20.1 C
תל אביב
19 באפריל 2024
ליכודניק
יעקב מאור

נתניהו תקע לנו גול עצמי /מאת יעקב מאור

נאומו של נתניהו במרכז הליכוד הכיל גם כמה מסרים אומללים ומפתיעים. היו בו משפטים שיכולים להכתיר אותו בתואר נאום הבחירות הגרוע ביותר בעולם. הנה שלש דוגמאות לפאשלות ששמענו מפי נתניהו:
ראשית, נתניהו אמר: “לאחר הבחירות נקים ממשלת אחדות רחבה… נקרא לכל המפלגות הציוניות להצטרף אלינו לחזית איתנה ומאוחדת. אני חושב שזה אפשרי וזה בהישג יד”.
איך מתקבלת אמירה זו באוזני מצביעים שמתלבטים בין הליכוד לבין המפלגה שהצביעו לה בבחירות הקודמות?
מאחורי המלים האלה של נתניהו מסתתר המסר: “אתם לא צריכים להצביע ליכוד. אתם יכולים להצביע למפלגה האחרת שבהתלבטות שלכם, ויחד איתה כבר תקבלו גם את הליכוד. כמו מבצע מכירות אחד פלוס אחד חינם. הצבע לכל מפלגה ציונית שתחפוץ, ותקבל איתה גם את הליכוד כבונוס חינם”.
אם כך, למה שהמתלבטים יצביעו ליכוד?

שנית, נתניהו הכריז בביטחון עצמי “בעוד שלשה חודשים נוביל את מדינת ישראל בדרך חדשה”. “לא ירחק היום, ועם ישראל יתברך בהם [בנציגי הליכוד] בכנסת הבאה ובממשלה הבאה”. “בזכותם דגל הליכוד מתנופף בגאון ונותן תקוה לכל עם ישראל”.
זחיחות הדעת שבמשפטים אלה מזכירה לי את אמירתו השחצנית של אהוד אולמרט שהכריז לפני הבחירות הקודמות “קדימה כבר ניצחה בבחירות, השאלה היא רק באיזה הפרש”. התבטאות אומללה וטיפשית שגרמה נזק אלקטורלי גדול למפלגתו. בעקבותיה צנחה קדימה בסקרים מ40 מנדטים לכשלושים בלבד, ובסוף זכתה רק ב29 מנדטים.
מה פירוש דברי נתניהו אלה? מה הסאב-קונטקסט של האמירות האלה, ומה מסתתר מאחורי המלים האלה?
נתניהו משדר לנו כאן מסר של “הניצחון כבר בכיס שלנו, אז לא צריך להתאמץ ולהשקיע עבודה קשה ומסורה בקמפיין!”.
פעילי המרכז שהקשיבו לדברי נתניהו קלטו את המסר שאין טעם להתאמץ לשכנע מכרים להצביע ליכוד, כי הנצחון שלנו כבר מובטח. לא צריך לארגן חוגי בית, כי הנצחון שלנו כבר מובטח. לא חייבים לתלות כרזות בד על המרפסות, כי הנצחון שלנו כבר מובטח גם בלי זה. לא כדאי לתרום כסף לקמפיין הליכוד, כי הנצחון שלנו כבר מובטח וממילא תרומותינו יהיו בזבוז כסף. חבל לטרוח ולהסיע לקלפיות את הורינו הקשישים ואת שכנינו המוגבלים, כי הנצחון שלנו כבר מובטח.
בקיצור, אם זה יהיה קו ההסברה של הליכוד בקמפיין, הנצחון עלול להיות קטן יותר. אנחנו עומדים להפסיד כמה מנדטים, ואולי אפילו לנחול הפסד.

שלישית, נתניהו הכריז “במערכת הבחירות יהיו השמצות נגדנו, אבל לא ניגרר לדרך זו של פוליטיקה ישנה. ננהל מערכת הסברה רק חיובית!…”.
מה זה? מערכת בחירות אינה יכולה להתנהל בצורה מקצועית בלי השמצות. מערכת ההסברה בקמפיינים נועדה להשפיע על המתלבטים. לא להשפיע על מי שכבר החליטו למי יצביעו. מחקרים קובעים שלציבור המתלבטים יש דעה קדומה נגד הפוליטיקאים. “כולם מושחתים שנזכרים בנו רק לפני הבחירות”. מתלבטים בין “זה נבלה וזה טריפה”. קשה מאוד לשכנע את המתלבטים שאנחנו טובים יותר, כי זה מנוגד לדעה הקדומה שלהם. אבל לא קשה לשכנע אותם שהיריב גרוע יותר, כי זה מתאים לדעה קדומה שלהם. זו האמת המקצועית שמאחורי ההשמצות במערכות בחירות. לכן בכל העולם המערבי מערכות הבחירות כוללות הסברה נקיה של הישגינו, לצד השמצות של היריבים.
המפד”ל מנהלת מערכות בחירות נקיות מהשמצות, וזו הסיבה העיקרית שהיא זוכה בדרך כלל רק ברבע מהקולות של המצביעים מהציונות הדתית. לעומתה, מרץ ושינוי נוהגים לנהל מערכת הסברה שכולה השמצות והפחדות, ולכן הן זכו בעבר בהישגים אלקטוראליים מרשימים. ראינו זאת בבירור בשבוע שעבר בתוצאות הבחירות המוניציפאליות.

לכן נאום הבחירות של נתניהו מעלה בליבי חששות והרהורים נוגים על מטה ההסברה של הליכוד ושל נתניהו. בסיומו הרגשתי כמו אוהד קבוצת כדורגל שחלוץ קבוצתו תקע גול עצמי.

(הכותב הוא חבר בארגון היועצים הפוליטיים באמריקה AAPC, ומחבר הספר “מה למדנו מארתור פינקלשטיין”).



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הובא למנוחות ז’ק לוי

אריק זיו ויזר

מה ראיתי ומה שמעתי מעבר למלים בישיבת הלשכה/פרשנות מאת יעקב מאור

אריק זיו ויזר

גדעון סער זכה בפרס על התכחשות לליכודניקים /מאת יעקב מאור

אריק זיו ויזר

הפחד מבנט – על משמעות הגוש החוסם

אלי חזן

על פסילות מועמדים בדמוקרטיה – זועבי במבט השוואתי

אלי חזן

על פסילות מועמדים בדמוקרטיה – זועבי במבט השוואתי

אלי חזן
דילוג לתוכן