18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת בוא – חיי השקר מעוותים את המציאות.

וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם(שמות י', ז').

פרעה רואה ניסים ונפלאות במצרים שנעשים על ידי משה רבינו. הוא חוטף מכות רבות וקשות בצורה מדויקת בזמנים מדויקים שמשה אומר ובהשגחה פרטית בלי לפגוע בשערה של מישהו מישראל. הוא בוודאי כבר הבין שהשם הוא האלוקים, ולכן כאשר משה אומר לו על מכת בכורות הקרובה לבוא, היינו מצפים שפרעה יילחץ מאוד, הרי הוא ראה שכל מכה שמשה הבטיח שתבוא הגיעה בדיוק מופתי ועשתה נזקים גדולים, אבל עם כל זה, פרעה נשאר רגוע והוא אפילו לא מנסה להישאר ער כדי לראות מה יקרה בחצות הלילה, הוא כל כך רגוע שהוא פשוט הולך לישון.

 

אולי אפשר לתאר לעצמנו שמרוב הגאווה של פרעה הוא נשאר עקשן כדי לא להודות שטעה וכדי להראות לכולם שהוא סוג של אליל ולכן סירב לשלוח את בני ישראל, גם אם זה במחיר של הקרבת החיים של בכורי מצרים, גם אם הוא נשאר בעקשנותו, לפחות היינו מצפים שיילחץ מעט. היינו מצפים שהסקרנות תשאיר אותו ער כדי לראות אם באמת כל הבכורים במצרים ימותו, אבל  פרעה לא מתרגש. הפסוק אומר ״ויקם פרעה לילה הוא וכל עבדיו״ (שמות י"ב, ל). וצריך להבין שאם פרעה קם באמצע הלילה, זה אומר שלפני כן הוא ישן, הוא הגיע לניתוק וריחוק כל כך גדול מהרגש שלו עד שלא אכפת לו שבנו הבכור הולך למות ביחד עם כל שאר בכורי מצרים.

 

ואיך אפשר  להבין, איך אפשר להגיע לניתוק כזה? אפילו אדם רשע כמו פרעה בוודאי אוהב את הבן שלו ובוודאי מכיל איזה רגש מזערי של אהבה,  אלא שכאשר אדם שוקע בשקרים וחי במציאות של שקרים, הם הופכים להיות עבורו כמו המציאות הוא מאמין בזה והוא בוחר לא לראות את האמת, ואזי הוא באמת יראה מה שהוא רוצה. פרעה כל כך התעקש על הדברים וחי על פיהם, עד שהוא עצמו התחיל להאמין בהם. הוא בחר להתעלם לגמרי מהאיום של משה רבינו, למרות שהוא ידע שזה בוודאי יקרה.

שבת שלום ומבורך

אלי כהן מעיר  הנצח  ירושלים



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

פעם היה כאן טוב יותר ? רק למזוכיסטים.

אריק זיו

הרחיקו את הילדים שמתחת

אריק זיו ויזר

מה קורה לדברים שמגיעים לצלחת שלכם?

ניר בן שבת, עטר ברוש ורז שומל

פרשה אקטואלית:פרשת לך לך – זאב פז

אריק זיו ויזר

אמת של פוליטיקאים

אלי חזן

חג שמח לחברינו המוסלמים מאורי בורובסקי

דילוג לתוכן