24.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת ויגש- נטיית הלב משפיעה על ראיית האמת

וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף, הַעוֹד אָבִי חָי; וְלֹא-יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ, כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו. וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו גְּשׁוּ-נָא אֵלַי, וַיִּגָּשׁוּ; וַיֹּאמֶר, אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם, אֲשֶׁר-מְכַרְתֶּם אֹתִי, מִצְרָיְמָה.                            ( בראשית מ”ה, ג-ד)      

פרשת פגישת יוסף ואחיו מתוארת באריכות ובפירוט. בתחילה  יוסף בא לאחיו, בעלילות שווא ומצער אותם, ולבסוף יוסף הצדיק, מתגלה לאחיו כאוהב ורחום.

מדוע האחים לא שמו לב למאורעות המוזרים המתחוללים סביבם? לו היה להם רצון אמיתי היו מגיעים לגילוי האמת מה מתרחש מסביבם, ואף היו מוכנים להודות בכך שהם לא התחשבו בתחנוניו של האח בעת המכירה, בעצם הם לא מוכנים להודות שעצם המכירה נעשתה בטעות.

אילו היו מוצאים את אחיהם כעבד במצרים, יתכן שלדעתם הדבר היה מצדיק את צעדיהם, אולם למוצאו מלך במצרים פירושו של דבר שהוא צדק בחלומותיו, שהרי בעצם הם משתחווים לו בדיוק כפי שהוא צפה בחלום. ולמעשה הם בעצמם במכירתו קידמו את התגשמות חלומותיו, והם אמרו :”ונראה מה יהיו חלומותיו”.

מוסר השכל מפרשה זו כשאדם יש לו נגיעה אישית לא יוכל לשפוט מאורעות או להתרשם מהם באופן אובייקטיבי. תמיד ישתדל למצוא טיעונים והסברים לעמדתו ויחליק בעיות, או יתעלם מהן! גם כשיראה רמזים שקופים לכך שעמדתו אינה נכונה, הוא לא יתחשב בכך כי הנגיעה האישית לא מאפשרת לו שיקול דעת נקי.

כל הרמזים למעשה  הוליכו למסקנה שמושל מצרים הוא יוסף, אולם זו הייתה מסקנה לא נוחה להם  ולכן, הם לא  הגיעו אליה.

 מהסיפור של יוסף ואחיו נבין כשנגביר את הרצון לראות את האמת, ואז האמת תתגלה במלוא הדרה.

שבת שלום

אלי כהן

מירושלים עיר הנצח

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כמה זמן תחזיק ממשלת נתניהו גנץ?

איה אהרונוביץ’ ?

אלי חזן

פרשת קצב – נקודה למחשבה

אריק זיו ויזר

פרשת פנחס –”במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש”( אבות נ,ה)

עינר אביב

הזירה המרכזית – ההחלטות החשובות מוכרעות בעליון

אלי חזן

חוק לאום משילות אמיתית

דילוג לתוכן