20.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

פרשת כי תצא : כוח האחדות

אלי כהן בפרשת השבוע על חשיבות האחדות. אקטואלי יותר מתמיד 

 

" כי תצא למלחמה על אויביך,ונתנו ה' בידך"( כא,י') .

כדי לנצח אויבים ושונאי ישראל ,צריך שתהיה אחדות ביננו, לכן הפסוק מדבר בלשון יחיד "כי תצא" כאן טמון מוסר השכל שכאשר כל עם ישראל מתייצבים יחד בלב אחד ,כאיש אחד, אנו ננצח את האויבים .כמו שהיה בתקופת אחד ממלכי ישראל בדורו של המלך אחאב שהיה דור שהיה מושחת בעבודה זרה עד הצוואר ובגלל שלא הייתה בניהם מחלוקת ריב ומדון היו מנצחים במלחמה על אויביהם. לעומת זאת בתקופת המלך דוד הדור היה צדיק יותר אולם הייתה ביניהם מחלוקת וחוסר אחדות היו נופלים חללים מתוכם .

כיום בדורנו המסע המטלטל הזה בבית הקברות הגדול ביותר של העם היהודי, מביא אותנו לתובנות והרהורים בנושאים רבים, אולם אין ספק שאחד הדברים החוזרים כחוט השני הוא חשיבות האחדות והרגשת שותפות הגורל היהודי, את התחושה וההבנה, כיצד הצורר הנאצי לא הבחין בין יהודי ליהודי, בין חסיד למתנגד, בין איש בית"ר לאיש 'השומר הצעיר', בין ספרדים לאשכנזים וכדו'. עד דור רביעי נחשב כיהודי להיות נידון להשמדה.

יש הטועים בהבנת המונחים 'אחדות' ו'אחידות'. 'אחדות' היא אהבת כל יהודי באשר הוא יהודי, אינה הסכמה לדרכו, אלא הבנת הייחודיות של כל אדם. 'אחדות' אין פרושה 'אחידות' במחשבות ובדעות ועל כן ישנם גוונים שונים בעמנו ו'כולם אהובים כולם ברורים…'.וכפי הסברם של  קדמונים שורש נשמתם של עם ישראל אחד הוא .

ישי הרואים בחתירה לאחדות בכל מחיר מין חולשה, שהאדם המבקש 'אחדות' מוותר כביכול על עקרונותיו עבור החבירה לאחר.

למעשה, הרצון ל'אחדות' ומימושה לא רק שאיננו ויתור על העקרונות, אלא להפך, יש כאן עקרון מאוד גדול של גילוי כוחות פנימיים בקבלת האחר כפי שהוא. ויותר מכך האדם לומד להכיר את הזולת, את מעלותיו, כוחותיו ואישיותו. ברגע שהאדם לא בא אל זולתו ממקום של שפיטה, אלא ממקום של רצון ללמוד ולהכירו – זוהי אחדות אמתית.  

כולנו יודעים, שיש חשיבות עצומה לאחדות בזמן חרום ומלחמה ובזה טמון סוד הצלחת המלחמה והטעם הראשון הוא הואיל והאחדות נותנת כוח ללוחמים. וטעם זה אמת, אולם גם כאן חז"ל ראו חשיבות עקרונית באחדות, היות ואפילו שהמצב הרוחני של עמנו ירוד, "אם עושים אגודה אחת, אז אפילו יש עובדי עבודה זרה ביניהם, אין מדת הדין נוגעת בהם" (עיין מדרש תנחומא, שופטים, יח).

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל

אלי כהן ירושלים לנצח

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לאן מפה, אביגדור?

אלי חזן

ציונים לפוליטיקאים – מהטוב ביותר לגרוע ביותר

אריק זיו ויזר

הצעה דבילית לביבי ויובל

אלי חזן

ההיגיון הפנימי של עמירה הס

אלי חזן

מילותיו האחרונות של אלי כהן : "חבל שלא עשיתי יותר"

אריק זיו ויזר

מסע בין חלומות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן