34.1 C
תל אביב
23 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

על החלב הזה עוד נבכה

בימים אלו, טרום יום הכיפורים ונסיעתו של נתניהו לעצרת האו”ם להתמודד עם הצורר מטהרן ועם אקלים פוליטי לא ברור בארה”ב, הרשו לי להתעסק בזוטה – מחיר החלב.

 

(רשימה זו מצטטת בהרחבה מכתבתו של  גיל קליאן בנושא מ”כלכליסט” 23.9.12)

 

 

משרד החקלאות אמור להודיע במהלך אוקטובר על העלאה במחיר המטרה של החלב.

 

מחיר המטרה הוא המחיר המובטח לרפתנים על החלב שהם מייצרים, על פי המכסות המוקצות להם מהמשרד. את המחיר הזה המחלבות מחויבות לשלם כשהן סוגרות מראש חוזים עם הרפתנים לרכישת החלב. המחיר מתעדכן אחת לרבעון בהתאם לנוסחה שקבועה בחוק משק החלב ואשר משקללת את מחירי התשומות של הרפתנים. לדוגמה: מחיר המזון של הבקר, הטיפול הווטרינרי וכן מחירי החשמל והמים.

ההערכות בענף החלב הן שמחיר המטרה יעלה ב־17–20 אגורות לליטר. מדובר בעליית מחיר של 8% עד 9% בעלות חומר הגלם העיקרי של המחלבות, אחרי שמחיר המטרה נותר קפוא אף הוא מאז מחאת הקוטג’ והקמת ועדת החלב, ועדה ממשלתית בראשות מנכ”ל משרד התמ”ת שרון קדמי, שמהלכה הראשון היה להוריד את מחיר המטרה ל־2.14 שקל. הממשלה גם צפויה להידרש בעקבות הסיפור הזה להעלות את מחירי מוצרי החלב הנמצאים בפיקוח (צעד שהיא נמנעה ממנו מאז המחאה החברתית, למעט עדכון המע”מ האחרון).

 

התייקרות לכאורה פעוטה זו מצטרפת לשורה ארוכה של התייקרויות במשק בשנה-שנתיים האחרונות (לא כולן באות לידי ביטוי במדד המחירים לצרכן) אבל כל אזרח ישראלי מרגיש את העליות במחירי מוצרי הצריכה, החשבונות, הדיור – כל זאת כאשר השכר לא עולה, או לא עולה בקצב מספק.

 

רבות מההתייקרויות הללו, והתייקרות החלב הקרובה הינן תוצאה של הסדר הכלכלי הישן, המפא”יניקי והפרוטקציוניסטי. מדוע יש בכלל “חוק חלב”? “מחיר מטרה”? מדוע הממשלה מתערבת ברווחיהם של עסקים פרטיים?
הרפתנים מאוגדים ומפעילים לובי במפלגות ובכנסת. המחלבות הן קרטל בבעלות טייקונים שמעסיקות ועדים חזקים חברי הסתדרות. כולם מחוברים חזק ומקושרים היטב.

נוצר משק מונוליתי, לא תחרותי. יצרני החלב שבויים של המחלבות – מצד אחד רווח מובטח להם על ידי “מחיר המטרה”, מצד שני אין להם אינטרס להתחרות ואולי להתייעל. מחיר המטרה גם נקבע על ידי סקר של משרד החקלאות שכולל תפוקה של המחלבות וכו’ – מה שאולי בכלל מעודד רפתנים לשמור את התפוקה שלהם נמוכה כדי לגרום למחיר לעלות.

 

לקרטל המחלבות יש אינטרס שמחיר המטרה יהיה גבוה – נותן להם תירוץ נפלא להעלות מחירים – במיוחד אם הממשלה מעלה את מחירי המוצרים בפיקוח. מה אכפת להם שמוצרי החלב פה כל כך יקרים, הלוא אין להם תחרות, ממשלת ישראל מגינה עליהם מיבוא של מוצרי חלב על ידי מכסים בשיעורים מטורפים. על יוגורט קפוא שמיובא מארה”ב (איתה יש לנו הסכם סחר חופשי בכלל) יש מכס של 100%. הרי ברור שזה שיעור שנועד למנוע תחרות מהקרטלים בארץ.
החלב אגב לא מיוחד – כמעט על כל מוצרי הצריכה בישראל יש מכסי מגן וחסמי שוק שמונעים יבוא ותחרות, זו הסיבה העיקרית ליוקר המחייה הגבוה בישראל בתחום המזון, כולל מוצרי יסוד ומוצרים בפיקוח שיקרים בישראל יותר מאשר אותם מוצרים שאינם מפוקחים בשאר מדינות המערב. ככה זה שהשוק שבוי של כמה יצרנים מקומיים מקושרים היטב.

מדינת ישראל בוחרת, במקום להשתמש בסדר עדיפויות תקציבי על מנת לסבסד את החקלאים למשל – למסות את הצרכן הישראלי בעוד מס עקיף משורה של מסים עקיפים, מס חלב.

רק נזכיר מי מרוויח מזה? הרפתנים, בעלי המחלבות והעסקנים  במפלגות ובהסתדרות שזקוקים לקולותיהם של אותם כמה אלפי בעלי העניין משוק החלב.

 

אותם בעלי עניין חשובים יותר מאשר ישראל ישראלי שהולך למכולת ומשלם יותר על מוצרי חלב. הרי אם ניתן היה לייבא לפה בצורה חופשית כמו בכל מקום בעולם מחר בבוקר היה פה במכולות יוגורט יווני מעולה ב 2 ₪ לגביע. אז תאמרו לי אבל מה על הייצור המקומי, מקומות העבודה, וכו’?

