19.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
בחירות 2013

סקרי השבוע האחרון: היחלשות לליכוד ביתנו

השבוע השיקה הליכוד ביתנו את קמפיין הבחירות, כשברקע היחלשות משמעותית בכוחה של המפלגה לצד התחזקות מובהקת לנפתלי בנט והבית היהודי

 

קצת יותר משלושה שבועות ליום הבוחר, סקרים רבים משחרים לפתחנו חדשות לבקרים. בשורות השבוע אינן מיטיבות עם הליכוד ביתנו, יחד עם זאת היחס בין הגושים הולך וגדל – גוש הימין-דתיים הולך ומתחזק ולעומתו גוש השמאל-מרכז הולך ודועך.

 

שלושה סקרים פורסמו עד כה בשבוע הזה, ולכולם בשורת דעיכה לליכוד ביתנו. לא ברור אם הדבר בהשפעת פרשת ליברמן והשגריר או שמא ההייפ ההולך וגדל סביב נפתלי בנט. כך או כך, זו תמונת המצב.

 

הליכוד ביתנו – 40 מנדטים, ההייתם או היה זה חלום?

 

סקרי השבוע מראים כי בשניים מהם הליכוד ביתנו משוערת ב-35 מנדטים בעוד שבסקר האחרון שפורסם היום (חמישי) הדעיכה נעצרת עד לכלל של 34 מנדטים. מדובר במספר הנמוך ביותר שקצרה המפלגה עד כה, תקוותינו שהקמפיין שהושק השבוע יביא למפנה בדברים.

 

 

העבודה – הדעיכה נמשכת, גבולות ה-20 רחוקים מאי פעם

 

מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ’ שהחלה בהבטחה גדולה, נמשכה בהתגייסות של כל המי ומי בביצה השינקינאית והגיעה לשיאה בניסיון בולשביקי, כמעט, לנקות את אורות המפלגה – מסתמנת כדעיכה הגדולה של השבועות האחרונים. מפלגת העבודה שפתח בהייפ אדיר ופלירטטה עם גבולות 20 המנדטים לאורך החודש וחצי האחרונים, מגיעה  השבוע לשפלים חדשים ובסקר קול ישראל שפורסם היום קצרה מפלגת העבודה 16 מנדטים בלבד (!). לא ברור לאן הדברים עוד יגיעו, אך כעת ניתן לומר כי מגמת הדעיכה נמשכת. קולות העבודה, כך נדמה, מוצאים עצמם מחוץ לגוש השמאל-מרכז כמסתמן בדעיכת הגוש הכללית, כפי שיפורט.

 

הבית היהודי – בנט, הנושף בעורפים

 

שבוע סוער עבר על הבית היהודי, קלון הסרבנות קועקע על מצח המפלגה ועל מנהיגה בפרט. היה נדמה, או שמא מיוחל בקרב רבים בציבוריות הישראלית, שפליטתו האומללה של בנט בתכנית משעל חם תסמן קו פרשת מים שיטביע את חרפת הפליטה על דעיכת המפלגה. אך ההפך הגמור הסתמן השבוע, כפרפראזה מקראית הוכיח בנט השבוע שככל שיכו בו כן ירבה וכן יפרוץ סקרי השבוע מלמדים על התחזקות כבירה לבית היהודי, עד כדי התבססות כמי שצפויה להיות המפלגה השנייה בגודלה. אך יתר על כן, סקר קול ישראל שפורסם היום מועיד לבנט 15 מנדטים (!), אחד בלבד מתחת לשלי יחימוביץ’ ומפלגת העבודה. ההייפ נמשך, שלושה שבועות לקו הסיום – ימים יגידו.

 

 

מפלגות “הבינונימי” – יאיר וציפי שרים אריק ברמן

 

אחרי חודשי התייסרות ארוכים החליטה הגברת לבני לבוא ולהושיע את המדינה, קמפיין ההתבלטות יצר הייפ גדול. לתפקיד החמור הלבן ערכה אודישינים ארוכים, לבסוף בחרה בשני מודחי העבודה (אחד עם השפם, השני עם זקן), דתי אחד ונציגות למחאת הקיץ הצעירה על משקל שמולי וסתיו שפיר. שבועות בודדים מאז הודיעה רשמית על חזרתה, הסתבר שמשיח לו בא, משיח כבר לא מחכה ולא דובים, וגם לא יער – התנועה מחפשת דרך, או לפחות קצת מנדטים.

 

משיח נוסף מבית המדרש של אובמה ומעריצי אלבום ה- Yes We Can, בישר אף הוא את בשורת העתיד וכונן מפלגה בראשי וסופי שמו, שהבטיחה לנו שיש לנו עתיד. המשיח התורן, או שמא יש לומר השרירן חצה את הארץ לאורכה ולרוחבה והטיף למשנתו, ופרש הבטחתו – אך שלושה שבועות לקו הסיום, הסתבר שאין הרבה באמתחתו. לפיד שפתח את המסע עם הבטחות על 20 מנדטים ושאיפה ללמעלה מזה, לא מצליח לנפץ את גבולות עשרת המנדטים.

 

אז לא חמור לבן וגם לא אובמה אחד לרפואה, מפלגות המרכז שנושאות חזון הבטחה למעמד הבינוני לקחו את את המעמד לקצה ואמצוהו כזהות – המפלגות הבינוניות, או שמא יש לומר המדשדשות. אריק ברמן, יצוין, הוזמן לשיר את ההמנון בשני בתי המפלגה עם פרסום תוצאות המדגם – “22/1/2013 – here we come!”.

