19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

עיני בראיון : “הצבעה בי משמעה הישגים לעובדים”

הבחירות להסתדרות בעוד יומיים. יו”ר ההסתדרות בראיון לאתר ליכודניק

 

עופר עיני, מדוע חשוב להצביע עבורך ועבור סיעת “עוגנים” בהסתדרות ביום שלישי הקרוב, 22/5/2012?

“מאז תחילת כהונתי כיו”ר ההסתדרות השגנו הישגים חשובים למען העובדים. די אם נמנה את הסכם הפנסיה לכל עובד שבזכותו יכולים היום יותר מ- 900 אלף עובדים לחסוך לפנסיה ולהזדקן בעתיד בכבוד. ואפשר כמובן למנות הישגים רבים נוספים: הקמת ועדים חדשים בעשרות מקומות עבודה ליותר מ- 60 אלף עובדים, העלאת שכר המינימום, הסכמים ברשויות המקומיות שמתקנות עוול גדול לעובדים שהסכם שנחתם ב- 1999, הסכמים בענפים כמו רשתות שיווק, מלונאות, אולמות שמחה, אפיה ועוד, שמשפרים בלי הכר את שכר העובדים הכי חלשים במשק וכמובן, המאבק למען עובדי קבלן שהביא לפריצת דרך משמעותית.

לא היינו יכולים להשיג את כל ההישגים הללו ללא הסתדרות חזקה. אין ספק שככל שהעובדים יצביעו יותר עבורי ועבור הסיעה תהיה ההסתדרות חזקה יותר ותוכל להתמודד, כפי שהתמודדנו עד כה, עם האתגרים שמציבה לנו זירת יחסי העבודה והמשק הישראלי”.

מהו צדק חברתי, לתפיסתך, ואיך ניתן להשיג אותו?

“צדק חברתי הוא לא רק לתקן את מצבו של מעמד הביניים אלא קודם כל להפגין סולידריות חברתית כלפי החלשים מאיתנו. בזווית שלי, כיושב ראש ההסתדרות צדק חברתי מתבטא כשמירה על כבודו של העובד במקום העבודה, בבטחונו התעסוקתי, בתנאים הסוציאלים, בפנסיה של העובד.

ניתן להשיג צדק חברתי מעבר לעבודה שלנו כארגונים מקצועיים באמצעות מעורבות גבוהה יותר של המדינה בחיים הכלכליים. בעשרות השנים האחרונות המדינה הפנתה גב לאזרחיה ונתנה לכוחות השוק החופשי להתנהג כבריונים בשוק, את זה חייבים לעצור”.

מה הקשר בין צדק חברתי לעבודה מאורגנת?

“העבודה המאורגנת היא שומרת החומות של הצדק החברתי. לדוגמא המאבק האחרון למען עובדי הקבלן. ברור שללא עבודה מאורגנת חזקה לא ניתן היה להשיג את ההישגים למען עובדי הקבלן. ללא הסולידריות האוצר והמעסיקים לא היו מתנדבים לשפר את תנאיהם של העובדים החלשים ביותר במשק. הכוח הארגוני של העובדים כשהם ביחד יוצר את האיזון הנדרש בין הכוח הבלתי מוגבל של המעסיקים והממשלה לבין העובדים”.

מה הסכנות הגדולות ביותר לעבודה המאורגנת ומיהם אויביה?

“הסכנות הגדולות ביותר לעבודה המאורגנת מגיעות מחסידי השוק החופשי הבלתי-מוגבל שרואים בעבודה המאורגנת סוג של מחסום בפני המעסיקים להוזלת עלויות העבודה. הם מאמינים בתפיסה הקפיטלסטית הדוגלת בכך שתחרות ושוק חופשי קודמים לערכים כמו קידום עובדים, הגנה על שכר ועל העסקה הוגנת. עם האנשים הללו יש לנו חילוקי דעות מרים. הם רוצים עבודה מאורגנת מוחלשת ולא חזקה. מכיוון שההסתדרות מאז שנכנסתי לתפקידי כיו”ר הפכה לשומר חזק של העבודה המאורגנת – הם נלחמים בה”.

איך עובד יכול להגן על עצמו ועל זכויותיו?

“לפנות להסתדרות ולהקים וועד עובדים במקום העבודה. להתאגד. להתאגד. להתאגד. בשנים האחרונות התאגדות יותר מ60 אלף עובדים בעשרות מקומות עבודה באמצעות ההסתדרות. מדובר בעובדים צעירים שקצו ממקסמי השווא של החוזים האישיים והבינו  שרק עבודה מאורגנת יכולה להשיג להם יותר ממקום העבודה שלה”.

מה ההישגים הגדולים ביותר של ההסתדרות בתקופתך?

“חיזוק העבודה המאורגנת, חיזוק הסולידריות בין העובדים, הסכם הפנסיה החובה, עובדי הקבלן, העלאת שכר המינימום, ההסכמים הקיבוציים הענפיים שהעלו שכר של 400 אלף עובדים במדינה, הסכמי השכר במגזר הציבורי. בכל מקום הצלחנו לשים רגל ולשפר את תנאי העובדים”.

מה הוביל אותך לצאת למאבק להגנה על עובדי הקבלן?

“אין ספק שבקיץ 2011 הציבור הישראלי התחיל להבין את מה שאמרנו במשך שנים רבות. המחאה החברתית נתנה לנו את הפלטפורמה ואת האווירה הציבורית הנדרשת לשנות סדרי עולם עבור העובדים המוחלשים ביותר במשק הישראלי”.

מה היו הקשיים הגדולים ביותר שעמדו בפניך במאבקיך להגנה על זכויות העובדים?

“אין ספק שהגישה הרווחת במשרד האוצר היא סוג מסויים של מכשול. באגף התקציבים שהוא האגף שמתווה את המדיניות יש תפיסה שרואה רק מספרים ולכן היא לפעמים לא מצליחה לראות את הגורם האנושי – את העובדים. בשנים האחרונות מצאנו אצל המעסקיים הפרטיים יותר אוזן קשבת. הגענו שם ליותר הסכמות, כי הגישה היתה שלמרות המחלוקות – צריך בסוף להגיע להסכמה”.

לאילו הישגים אתה מכוון בקדנציה השנייה שלך כיו”ר ההסתדרות?

“בטווח הארוך – להמשיך לארגן עובדים. להמשיך לחזק את העבודה המאורגנת.

בטווח הקצר – אנחנו רוצים להתחיל לטפל בנושא הפנסיה ולהחזיר את המחוייבות של המדינה לאזרחיה בתחום הפנסיה. עד 2003 המדינה איבטחה את הפנסיה של העובדים, אבל מאז היא פשוט הפקירה את חסכונות העובדים לתנודות הבורסה ולמצבי הרוח של בעלי ההון. לצערינו הרב, זה הוביל למצב בו עובדים מאבדים נתח גדול מחסכונותיהם. אנחנו רוצים להחזיר את מחוייבות המדינה לפנסיה של העובדים”.

איך אתה רואה את ההסתדרות בתום הקדנציה השנייה שלך?

“אני רואה לנגד עיני הסתדרות שמחזקת את כבוד העובד במקום העבודה. שמקדמת את הסולידריות החברתית ומחזקת את העבודה המאורגנת. שמעורבת בהיבטים שונים של החברה והכלכלה בישראל ובהיבטים השונים שמעסיקים את העובדים כמו פנסיה, שכר, בטחון תעסוקתי”.

מילה לסיום?

“הליך הבחירות הוא הליך דמוקרטי חשוב. אני קורא לכל בעל זכות הצבעה לבוא ולהשפיע”.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

עולה חילונית מרוסיה ומסכימה עם הרב יוסף

אריק זיו ויזר

אקדמיה לאומית בשומרון

אלי חזן

האזכרה למנחם בגין

דודו חיים

פורום דוברי רוסית הגישו לנתניהו הצעה לדיור בר השגה

אריק זיו ויזר

יו”ר הכנסת פתח את שנת הלימודים באבו גוש

אלי חזן

ערבי לקובי צרפתי: “אחרי שנחסל אתכם ב’שטחים’, נחסל אתכם בגליל”

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן