך הוא רחום, כך גם אנחנו צריכים להידבק במידה הזו של רחמים. אך חשוב לבדוק היטב על מי אנו מרחמים, שהרי ישנם רחמים שמכילים בתוכם אכזריות נוראה. לכן נאמר שהמרחם על אכזרים סופו להתאכזר לרחמנים. תארו לכם שנחליט לרחם על מחבל שמסתובב ורוצח את כל מי שעובר לידו, אם נרחם עליו נהיה אחראיים לרצח אנשים רבים חפים מפשע. לא מדובר רק על אכזריות ממש, אלא שלפעמים ישנם רחמים הם תוצאה של שיקול דעת מוטעה. אולי נרצה לרחם על ילד שרוצה ללכת לחוף הים במקום ללמוד בבית הספר, ואז הוא יגדל ללא השכלה וגם ללא חינוך, שהרי אף אחד לא הציב לו את הגבולות הראויים לו ליישר את דרכיו. אולי רופא ירצה לרחם על החולים שלו ויחליט לא להכאיב להם עם זריקות או תרופות מרות, ואז הוא יזיק לבריאות החולים ואולי אף יסכן אותם. במקרים האלו קל לנו להבין את התוצאות שמושפעות מהרחמים המוטעים האלו, לפעמים אסור לרחם .

לפעמים אנו מרגישים צורך עז לרחם, הכל נובע ממקום טוב בלבנו. אך אותם רחמים עלולים להזיק מאוד. אדם שמרחם על המחבלים בלבו, נותן להם כוח וחיזוק רוחני לעשות פיגועים

 לרצוח ללא אבחנה . אדם שמרחם על אנשים לא הגונים מתחבר אליהם ועל ידי כך הם מקבלים אישור להתנהגותם הלא טובה. כל רחמים שאינם נבדקים היטב עלולים להיות מוקש גדול לחיינו.

שבת שלום

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השטרות החדשים – הבעיה האמיתית

אריק זיו ויזר

אוניברסיטת אריאל היא קונצנזוס – עובדה!

אלי חזן

מסמנים את נתיב החירות

אלי חזן

דירה עכשיו

אריק זיו ויזר

מבקר המדינה – חייזר מכוכב מאדים ?

אריק זיו ויזר

הפאנל באונ' ת"א: כישלון או הצלחה?

Gilad Trugbild
דילוג לתוכן