 

 

ש”ס – אין דבר תחת השמש, עולם כמנהגו נוהג

 

כדרכה של חצר הרב, דבר לא משפיע על התנהלות הדברים – לא הסמכי אוסלו בשעתם, גם לא חוק טל ומסתבר שגם לא המשולש הרומנטי בחצר הביזנטית ואפילו לא נאום הסרבנות והייפ החרמות של בנט ומשעל לא עושים שם רושם. ש”ס מוסיפה לשמור על כוחה, סביב עשרת המנדטים – קצת לפה וקצת לשם, 10-11-12 ואולי אולי, אלי, אולי 13 מנדטים. התנועות בכוחה האלקטוראלי של ש”ס תלויות ומותנות בתנודות הליכוד ביתנו, ההתחזקות המסתמנת לכאורה בסקרי השבוע היא ככל הנראה תולדה של היחלשות הליכוד ביתנו. ימים יגידו לאן פני הדברים.

 

 

מפלגות השוליים – מרץ כבר לא שם

 

עד השבועיים האחרונים, לא הצליחה מרץ לפרוץ את מחסום שלושת המנדטים. אולם, כבר בשבוע שעבר ניכרה שינוי במגמה עם ההתמדה על גבול ארבעת המנדטים. סקר קול ישראל מלמד שהמגמה נמשכת, ומרץ הגיעה היום כבר ל-5 מנדטים. התחזקות זו מוסברת, ככל הנראה, בניסיון האינטנסיבי של יחימוביץ’ לטשטש את זהותה השמאלנית של מפלגת העבודה – נראה, שבינתיים לפחות, זה מצליח לה.

 

 

יהדות התורה – עיין ערך ש”ס

 

גם כאן השינויים לא דרמטיים, יהדות התורה גם בעידן של פוסט הרב אלישיב ממשיכה בכוחה המסורתי, זה שנע בין החמישה לשישה מנדטים. הרשו לי לתהות, שיעורי החרדים באוכלוסייה הולכים וגדלים, וחדשות לבקרים אנו שומעים את האיום הדמוגרפי המתלווה תמיד לדיון בשוויון בנטל – כיצד זה לא מתורגם אלקטוראלית?! שמא האיום מפוברק, שמא מצביעים למפלגות שמימין לאגודה? לאלוהים, או שמא לאלוקים, פתרונים.

 

 

הפתעות – אין עם שלם שנותן עוצמה לישראלים, או שאולי יש?

 

אחת השאלות הפיקנטיות בכל מערכת בחירות היא מי המפלגה שתעבור את אחוז החסימה בווינר שוט? מי זו שתצליח להיכנס עם כל זה ולמרות הכל?

בשבועות האחרונים מתחרות על הטייטל – עם שלם, עוצמה לישראל והישראלים, לאחרונה גם קדימה הצטרפה למירוץ “הפתעת הבחירות” או שמא “קח אותי בוחר”.

 

בינתיים אי אפשר להסיק דבר, רק מעניין לציין שהשבת יתפרסם ראיון עם הרב אמסלם ב-“ישראל היום” בו מפתיע הרב באמרות שפר ליברליות שלא בטוח שהיו מביישות גם אף שנקינאי. פנינה קטנה מבית הרב: “נישואים אזרחיים בישראל, למה לא?”. מומלץ!

 

 

על התהום שבין ימין לשמאל – לא כוחות

 

לסיכום, ניתן לומר שלצד היחלשות הליכוד ביתנו, לא צפויות הפתעות גדולות. ראש הממשלה הבא יהיה בנימין נתניהו, והליכוד ביתנו יישב במרכז הקואליציה. היחס בין הגושים, ימין-דתיים לעומת שמאל-מרכז, הולך וגדל. אך ברור הוא ששלי יחימוביץ’, ולמרבה התדהמה גם לא ציפי לבני ואפילו לא יאיר לפיד, איש\ה מהם\ן לא מועמד\ת לראשות הממשלה – תודו, שזו הפתעה גדולה.

 

וברצינות, השבוע הושק הקמפיין של הליכוד ביתנו והסקרים לא מבשרים טובות. התקווה היחידה שניתן לשאוב מתמורות השבועות האחרונים היא שהקולות נשארים בבית, בגוש הימין-דתיים. אדרבה, ניכרת התחזקות משמעותית של גוש הימין דתיים שמלפרטט עם יחס  של 70:50 ולמעלה מזה.

 

 

סקרי השבוע

 

סקר קול ישראל, 27/12:


סקר קול ישראל - מדגם בחירות 2013

לסקר, לחצו כאן

 

סקר וואלה!, 26/12 והשוואה לסקר מהשבוע שעבר:

 


סקר וואלה! חדשות ו-TNS  טלסקר, ה-26 בדצמבר 2012

לסקר, לחצו כאן

 

סקר הארץ-דיאלוג, 25/12:

 

סקר הארץ דיאלוג בחירות 2013 

 

לסקר, לחצו כאן

 

 

 

 

 

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בוגי: “ראש הממשלה הוכיח שיש לישראל כיוון”

אלי חזן

נבון בהסברת הליכוד באוניברסיטאות

אלי חזן

יעלון: “עם עבודת שטח טובה, גבול ה-40 בר השגה”

אלי חזן

אקוניס הבטיח וקיים, דנון פעל ועשה

אלי חזן

הדיסוננס של שמולי

אלי חזן

הישגי הליכוד במ.א. מטה יהודה : ניצחון

אלי חזן
דילוג לתוכן