 

היצרנים המקומיים צריכים להתחרות. מי שחכם יצליח להתחרות בקלות. מי שלא –  זה העסק שלו. עובדים ימצאו עבודה גם אצל היבואנים שייבאו מוצרי חלב. מי שמעוניין יוכל לקנות חלב ישראלי במחירים יותר גבוהים. העיקר הוא שהשוק יהיה חופשי.

 

עד כאן הרקע. איפה הבעיה ומה הקשר לליכוד? ובכן. הליכוד, על פי מקורות זרים, מנהיג את ממשלת ישראל. בנימין נתניהו – איש כלכלה חופשית וליברלית הוא ראש הממשלה ושר על כלכלי. משום מה אותו נתניהו שהיה אמיץ למדי כשר אוצר מתגלה כראש ממשלה שלא מוכן להתעמת עם הסדר הפרוטקציוניסטי הישן.

את מכסי המגן וחסמי השוק הוא השאיר על כנם ובכך תרם באופן ישיר להמשך עליית מחירי המזון והגנה על עסקיהם של כמה אנשים פרטיים – פתיחה של השוק לתחרות יכולה להועיל הרבה יותר מועדת קדמי המסורסת. את מועצות החלב הללו למיניהן הוא לא מאתגר בשום צורה. לועדים הגדולים הוא נכנע פעם אחר פעם (בין השאר בשל סוכנים שלהם במפלגתו) – לרכבת, לחברת החשמל, גמלאי צה”ל.

את הרגולציה החונקת נתניהו השאיר על כנה. רפורמת הוד”לים החשובה למשל עברה בקול ענות חלושה כסרח עודף חסר משמעות. העסקים הקטנים כורעים תחת הנטל והמסים עלו בניגוד מוחלט להבטחות הבחירות – בעוד גביית המסים עצמה לא השתפרה ואף התדרדרה.

מדוע ממשלת ישראל היציבה, האיתנה והחזקה בוחרת ליישם את מדיניותה של מפלגה זניחה מהאופוזיציה ? הגדלת הגרעון והוצאות הממשלה זה המצע של יחימוביץ’. מדוע חברי כנסת מהליכוד (המפלגה הלאומית – ליברלית) יוזמים בשיתוף פעולה עם ח”כים מהשמאל חוקים סוציאליסטים פוגעניים שמיועדים אך ורק לשרת את האינטרסים של ועדי ההסתדרות החזקים? שימו לב – לא בכדי שלי יחימוביץ’ מצביעה עם הממשלה כמעט בכל הצבעה. לא בכדי היא תומכת בריש גלי בצעדים של הממשלה כמו העלאת מס ההכנסה ב 1% על מרוויחי 14 אלף ₪ ומעלה. הקול, קול יחימוביץ’ אך הידיים ידי נתניהו.

ממשלת נתניהו סופגת את הזעם הציבורי על עליות מחירים, את הביקורת של יחימוביץ’ על כך שזו תוצאה של ה”קפיטליזם החזירי של ביבי” כאשר האמת היא הפוכה – יוקר המחייה בישראל הוא תוצאה של כלכלה מיושנת ומסוגרת, אחת הכלכלות הפחות חופשיות במערב לפי כל מדד סביר – ואין פוצה פה ומצפצף ומתעמת עם טענות סרק אלו?

יחימוביץ’ גורפת עוד ועוד מנדטים – והבלוף הוא שהיא לא מהווה באמת אלטרנטיבה כי נתניהו, בשקט בשקט –  מבצע את המדיניות שלה. כשנחמיה שטרסלר באולפן שישי עימת את יחימוביץ’ בשידור חי עם העובדה הזאת (בין השורות) היא לא איבדה את העשתונות בכדי – היא חוששת שהבלוף יתגלה.

הציבור הישראלי לא מטומטם. הוא התעורר בקיץ האחרון והוא מבין מה הבעיות ומי הם משעבדיו. הליכוד חייב להציב אלטרנטיבה אמיצה בזמן שנותר לו. צדק חברתי יגיע רק עם שוק חופשי אחראי. שימור הסדר הקיים מעיק על האזרח הקטן ומיטיב רק עם האוליגרכיה של הטייקונים והועדים החזקים.

כשם שהממשלה פעלה נכון בשוק הסלולר ופתחה אותו לתחרות חופשית – מה שמשאיר לצרכן הישראלי הרבה כסף פנוי בכיס כך יש לפעול בכל השווקים בישראל. זה צעד מבורך אבל הוא רק מעיד על כמה שאר השוק בישראל איננו חופשי: דיור, מוצרי צריכה, בנקים. לפתוח הכול לרווחה, להפטר משרידי המנגנון הרגולטורי הסוציאליסטי של שנות ה 50 ולצאת לחופש כלכלי. אני רוצה לראות את שלי יחימוביץ’ צווחת ככרוכיה מדי יום בכנסת, מרוב זעם על הצעדים של הממשלה. שלי יחימוביץ’ שקטה זה רע לליכוד. טובתם של כמה אלפים שמייצרים חלב (או מלט, או חשמל, או קולות לעופר עיני) חשובה פחות מטובתם של כלל המיליונים של אזרחי ישראל.

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אין גבול לחוצפה -“מיסיס קלין” עשתה זאת שוב !

לקבל את כולללללללללללללללם

דביר זיו

ברוך וינר (קונוס) – גיבור המחתרת האלמוני שהלך לעולמו

אלי חזן

הצעה ראשונה לשינוי השיטה

אלי חזן

פרשת בהעלותך – השקר שבתאווה

אלי כהן

עין תחת עין שן תחת שן – ליאור אלפרוביץ’

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן